arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۱

تصمیم مجلس برای تنظیم تنخواه دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تصمیم این هیات برای تصویب تنخواه سه دوازدهم از سوی مجلس برای بودجه 92 در صورتی که دولت به وظیفه خود برای ارائه لایحه چنددوازدهم بودجه اقدام نکند، خبر داد.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با مهر، با اشاره تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال 92 اظهارداشت: دولت مانند سال های گذشته در ارائه لایحه بودجه سالانه به مجلس با تاخیر زیاد اقدام کرده است و طبق قانون در این شرایط باید لایحه چنددوازدهم بودجه را نیز همراه لایحه بودجه 92 به مجلس تقدیم کند.

وی گفت: در جلسه هیات رئیسه مجلس مفروضات عدم ارائه لایحه چنددوازدهم مورد بررسی قرار گرفت. در بحث های مطرح شده آنچه مورد تاکید قرار گرفت این بود که در صورتی که دولت به وظیفه قانونی خود مبنی بر ارائه لایحه چنددوازدم اقدام نکند، مجلس چاره ای جز تصویب تنخواه ندارد هرچند که قانون هیچ تکلیفی بر عهده مجلس درخصوص تنظیم بودجه نگذاشته است اما ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و نسبت به این موضوع مهم بی اعتنا باشیم.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: از جمله مفروضات مطرح در هیات رئیسه مجلس این بود که برای سه ماهه اول سال تنخواه سه ماهه تصویب کنیم. سالهای 90 و 91 به تناسب شرایط مجلس تنخواه برای دو ماه اول سال تصویب کرد تا لایحه بودجه در خردادماه تصویب نهایی شده باشد. اما امسال به دلیل اینکه در فضای انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و نیاز به آرامش در کشور داریم تدبیر این است که تنخواه سه ماهه تصویب شود.

طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت موظف است 15 آذرماه هر سال لایحه بودجه سالانه را به مجلس ارائه کند.

دولت در سالهای گذشته هر سال لایحه را با تاخیر به مجلس ارائه کرده است اما امسال دولت دهم در ارائه لایحه بودجه، رکورد قبلی خود را که اول اسفندماه در ارائه بودجه 90 بود، را شکست. معاون بودجه معاونت نظارت و برنامه و نظارت راهبردی رئیس جمهور در روزهای اخیر از تصمیم دلت برای ارائه لایحه بودجه در روز یکشنبه ششم اسفند خبر داده است.
نظرات بینندگان