arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱

در مذاکرات هسته‌ای چه پیشنهادی به ایران پیشنهاد می‌شود؟ / برای ایران پیشنهاد خوبی داریم

این گروه همچنان به دنبال تحقق شروط خود که در مذاکرات بغداد با تهران مطرح کرده بود، خواهد بود و موضوع توقف غنی سازی اورانیوم 20 درصد، در واقع کف درخواست های آنهاست. خبرگزاری فرانسه به نقل یک منبع مطلع از محتوای پیشنهاد گروه ۱+۵ گزارش داده است که این گروه از ایران خواهد خواست غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در فردو را متوقف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

5 + 1 می خواهد در مذاکرات قزاقستان، راه حلی را برای کم شدن تحریم های بین المللی علیه این کشور در ازای همکاری ایران ارائه دهد. این در حالی است که ایران می گوید  منتظر پاسخ های سازنده، منطقی و معتبر گروه پنج به علاوه یک به پیشنهادهای جامع ایران در نشست مسکو است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ یک مقام آمریکائی حاضر در گروه 5+1 ، امروز، دوشنبه با اشاره به اینکه ممکن است در صورت همکاری ایران، تحریم ها علیه این کشور کاهش یابد گفته است: «ما در حال آماده سازی یک پیشنهاد روزآمد و تازه برای ایران هستیم.»

وی افزود که این پیشنهاد باید نگرانی های جامعه بین الملل را در مورد پرونده هسته ای ایران و صلح آمیز بودن آن در نظر بگیرد و از سویی به پیشرفت مذاکرات با تهران کمک کند.»

اما به گفته وی در صورت ادامه بن بست پیش روی مذاکره با ایران، امکان تحمیل تحریم های دیگری علیه این کشور وجود دارد.

از سویی به نقل از یک مقام نزدیک به اعضای گروه 5+1، این گروه همچنان به دنبال تحقق شروط خود که در مذاکرات بغداد با تهران مطرح کرده بود، خواهد بود و موضوع توقف غنی سازی اورانیوم 20 درصد، در واقع کف درخواست های آنهاست.

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، هم امروز در جمع خبرنگاران گفته بود که تحریم های ایران تنها در صورتی لغو خواهد شد که ایران بتواند به جامعه بین المللی ثابت کند که فعالیت های هسته ایش صلح آمیز است.

وی افزود:« ایران باید با جامعه جهانی همکاری بیشتری داشته باشد.»

خبرگزاری فرانسه به نقل یک منبع مطلع از محتوای پیشنهاد گروه ۱+۵ گزارش داده است که این گروه از ایران خواهد خواست  غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در فردو را متوقف کند.

به گفته این منبع آگاه  توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی « همچنان پایه درخواست‌های گروه ۱+۵» است.

پیشتر خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرده بود که گروه ۱+۵ احتمالا از ایران خواهد خواست غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند و در ازای آن تحریم‌ طلا و فلزات گرانبها لغو شود.

به گفته منابعی که رویترز با آنها مصاحبه کرده بود، پیشنهاد ۱+۵ تنها تغییر مختصری با پیشنهادهای قبلی دارد.

 سخنگوی اشتون: برای ایران پیشنهاد خوبی داریم

همچنین مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، روز دوشنبه هفتم اسفند اظهار داشت: «ما یک پیشنهاد  خوب و به روز شده‌ای برای این گفت‌گوها آماده کرده‌ایم و بر این باوریم که این پیشنهاد متوازن است و مبنای منصفانه‌ای برای گفت‌وگوهای سازنده است.»

مایکل مان، سخنگوی هماهنگ‌کننده این مذاکرات درباره پیشنهاد ۱+۵ به ایران گفت: «این پیشنهاد نگرانی‌های بین‌المللی را مد نظر دارد...اما همچنین ایده‌های ایران را نیز مد نظر می‌گیرد.»

سخنگوی اشتون ابراز امیدواری کرد که ایران در این گفت‌وگوها از خود «انعطاف» نشان دهد تا بتوان به یک «پیسرفت ملموس»  برای «اعتمادسازی» دست یافت.

از سوی دیگر، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در مذاکرات گروه 5+1 با ایران به آلماتی، پایتخت قزاقستان سفر کرده، عصر امروز، دوشنبه با نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدار گفته است که جامعه جهانی منتظر پاسخ های سازنده، منطقی و معتبر 5+1 به پیشنهادهای جامع ایران در نشست مسکو است.



نظرات بینندگان