arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۸۹
این خبر تکمیل می شود| گزارش «انتخاب» از درگیری ها در مصر (19)

یازدهمین روز اعتراضات : جمعه ی وداع در مصر / برگزاری نماز جمعه میلیونی در میدان التحریر/حضور عمرو موسی در جمع تظاهرکنندگان / حمله حامیان مبارک به تظاهر کنندگان/ البرادعی : مبارک با احترام مصر را ترک کند

مردم شعار می دهند : " باسم الوحدة الوطنیة ارحل یا رئیس الحرامیة " / دولت مصر به شبکه های تلویزیونی اجازه پوشش تصویری تظاهرات را نمی دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دهها هزار نفر تا ساعات اولیه بامداد امروز خود را به میدان التحریر رسانده اند ، قرار است پس از برگزاری نماز جمعه نمازگزاران مساجد مختلف هم به صفوف مستحکم معترضین بپیوندند . شمار تظاهر کنندگان امروز از مرز یک میلیون نفر هم فراتر رفته است .
 
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل انتخاب ، در حال حاضر شعارهای مختلفی مبنی بر خواست آغازین معترضین یعنی ترک قدرت از سوی حسنی مبارک فضای میدان تحریر را فراگرفته . شعار اصلی تجمع کنندگان :   " باسم الوحدة الوطنیة  ارحل یا رئیس الحرامیة " می باشد.
 
تظاهرکنندگان مخالف حسنی مبارک در همه ورودیهای میدان التحریر در قاهره حصارهایی ایجاد کرده اند و کسانی را که برای شرکت در تظاهرات به این میدان می آیند به دقت بازرسی بدنی می کنند.
 
اعلام شده پس از نماز جمعه امروز تظاهرات بزرگی در شهرهای دمنهور، کفر الدوار و اسکندریه مصر هم در مخالفت با حسنی مبارک برگزار شود.
 
بیش از نیم میلیون تظاهرکننده در میدان سرباز گمنام استان اسکندریه تحصن کرده و اعلام کرده اند تحصن آنها تا کنار رفتن حسنی مبارک از قدرت ادامه دارد.

 
دولت مصر به شبکه های تلویزیونی اجازه پوشش تصویری تظاهرات را نمی دهد.
 
خبر دیگر اینکه پزشکان مصری به صورت داوطلبانه زخمیان ناآرامی های اخیر این کشور را در خیابان مداوا می کنند.پزشکان داوطلب مصری با استفاده از تجهیزات همراه خود و زیر نور چراغ های خیابان حتی عمل جراحی نیز انجام می دهند.
 
اخوان المسلمین : به نامزدی برای ریاست جمهوری مصر چشم ندوخته ایم
 
اخوان المسلمین اعلام کرد: این گروه نه در پیشاپیش قیام مردم مصر قرار دارد و نه عقب مانده است بلکه بخشی از قیام ملت مصر است .
این گروه اعلام کرد: گفتگو بر اساس برنامه های اصلاحات جزیی و برخی اقدامات برای بهبود اوضاع را رد کرده است .اخوان المسلمین تصریح کرده: به نامزدی برای ریاست جمهوری مصر چشم ندوخته است.
 
وزیر مسکن مبارک در سفارت عربستان پناهنده شد
 
شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد احمد المغربی وزیر مسکن مصر پس از آنکه اعلام شد ممنوع الخروج شده به سفارت عربستان در قاهره پناهنده شده است.
 
 
نماز جمعه میلیونی
 

میلیونها نمازگزار مصری نماز جمعه ی باشکوهی را در میدان التحریر برگزار کردند . سیل جمعیت نمازگزار به حدی بود که دوربین شبکه الجزیره نمی توانست بطور کامل آنرا پوشش دهد.
 
نمازگزاران برای شادی روح شهدای راه قیام مصر دو رکعت نماز خواندند.
 
عمرو موسی در جمع تظاهر کنندگان
 
منابع خبری اعلام کرده اند عمرو موسی به جمع تظاهر کنندگان مخالف مبارک پیوسته است . تظاهر کنندگان خواستار برکناری مبارک از قدرت هستند. 
 
عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب تظاهرکنندگان را به آرامش و گفتگو فراخواند و بر حق آنها در تظاهرات تاکید کرد.
البته این احتمال نیز وجود دارد که مبارک بهترین گزینه برای دوران گذار را عمرو موسی می داند ، چراکه وی پیش از این وزیر خارجه ی مصر بوده و به هر حال با نظام حاکم کنونی قرابت هایی دارد.
 
حمله طرفداران مبارک به تظاهرکنندگان در استان پورت
 
شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری به نقل از برخی منابع گزارش داد تظاهرکنندگان طرفدار حسنی مبارک رئیس جمهور مصر به مخالفان وی که به شیوه مسالمت آمیز در استان پورت سعید تظاهرات کرده بودند ، حمله کردند.
 
همچنین در برخی ورودی های میدان تحریر ،گروهی از حامیان سازمان دهی شده ی مبارک با پرتاب سنگ به تظاهرکنندگان حمله کردند. براثر اقدام طرفداران مبارک به پرتاب سنگ به معترضان ، شماری زخمی شدند.
 
پنج هزار زخمی از 25 ژانویه تا امروز
 
وزیر بهداشت مصر در مصاحبه اختصاصی با العربیه گفت از بیست و پنجم ژانویه گذشته حدود پنج هزار نفر در درگیری های مصر زخمی شده اند.
وی همچنین گفته است : در درگیریهای چهارشنبه گذشته هشت نفر کشته شدند.
شمار زخمی ها در این درگیری ها به نهصد و پانزده نفر رسیده است که هشتاد و شش نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند.


البرادعی : مبارک با احترام مصر را ترک کند
 
دکتر محمد الرادعی گفت : احبرام میان مبارک و مردم از بین رفته ، من از او می خواهم صدای مردم مصر را بشنود و با شرافت مصر را ترک کند " وی گفته است : " بهتر است مبارک همین حالا با وقار و احترام مصر را ترک کند " . البرادعی یکی از رهبران مصر مخالف مبارک است که تنها راه آغاز مذاکره را ترک قدرت از سوی مبارک می داند.
نظرات بینندگان