arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۱

همه راهها به یک نفر ختم می شود: حسن عباسی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تسنیم نوشت : ظاهرا همه مراحل ساخت یک فیلم سینمایی در ایران در نهایت به حسن عباسی منتهی می‌شود.

در لابه‌لای اخبار این روزهای جشنواره فجر و در میان همه شایعات مربوط به ممیزی‌ها و اصلاحیه‌های فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر امسال بار دیگر یک نام آشنا در مدیریت فیلم‌ها در سینما تکرار می‌شود: حسن عباسی.

پوران درخشنده کارگردان فیلم «هیس! دخترها فریاد می‌زنند» دیروز در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته بود که از ارشاد خواسته است که یک نماینده از شورای پروانه نمایش به او  معرفی کند تا در مورد فیلم و اصلاحیه‌هایی که به او خورده است صحبت کند، ارشاد هم حسن عباسی را به او معرفی کرده است و درخشنده و عباسی سرانجام بر سر اضافه شدن یک دیالوگ به فیلم به توافق رسیده‌اند.

همین یک ماه پیش بود که خبر مراجعه مسعود کیمیایی فیلمساز مشهور سینمای اجتماعی به دفتر حسن عباسی برای مذاکره با او جهت صدور پروانه نمایش «دست تنها» در رسانه‌ها به گوش رسید. حسن عباسی در آن ملاقات ویژه خواستار این شده بود که کیمیایی فیلمنامه دیگرش را که به اعتقاد او قوی‌تر و منسجم‌تر است تبدیل به فیلم کند.

ساختمان اندیشکده یقین، مرکز بررسی‌های دکترینال در یکی از محله‌های قدیمی شمال شرق تهران در همه این یکی دو سال محل رفت‌وآمد سینماگرانی بوده است که مشکلی در دریافت مجوز برای ساخت یا نمایش داشته‌اند.

طبق روال اداری سازمان سینمایی سینماگرانی که قصد ساخت فیلم دارند برای گرفتن مجوزی قانونی برای ساخت فیلم ابتدا باید فیلمنامه را به شورای پروانه ساخت ارائه دهند، شورایی که اعضای آن تا به حال در رسانه‌ها آفتابی نشده‌اند. بعد از طی این مرحله و صادر شدن مجوز ساخت، باید در مورد مالکیت آن تصمیم‌گیری نهایی شود و تهیه‌کننده و مالک اصلی فیلم مشخص شود و سرانجام در مرحله آخر فیلم باید به محض آماده شدن به شورای پروانه نمایش ارائه شود تا توسط این شورا بازبینی شود و مجوز نمایش آن صادر شود.


به نظر می‌رسد که همه این مراحل ساخت یک فیلم سینمایی در ایران، در نهایت به نام حسن عباسی منتهی می‌شود. وی که  چند سالی است  با «مرکز بررسی های دکترینال» اش مشغول کار بر روی محورهای استراژیک فرهنگ ایرانی است، بعد از داوری جشنواره فجر در سه سال گذشته  به این شورا پیوسته است و با توجه به سابقه و صبغه فرهنگی خاصش تصمیم گیرنده اصلی شورای فیلمسازی است.


حسن عباسی در یکی دو سال اخیر بر مقوله‌های فکری در سینما هم متمرکز شده است و یک پروژه فکری جدید برای حلقه اطرافیانش تعریف کرده است: «سینما استراتژیک»

نظرات بینندگان