arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۸۹

نظرات فقهي درباره حجاب، كروات و رنگ لباس بانوان

آيت‌الله العظمي سيدعزالدين حسيني زنجاني به مجموعه استفتائاتي درباره‌ي حجاب و عفاف از جمله ميزان پوشش، زنگ لباس براي بانوان و استفاده از كروات براي آقايان و ... پاسخ داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آيت‌الله العظمي سيدعزالدين حسيني زنجاني به مجموعه استفتائاتي درباره‌ي حجاب و عفاف از جمله ميزان پوشش، زنگ لباس براي بانوان و استفاده از كروات براي آقايان و ... پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، متن كامل اين استفتائات و پاسخ‌هاي اين مرجع تقليد به اين شرح است:

1- کمترين حدّ حجاب براي يک زن از نظر شرع چيست؟ حدّ أعلاي آن کدام است؟

پاسخ: حد حجاب شرعي عبارت است از پوشش بدن به غير از وجه و کفين و حد اعلي و ادني ندارد، همين مقدار را انجام دهد به حد شرعي عمل کرده است.اما نگاه مردان به صورت و کفين بانوان، دو گونه نگاه داريم: نگاه معمولي يعني بدون شهوت ، که اين نوع نگاه اشکال ندارد ولو مکرر باشد و نگاه شهوي، که حرام است.

2- چرا اين زن است که هنگام نگاه مرد بايد صورت خود را بپوشاند؟به عبارت ديگر در جامعة کنوني برخورد ها و تعاملات اجتماعي بدون نگاه و رؤيت نيست، در اين وضعيت تکليف يک زن مسلمان چيست؟ آيا بايد کاملاً وجه و کفّين خود را بپوشاند؟ توجيه اين مسئله چيست؟

پاسخ: در صورتي که مرد نگاه کند، زن نسبت به پوشش وجه و کفين تکليفي ندارد و اين مرد است که نبايد نگاه شهوي داشته باشد.

3- نظر اسلام دربارة رنگ لباس عموماً و علي‌الخصوص لباس بانوان چيست؟ در بحث تنوع رنگ جهت لباس بانوان، چه رنگ‌هايي تجويز شده و چه رنگ‌هايي را مي‌توان پيشنهاد داد؟ به چه دليل يا دلايلي؟ ملاک در رنگ و انتخاب آن چيست؟ آيا رنگ هاي خاصّي قبول يا طرد شده است؟

پاسخ: در مورد رنگ لباس دستور خاصي نداريم، شايسته است چه مرد و چه زن از رنگ هاي سنگين و در عين حال زيبا استفاده کنند.

4- حدّ و اندازة يک لباس از ديدگاه اسلام چيست؟ (منظور قد، سايز، گشادي و تنگي لباس است.)

پاسخ: در پاره اي از روايات تعبير« ملحفه» آمده است که از آن به روسري معمولي ، روسري نيم تنه و چادر تعبير شده است،از اين روايات مي توان استفاده کرد که نبايد ازلباسهاي تنگ که نمايانگر حجم بدن است استفاده کرد.

5- آيا عناصر و مشخصه هايي وجود دارد که آنها نبايد در لباس و در پوشش وجود داشته باشد (مثلاً کِروات و …) يا بايد در لباس و در پوشش وجود داشته باشد؟ (مانند عمامه و تحت الحنک براي مردها و …)

پاسخ: اگراين گفته که کراوات نماد مسيحيت و صليب است صحت داشته باشد استفاده از آن اشکال دارد. پوشيدن عمامه و يا انداختن تحت الحنک براي مردان در حال نماز ثواب دارد نه مطلقا.

6- چرا در صدر إسلام حجاب براي کنيز واجب نبوده است؟ اساساً وضعيت حجاب در حکومت پيامبر و أميرالمؤمنين علي «عليهما و آلهما أفضل صلوات المصلّين» نسبت به زنان غير مسلمان چگونه بوده است؟

پاسخ: حجاب به معنايي که گفته شد بر زن مسلمان واجب است چه آزاد و چه کنيز ولي زنان باديه نشين و صحراگردها از نظر تربيت ديني از شهرنشين ها ضعيف ترند لذا به مراعات حجاب تاکيد کنيد بازهم مراعات نمي‌کنند در اين صورت نگاه به غير وجه و کفين بدون شهوت مانعي ندارد. اما زنان غير مسلمان، از روايات استفاده مي شود که حجاب يک نوع حرمت براي زن مسلمان است و اين حرمت در زن غير مسلمان نيست لذا به مقداري که نوعا تستر نمي کنند بدون شهوت نگاه کردن اشکال ندارد

7- وظيفه حکومت إسلامي دربارة حجاب غير مسلمانان (ذمّي و غيرذمّي و مهمان به کشور) چيست؟

پاسخ: يکي از شرايط اهل ذمه عدم تجاهر به منکرات است و روشن است که بي حجابي منکر است لذا بايد حفظ ظاهر کنند و اين حکم در غير ذمي و کفار معاهد هم جاري است.
نظرات بینندگان