arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۱

کیهان: حماس فهميد كه فريب خورده دوباره به طرف ايران بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کیهان در گزارشی با عنوان «حماس فهميد كه فريب خورده دوباره به طرف ايران بازگشت»، نوشت: حماس با نااميدي از وعده هاي دروغ برخي كشورهاي عربي، درصدد تقويت روابط با ايران است.
پايگاه اينترنتي عرب آنلاين با اشاره به ديدار اخير موسي ابومرزوق از تهران نوشت: اين ديدار توجه ناظران را به خود جلب كرد. حماس اخيراً يعني پس از به حكومت رسيدن اخوان المسلمين در مصر، راهبرد خود را تغيير داد؛ دفتر خود را در دمشق تعطيل كرد و رهبران آن در كشورهاي ميانه رو و مخالف خط مقاومت مستقر شدند. ناظران سياسي در آن زمان تصريح كردند حماس تصميم گرفته است به ائتلاف ميانه روها بپيوندند، به ويژه اينكه در آن زمان، آمريكا و اسرائيل با روي باز از محمد مرسي رئيس جمهوري اخواني مصر استقبال كردند و او توانست بحث آتش بس ميان اسرائيل و حماس را هدايت و نظارت كند و مانع حملات اسرائيل به نوار غزه و شليك موشك هاي حماس به جنوب فلسطين اشغالي شود.
اين گزارش مي افزايد: حضور ابومرزوق در تهران و استقبال از وي در سطوح بالا، بيانگر اين نكته است كه حماس كم كم و در پي عملي نشدن وعده هاي منطقه اي داده شده به آن در قبال مذاكره با اسرائيل، در حال فاصله گرفتن از موضع گيري قبلي است.
عرب آنلاين مي نويسد: به جز ديدار امير قطر از غزه كه طي آن وعده هاي زيادي براي بازسازي غزه داده شد، هيچ يك از وعده هاي داده شده، عملي نشده است و هنوز حمايت هاي عربي وعده داده شده از حماس عملي نشده است و حتي تشكيلات خودگردان فلسطين نيز در شرايط مالي بسيار بدي به سر مي برد.
منابع نزديك به حماس مي گويند برخي سران اين جنبش فريفته وعده ها و آغوش باز غربي ها شدند و وارد بازي هاي منطقه اي براي راضي كردن برخي طرف ها شدند اما در اين بازي چيزي به دست نياوردند.
العرب آنلاين افزود: در اين ميان جناح مقاومت در جنبش حماس حملات انتقادي سختي به اخوان المسلمين مصر و به ويژه محمد مرسي رئيس جمهوري اخواني اين كشور مي كند زيرا وي با وجود وعده هاي فراوان، كار خاص و جديدي براي نوار غزه انجام نداده است. حملات انتقادي در داخل حماس شامل انتقاد از آنان در خطبه هاي نمازجمعه، ديدارهاي داخلي رهبران حماس و سخنان مطبوعاتي آنان مي شود كه اخيراً روند رو به رشدي داشته است، به ويژه پس از اينكه ارتش مصر تصميم گرفت به داخل تونل هاي ارتباطي ميان نوار غزه و مصر آب ببندد و ساكنان نوار غزه اين اقدام مصر را كمك به محاصره رژيم صهيونيستي ضد خود دانستند و تأكيد كردند كه مصر به جاي اين كار مي بايست كاري براي رفع محاصره نوار غزه انجام مي داد نه اينكه خود نيز در اين كار سهم داشته باشد.
به گزارش عرب آنلاين «تحليلگران سياسي مي گويند ترديد موجود در داخل حماس كه ديدار ابومرزوق از تهران از آن پرده برداشت، به نوعي امتداد ترديد كلي تر اخواني هاي مصر است كه آنها نيز خود را پايبند به قراردادهايي در مورد صلح اعراب و اسرائيل دانستند كه مبارك نيز خود را پايبند آن مي دانست و اينگونه اخواني ها پذيرفتند كه وظيفه حراست از اسرائيل را انجام دهند اما در اين ميان در مقابل اين خدمت، هيچ امتيازي نگرفتند.»
نظرات بینندگان