arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۱

نماینده مجلس: بهتر بود آقای رئیس‌جمهور به جای مسافرت خارجی به مجلس می‌آمد و از بودجه دفاع می‌کرد

نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز در تذکری با انتقاد از عدم حضور رییس جمهور در جلسه ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم، گفت: بهتر بود آقای رئیس‌جمهور به جای مسافرت خارجی و عکس‌های متبذلی که چاپ و پخش شده، به مجلس می‌آمد و از بودجه دفاع می‌کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرآنلاین: نمایندگان خواستار تصویب لایحه سه دوازدهمی بودجه بر مبنای بودجه سه ماهه اول 91 شدند.

نمایندگان مجلس بر اساس دستور کار اعلام شده، رسیدگی به لایحه بودجه سه دوازدهم سال 92 کل کشور را از ساعتی پیش در صحن علنی مجلس آغاز کردند.

بعد از ارائه جزئیاتی از این لایحه از سوی ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، تعدادی از نمایندگان به بیان تذکراتی درخصوص این لایحه پرداختند.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان با بیان اینکه اعداد و ارقام بودجه لایحه سه دوازدهم باید برمبنای بودجه سال 91 باشد، در تذکری عنوان کرد: تصویب هر عدد و رقمی خارج از بودجه سال جاری، بودجه نویسی جدید خواهد بود که خلاف قانون است.

محمد قسیم عثمانی نیز در تذکر مشابهی گفت: در آیین نامه داخلی مجلس آمده است که دولت موظف بوده لایحه چند دوازدهم بیاورد، اما آنچه دولت آورده، لایحه چند دوازدهم نیست بلکه بودجه سه ماهه نخست سال 92 است.

وی تصریح کرد: دولت در لایحه ارائه شده 45 هزار میلیارد تومان برای سه ماه نخست درخواست کرده است. در حالیکه نه تنها در 3 ماهه نخست سال 91 که در 6 ماهه نخست هم اینقدر دریافت و پرداخت بودجه وجود نداشته است.

نماینده بوکان تاکید کرد: نباید وارد بودجه نویسی جدید شویم و باید براساس بودجه سال 91 لایحه چند دوازدهم را تصویب کنیم.

علی لاریجانی رییس مجلس نیز با تایید این موضوع اظهار داشت: این وجه قانون باید در تصویب جزئیات لایحه سه دوازدهم بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

احمد توکلی نماینده تهران نیز در تذکری دیگر با اشاره به ارائه لایحه بودجه از سوی معاون بودجه معاونت سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، گفت: براساس ماده 137 آیین نامه داخلی مجلس، لایحه بودجه باید از سوی رییس جمهور، وزرا و معاونین یا رییس و نایب رییس شورای عالی استان ها ارائه شود و ارائه آن از سوی آقای ممبینی خلاف قانون بود.

لاریجانی با وارد ندانستن این تذکر گفت: در این ماده آمده نماینده دولت می تواند این کار را انجام دهد.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز در تذکری با انتقاد از عدم حضور رییس جمهور در جلسه ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم، گفت: بهتر بود آقای رئیس‌جمهور به جای مسافرت خارجی و عکس‌های متبذلی که چاپ و پخش شده، به مجلس می‌آمد و از بودجه دفاع می‌کرد.

وی در ادامه با استناد به ماده 188 آئین‌نامه داخلی مجلس افزود: نمی‌دانم رقم 45 هزار میلیارد تومان در لایحه سه دوازدهم از کجا آمده است؟ طبق قانون حداکثر این مبلغ باید 33 هزار میلیارد و در نهایت 36 هزار و 300 میلیارد می‌شد که در آن هم سهم هدفمند کردن یارانه‌ها و هم سهم عمرانی باید ذکر می‌شد.

قاضی‌پور گفت: صحبت کردن آقای ممبینی در جلسه مجلس خلاف قانون است و خود آقای رئیس‌جمهور یا معاون وی باید در جلسه توضیح می‌داند. نمایندگان دولت توضیح دهند که پول یارانه‌ها را چه کار می‌کنند؟ و موارد عمرانی که تدوین شده چگونه انجام خواهند داد؟

وی اظهار داشت: آیا این 45 هزار میلیارد صرفا برای انتخابات ریاست جمهوری هزینه خواهد شد؟

لاریجانی در پاسخ به تذکر قاضی‌پور گفت: برداشت ما از آئین‌نامه این چیزی نیست که شما گفتید و نماینده دولت می‌تواند شخصی غیر از وزیر یا معاون رئیس‌جمهور باشد.

وی افزود: برخی مباحثی که ذکر کردید مربوط به مباحث ریز است که می‌توانید در جریان بررسی جزئیات در مورد آنها نظر بدهید؛ بحث الان ما کلیات است.
نظرات بینندگان