arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱

جزییات جدید درباره خروج زنان مجرد از کشور

فاطمه رهبر ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این فراکسیون پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را مطرح کرده است که طبیعتا در لایحه دولت قیدی درخصوص اعمال محدودیت برای خروج بانوان مجرد وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: رییس فراکسیون زنان و امور خانواده مجلس خبر داد که پیشنهاد این فراکسیون در لایحه گذرنامه در مورد مصوبات قبلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای خروج بانوان مجرد بالای ۱۸ سال از کشور اعمال می‌شود.

فاطمه رهبر ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این فراکسیون پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را مطرح کرده است که طبیعتا در لایحه دولت قیدی درخصوص اعمال محدودیت برای خروج بانوان مجرد وجود ندارد.

وی با اشاره به اولین جلسه راهبردی زنان و خانواده در مرکز پژوهش‌ها گفت: این جلسه با حضور فعالان زن در تشکل‌های دولتی و غیردولتی تعدادی از نمایندگان ادوار و برخی از زنان فعال در احزاب سیاسی برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه دغدغه درخصوص اعمال محدودیت‌های ایجاد شده از سوی کمیسوین امنیت ملی در لایحه گذرنامه مطرح شد که ما در همان جلسه درخصوص اقدامات فراکسیون زنان برای توقف این کار گزارش دادیم، بعد از این توضیحات خانم‌ها و مدعوین حاضر در این جلسه در نامه‌ای از آقای لاریجانی درخواست کردند که با درایت این اعمال محدودیت‌ها را منتفی کند، بنده این نامه را به آقای لاریجانی تقدیم کردم و ایشان نیز نامه را به دکتر بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تقدیم کرد.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس خاطرنشان کرد: براین اساس قرار شد که این مشکلات طبق پیشنهاد فراکسیون زنان و خانواده دنبال شود یعنی بند مذکور درخصوص اعمال محدودیت خروج بانوان مجرد از کشور به صورت بازگشت به لایحه دولت مورد بررسی قرار گیرد.

فاطمه رهبر با بیان اینکه قرار شد تمامی این موارد در گزارش نهایی این کمیسیون لحاظ شود گفت: اعمال محدودیت برای خروج بانوان مجرد از کشور مصوبه کارگروه کمیسیون بوده است و با وجود انتشار اخبار اتمام بررسی لایحه هنوز کار تمام نشده است، قرار شده است که در مرحله چاپ نظرات فراکسیون اعمال شود.

وی درخصوص سایر بندهای موردنظر فراکسیون زنان گفت: فراکسیون زنان در ماده ۱۵ مربوط به ایجاد محدودیت برای خروج خانم‌های مجرد از کشور پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را داده است و ماده ۱۳ در مورد تعریف اعمال مجرمانه نیز پیشنهاد اضافه کردن چند کلمه را داده‌ایم که براساس آن این ماده اینگونه تغییر کند که اگر کسی اعمال مجرمانه‌ای از قبیل تکدی‌گری، شرب خمر، استعمال مواد مخدر و فساد اخلاقی اقدام و به آن سوءشهرت داشت، گذرنامه‌اش باطل شود؛ این موضوع فارغ از نگاه جنسیتی برای بانوان و آقایان اعمال می‌شود.

نماینده مردم تهران در توضیح مجدد گفت: فراکسیون زنان در بخش مربوط به صدور گذرنامه برای بانوان مجرد پیشنهاد بازگشت به دولت را داده است که براین اساس اگر همین پیشنهاد در صحن علنی نیز به تصویب برسد، بحث ممنوعیت و محدودیت برای خروج بانوان مجرد همچون گذشته خواهد بود، یعنی آنها ممنوعیتی نخواهند داشت.

رییس فراکسیون زنان و امور خانواده مجلس همچنین به دیدار تعدادی فعالان زن با وی اشاره و اظهار کرد: در این دیدار نیز این خانم‌ها نسبت به پیشنهادات مطروحه در کارگروه کمیسیون امنیت درخصوص اعمال محدودیت خروج برای خانم‌های مجرد به خارج از کشور انتقاد داشتند و درخواست کردند که جلوی این قضیه گرفته شود.

وی اضافه کرد: ما تمامی روال را برای آنان توضیح دادیم تا رفع نگرانی شود.
نظرات بینندگان