arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۸۹

دو گزینه خارجی هدایت تیم ملی فوتبال کیستند؟

تا چند روز دیگر مدیران فدراسیون فوتبال جانشین افشین قطبی را به طور رسمی معرفی می کنند.فدراسیون فوتبال مذاکرات مخلفی با مربیان سر شناس اروپایی داشته است که در نهایت دو گزینه برای هدایت تیم ملی مطرح شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تا چند روز دیگر مدیران فدراسیون فوتبال جانشین افشین قطبی را به طور رسمی معرفی می کنند.فدراسیون فوتبال مذاکرات مخلفی با مربیان سر شناس اروپایی داشته است که در نهایت دو گزینه برای هدایت تیم ملی مطرح شده است.
 

اکنون فدراسیون با دو گزینه خوب مواجه است و اگر چه لومه از نظر سنی کمی تردید به وجود می آورد و کفه را به نفع کرش بالا می برد اما دو مربی مورد علاقه فدراسیون هنرشان ساختن ساختار فوتبال است و در این کار بهترین های فوبال دنیا به حساب می آیند .

روژه لومه فرانسوی یکی از گزینه های هدایت تیم ملی ایران است .او چند ماه قبل ازتیم استیل آذین نیز پیشنهاد کار داشت اما حضور رابط های مختلف در مذاکرات باعث این شد تا این انتقال صورت نگیرد و حتی کار به تهدید این مربی هم کشید و اکنون این مربی فرانسوی مورد نظر ایرانی ها قرار گرفته و این بار او گزینه مربیگری تیم ملی است .

 لومه کار مربیگری خود را در سال 1975 با تیم ستاره های قرمز آغاز کزد و پس از دو سال حضور در این تیم به لانس رفت درانجا نیز به عنوان دستیار کارش را ادامه دهد . اف س پاریس دیگر تیم او برای دستیاری بود . تیمی در تونس اولین پیشنهاد سرمربیگری لومه بود و او در سال 1983 یس سی تونس پیوست و پس از یکسال کار در این تیم به فرانسه برگشت واین بار در قامت سرمربی هدایت تیم ستاره های قرمز را بر عهده گرفت . پس از یک سال حضور در این تیم به عنوان سرمربی کارش را با فدراسیون فوتبال فرانسه آغاز کرد و هدایت تیم ارتش فرانسه را بر عهده گرفت .کار در لانس دیگر برنامه کاری این مربی بود تا در نهایت دوران شکوفایی از راه برسد .

امه ژاکه او را به عنوان دستیار خود برای جام جهانی 1998 انتخاب کرد و آنها جام جهانی را تصاحب کردند . با رفتن ژاکه ؛او به عنوان مربی اول فرانسه هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده گرفت وجام ملت های اروپا توانست قهرمانی دیگری را برای فرانسه بدست بیاورد . دوران افت فرانسه با مربیگری لومه در جام جهانی 2002 آغاز شد و لومه نتوانست این تیم را زا مرحله گروهی نیز بالا بیاورد .

 کار او با تیم فرانسه تمام شد و بلافاصله با پیشنهادی از تیم ملی تونس مواجه شد .6 سال حضور در تونس نتیجه ای به همراه نداشت . این تیم به جام جهانی 2006 نرفت و در جام ملت های 2008 با هدایت روژه لومه ناکام بود تا کار او با تیم تونس با ناکامی به پایان برسد . تیم بعدی مراکش بود اما لومه در این کشور فقط یکسال فعالیت کرد تا پیش از پایان قرار دادش اخراج شود .

آنکارا اوجا آخرین نیمکت لومه بود که در این نیمکت هم او موفق نشد تا از سمت خود در این تین ترکیه ای هم اخراج شود . او بعد از جام ملتهای اروپا 2002 تا به امروز موفقیتی نداشته است و اکنون در سن 70 سالگی مورد توجه فراسیون فوتبال ایران قرار دارد . گزینه ای که قطعا در مورد پیر بودن او در ایران صحبت های بسیاری خواهد شدو منتقدین که در ایران کم هم نیستند سن او را به چالش می کشند .

گزینه بعدی مربی 57 ساله پرتغالی است که گفته می شود حضور او روی نیمکت ایران جدی تر از لومه است و اگر او با فدراسیون به توافق نرسد ؛لومه جانشینش خواهد شد . کارلوس کرش کار مربیگری خود را با تیم جوانان پرتغال آغاز کرد و نسل طلایی برای پرتغال ساخت که در دنیای فوتبال ستارگان بزرگی شدند ؛بازیکنانی چون فیگو ؛روی کاستا ؛فرناندو کوتو و... با رشد این ستاره ها کونش هم رشد کرد و در سال 1991 سر مربی تیم ملی پرتغال شد . و پس از دو سال حضور در نیمکت پرتغال این تیم را به مقصد اسپورتینگ ترک کرد تا سرمربی این تیم مطرح پرتغالی شود .

 او دو سال روی نیمکت اسپورتینگ به افتخاراتی دست یافت و بازهم بازیکنانی به دنیای فوتبال معرفی کرد ... بازیکنانی چون استانکوویچ و پائولو سوزا .مقصد بعدی نیورک بود و تیم ردبول امریکا جا دیگری برای مربیگری این پرتغالی بود . و پس از یکسال جای بعدیبرای مربیگری آسیا بود و تیم ناگویا ژاپن این مربی را در سال 1996 به خدمت گرفت . اما ناگویا هم مثل رد بول حضور یکساله برا کرش به همراه داشت . او در آسیا ماند و هدایت تیم ملی امارات را هم به مدت یکسال بر عهده گرفت (1998-1999)به افریقای جنوبی رفت و توانست این تیم را به جام جهانی 2002 برد که پیش از بازهای جام جهانی کره - ژاپن جای خود را به یک مربی افریقای جنوبی داد .

بعد از این صعود او کار با تیم های بزرگ را آغاز کرد و به عنوان دستیار در کنار فرگوسن کارش را با منچستر یونایتد شروع کرد . پس از یکسال حضور در کنار فرگوسن پیشنهاد مربیگری رئال مادرید به او پیشنهاد شد و در سال 2003 هدایت کهکشانی ها را برعهده گرفت و در این تیم به موفقیت نرسید . . بازگشت دوباره به اولترافورد و کار با فرگوسن او را در سایه قرار داد ولی بارها فرگوسن لب به تمجید از او باز کرد و کار کرش را می ستود . و قهرمانی ها متعددی با منچستر به دست آورد .

 سال 2008 سال خداحافظی از منچستر بود تا دوباره بر روی نیمکت تیم ملی پرتغال تکیه بزند . او پرتغال را به جام جهانی 2010 برد اما در جام جهانی پرتغال ناموفق بود . اکنون ا. با پیشنهاد از آسیا مواجه است و این بار فدراسیون وبال ایران خواهام به خدمت گرفت کرش است . مربی که هم در سطح بالای فوتبال کار کرده و هم هدایت تیم هایی چون افریقای جنوبی و امارات را برعهده داشته است .

 اکنون فدراسیون با دو گزینه خوب مواجه است و اگر چه لومه از نظر سنی کمی تردید به وجود می آورد و کفه را به نفع کرش بالا می برد اما دو مربی مورد علاقه فدراسیون هنرشان ساختن ساختار فوتبال است و در این کار بهترین های فوبال دنیا به حساب می آیند .
نظرات بینندگان