arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

آمریکا امضای پیمان دفاعی با عربستان را به توافق ریاض با اسرائیل مشروط کرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) گفت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض موافقت نخواهد کرد، مگر اینکه یک توافق عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل وجود داشته باشد. وی گفت: «چشم انداز تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی و همینطور همزمان با گام‌های معنی‌دار از سوی مردم فلسطین است. همه این‌ها باید با هم جمع شوند... شما نمی‌توانید یک بخش را از بقیه بخش‌ها جدا کنید.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) گفت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض موافقت نخواهد کرد، مگر اینکه یک توافق عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل وجود داشته باشد.
 
 سالیوان که در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز شرکت کرده بود گفت: «چشم انداز تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی و همینطور همزمان با گام‌های معنی‌دار از سوی مردم فلسطین است. همه این‌ها باید با هم جمع شوند... شما نمی‌توانید یک بخش را از بقیه بخش‌ها جدا کنید.»
 
 سالیوان اضافه کرد: «باید تلاش کنیم تا هرچه بیشتر کشورهای منطقه را با طرح‌مان همراه کنیم و سپس آن را ارائه دهیم. البته در نهایت به اسرائیل و حاکمانش بستگی دارد و مردم اسرائیل هستند که تصمیم خواهند گرفت آیا این راهی است که می‌خواهند طی کنند یا نه.»
 
مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که دولت بایدن طی ماه‌های آینده جزئیات بیشتری از مسیر پیش رو که «اسرائیلی امن‌تر و منطقه‌ای آرام‌تر» ایجاد خواهد کرد، منتشر خواهد کرد.
 
دولت کنونی آمریکا پیشتر در سال گذشته در حال کار بر روی یک توافق میان ریاض و تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط بود که شامل موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با عربستان و همینطور دادن امتیازاتی از سوی اسرائیل به فلسطینی‌ها می‌شد.
 
حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر این روند را تغییر داد، هرچند ایالات متحده و عربستان سعودی در ماه‌های پس از آن به بحث در مورد توافق احتمالی به عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ به منظور تامین صلح پایدار در خاورمیانه ادامه داده‌اند.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها هرگونه راه‌حل دو دولتی برای مسئله فسلطین را رد کرده است. این در شرایطی است که ریاض به صراحت امضای توافق عادی‌سازی را مشروط به «گام‌های برگشت‌ناپذیر» به سوی تشکیل کشور فلسطین کرده است.
 
شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، این هفته گفت که ریاض و واشنگتن به توافق دوجانبه «بسیار نزدیک» هستند، اما تأکید کرد که باید راهی «معتبر و غیر قابل بازگشت» برای تشکیل یک کشور فلسطینی وجود داشته باشد.
 
این در حالی است که بنیامین نتانیاهو با فشار شدید اعضای راست افراطی کابینه ائتلافی خود برای ندادن هیچگونه امتیازی به فلسطینی‌ها مواجه است.
 
پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا روز چهارشنبه به نقل از منابع خود گزارش داده بود که  آمریکا و عربستان سعودی در آستانه عقد یک «توافق امنیتی» هستند. بنابر گفته این وبسایت، مقامات آمریکایی با این طرح قصد افزایش فشار بر اسرائیل را دارند.
نظرات بینندگان