arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

سیاست جمعیتی جدید وزارت بهداشت/ هر خانواده ایرانی باید ۵ تا ۶ فرزند داشته باشد

سنگی افزود: برای اجرای هر چه دقیق تر منویات مقام معظم رهبری در افزایش جمعیت کشور از نظرات همه صاحبنظران و کارشناسان مرتبط بهره خواهیم گرفت و در همین راستا مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت دستورالعمل های جدیدی را در حال تدوین دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جدید مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: رشد جمعیت کشور در زمان حاضر حدود ۱.۸درصد است که باید دو برابر و به حدود ۳.۶ تا ۳.۸ درصد برسد بر این اساس به طور متوسط هر خانواده ایرانی باید ۵ تا ۶ فرزند داشته باشد.

علی سنگی که امروز حکم خود را به عنوان رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت از معاون وزیر بهداشت دریافت کرد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود:‌ سیاست جمعیتی وزارت بهداشت در سالهای گذشته با محوریت تنظیم خانواده دنبال و نتایج موثری در کنترل جمعیت و کاهش موالید در کشور داشت.

وی گفت: ‌اما اکنون این سیاست عوض شده و بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت و رشد موالید به سمت تشویق زاد و ولد و افزایش فرزندآوری تغییر می‌کند و بر این اساس طرحی از دو سال پیش در وزارت بهداشت تدوین شده که با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون فرعی در حال جمع بندی نهایی آن هستیم.

سنگی افزود: برای اجرای هر چه دقیق تر منویات مقام معظم رهبری در افزایش جمعیت کشور از نظرات همه صاحبنظران و کارشناسان مرتبط بهره خواهیم گرفت و در همین راستا مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت دستورالعمل های جدیدی را در حال تدوین دارد.

رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگانها و نهادهای تأثیرگذار مانند صدا و سیما و خبرگزاریها برنامه‌های جدیدی را برای رسیدن به این هدف آرمانی دنبال می‌کند و به دنبال این هستیم که روند رشد جمعیت کشور به نرخ رشد معقولی برسد.

وی گفت: تلاش وزارت بهداشت این است که از کاهش رشد جمعیت که متأسفانه در سالهای اخیر رخ داده جلوگیری کند و برنامه کنترل جمعیت کشور را که قبلاً اجرا می شده است را اجرایی کند البته این برنامه اجباری نیست و افرادی که خودشان بخواهند جمعیت خانواده‌شان را کنترل کنند،روشهای جلوگیری از بارداری با هزینه خودشان برای آنها در کشور وجود دارد و کسی مانع آنها نمی‌شود.

سنگی افزود: هدف وزارت بهداشت این است که همزمان با افزایش نرخ رشد جمعیت شاخصها و دستاورهای مهمی که در سالهای گذشته در زمینه کنترل و کاهش مرگ و میر مادران و مرگ و میر کودکان زیر یکسال داشته‌ایم را هم حفظ کنیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که اکنون نرخ رشد جمعیت کشور چقدر است و باید به چه میزانی برسد پاسخ داد:‌ نرخ رشد حمعیت کشور اکنون زیر ۲ و حدود ۱.۸ درصد است که باید به حدود دوبرابر یعنی ۳.۶ تا ۳.۸که ایده آل است برسد و معنای آن این است که هر خانواده ایرانی به طور متوسط باید ۵ تا ۶ فرزند داشته باشد.
نظرات بینندگان