arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۸۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۸۹

واكنش آمریكا به اعدام زهرا بهرامی در ایران

یلیپ كراولی ـ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریكا ـ در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه مدعی محروم شدن شهروندان ایران از حقوق بشر شد و در این‌باره ابراز نگرانی كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: فیلیپ كراولی ـ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریكا ـ در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه مدعی محروم شدن شهروندان ایران از حقوق بشر شد و در این‌باره ابراز نگرانی كرد.

كراولی گفت: از اعدام اخیر زهرا بهرامی تبعه‌ی هلندی ـ ایرانی كه از دسترسی به مقامات كنسولی هلند محروم شد نگران و مشوش شدیم.

وی در اظهاراتی مداخله‌جویانه انگیزه‌ی دولت ایران را از اعدام‌های اخیر زیر سوال برد و مدعی شد كه مشخص نیست این زندانی‌ها از حقوق‌شان تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بهره‌مند شده‌اند یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریكا افزود: آمریكا از دولت ایران می‌خواهد این اعدام‌ها را متوقف و حقوق شهروندانش را مطابق با تعهدات بین‌المللی‌اش تضمین كند.

رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشورمان ـ روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران، در مورد برخی اظهارنظرها در خصوص انجام اعدام‌هایی در ایران، گفت: ادعاهایی كه برخی از كشورها در مورد آمار اعدام‌ها در ایران اعلام می‌كنند از دو جهت قابل توجه است. اگر منصفانه بخواهد برخورد شود شاید بیش از 80 درصد اعدام‌هایی كه صورت می‌گیرد در رابطه با قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود. موضوعی كه فقط مخاطب آن كشور ما نیست و همه كشورها از این موضوع مشكلاتی را متحمل می‌شوند.

وی افزود: اگر قرار باشد ایران با پدیده مواد مخدر مبارزه نكند مستقیما آسیب آن به كشورهای غربی و اروپایی و سایر كشورها خواهد رسید. بنابراین تلاش ما برای این است كه كشورهای دیگر نیز در این رابطه صدمه نبینند و بسیاری از این اعدام‌ها به دلیل مبارزه با مواد مخدر است. همان‌طور كه سازمان‌های مختلف بین‌المللی از تلاش كشور ما برای این مبارزه بارها تقدیر كرده‌اند.

او افزود: موضوع دیگری كه قابل توجه است ژست حقوق بشری و انسان‌دوستانه برخی كشورها است كه مردم ما را متعجب كرده است كه حقوق بشر چگونه در سیستم غربی تعریف می‌شود؟ چطور اگر فردی به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام می‌شود و یا فردی به جرم جنایت و خیانت محاكمه می‌شود این همه سر و صدا بپا می‌كنند كه حقوق بشر از بین رفت و ما برای جان انسان‌ها ارزش و اهمیت بالایی قائل هستیم. اما وقتی هزاران نفر از مردم در فلسطین بی‌گناه كشته می‌شوند حاضر نیستند از حق مردم فلسطین دفاع كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان، ادامه داد: وقتی همین كشورهای غربی وارد افغانستان شدند به عنوان این كه می‌خواهند با تروریسم دفاع كنند بیش از صد هزار نفر از مردم بی‌گناه این كشور را به شهادت رساندند. معنای دفاع از حقوق بشر و ادعاها و ژست انسان‌دوستانه آن‌ها دیگر برای ملت‌ها قابل قبول نیست. اگر می‌خواهند ارزیابی ملت‌ها را راجع به رفتار خود و ادعاهای‌شان بدانند نگاهی به تحولاتی كه در شمال آفریقا و خاورمیانه صورت می‌گیرد می‌توانند داشته باشند.

خبرنگاری پرسید اعلام شده است پیش از اعدام این تبعه هلندی ـ ایرانی در جلسه‌ای با مسوولان وزارت امور خارجه تضمین شده است كه وی به‌زودی اعدام نخواهد شد و از سویی وزیر امور خارجه هلند نیز اعلام كرده است كه را به حالت تعلیق درآورده است كه مهمان‌پرست گفت: بارها تاكید كرده‌ایم تبعه ایرانی ـ هلندی نداریم. ممكن است شما تلاش كنید واژه جعلی ایجاد كنید اما ما بر اساس قانون اساسی‌مان تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم. یك فردی اگر می‌خواهد تابعیت خود را تغییر دهد باید مراحل كامل تغییر تابعیت را دنبال كند و هر زمان تابعیت كشور خود را ترك كرد می‌تواند تابعیت جدیدی برای خود اتخاذ كند. بنابراین از نظر قانون در كشور ما تابعیت این فرد ایرانی است و هیچ اقدامی برای تغییر تابعیت نكرده بوده و از نظر دادگاه و مقامات قضایی همانند سایر شهروندان در برابر قانون با آن فرد برخورد یكسانی صورت گرفته است. این كه مقامات هلند بخواهند در پرونده یك تبعه ایرانی دخالت كنند به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و چنین اجازه‌ای به هیچ كشوری داده نخواهد شد.

وی توضیح داد: ممكن است زمانی مقامات برخی از كشورها از موضع همكاری و جایگاه انسان‌دوستانه گفت‌وگوی دو طرفه راجع به وضعیت برخی پرونده‌ها در كشورهای مختلف با هم داشته باشند. اطلاع‌رسانی راجع به جزییات یك پرونده برای روشنگری موضوع دیگری است. پیش از این برخی از سفرایی كه در كشور ما از كشورهای اروپایی فعالیت می‌كنند به مقامات كشور ما مراجعه داشته‌اند. به آن‌ها گفته شد اگر برای اطلاع پیدا كردن از جزییات بیش‌تر پرونده به منظور روشنگری و رفع ابهامات بخواهد ملاقاتی صورت گیرد ما كمك خواهیم كرد اما اگر قصد دخالت و اظهارنظر در پرونده‌های اتباع ایرانی وجود داشته باشد به هیچوجه این حق را به آنها نخواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشورمان، تاكید كرد: سیستم قضایی ما كاملا مستقل است و بر اساس مستندات كاملا قوی پرونده را دنبال كرده است. متهم این پرونده اعترافات صریحی داشته است. قاچاق مواد مخدر و نگهداری و اقداماتی كه برای خرید و فروش آن و واردات و صادرات این مواد انجام داده است بسیار روشن است. وی وكیل مدافع داشته كه سعی كرده اتهامات را پاسخ دهد و نهایتا قوه قضاییه تصمیم گرفته و آن را اجرا كرده است. هیچ‌كس در كشور ما نمی‌تواند مانع از اقدامات قوه قضاییه شود. این كه گفته شد بحث تعلیق روابط با ایران را مطرح كرده‌اند اطلاعات دقیقی كه از متن مذاكرات وجود دارد این است كه بدین شكل نبوده است.
نظرات بینندگان