arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲

باهنر: باید سیاست لبخند حداکثری و اخم حداقلی داشته باشیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روابط ایران با دیگر کشورها باید در حداکثر لبخند و حداقل اخم باشد، گفت: طی دولت‌های نهم و دهم دیپلماسی فعالی نداشته و بیشتر بر پایه اخم رفتار کردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدرضا باهنر بعدازظهر امروز در نشست خبری تا انتخابات و در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی قم در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص تعدد کاندیداها اظهار کرد: تا پیش از سال 76 چهره‌هایی در کشور بودند که رقیب جدی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نداشتند، بنابراین تعدد کاندیداها می‌تواند فرصتی برای مردم باشد.

وی افزود: از سال 76 به بعد داستان تغییراتی کرد که دارای عوامل مختلفی بودند؛ چهره‌های کاریزماتیک وارد عرصه‌های اجرایی شدند و ظرفیت‌سازی نظام هم بسیار خوب بوده است؛ این یک فرصت است که در اختیار مردم قرار گرفته و تضارب آرا را درپی دارد و مردم می‌توانند انتخاب بهتری هم داشته باشند و این رویه در بسیاری از کشورها وجود دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رقابت‌های درون حزبی در سایر کشورها تزاحم محسوب نمی‌شود، گفت: به دلیل اینکه احزاب فراگیری در کشور ما وجود ندارند، بنابراین تعارضاتی به وجود می‌آید. نظر من این است که ابتدا باید زمینه برای تبدیل این نوع رقابت‌ها به رقابت‌های درون حزبی فراهم شود و در نهایت برای انتخابات به چند کاندیدای واحد برسیم.

وی ادامه داد: در جامعه اصول‌گرایی هم‌اکنون دو ائتلاف وجود دارد؛ ما نیز به نوبه خود بارها اعلام کرده‌ایم که تا پیش از زمان مهلت ثبت‌نام، مجموعه کاندیداهای ائتلاف پنج نفره با مکانیسم‌های پیش‌بینی شده به یک نفر کاهش می‌یابد؛ ائتلاف 1+2 نیز اخیراً اعلام کرده است که ما ثبت‌نام و پس از آن یک نفر را معرفی می‌کنیم، اما به تجربه دریافته‌ام که این امر با مشکلاتی مواجه می‌شود و توصیه ما این است که اعضای این ائتلاف هم به جمع‌بندی واحدی برسند؛ در خصوص سایر افراد که به صورت مستقل هم وارد می‌شوند یا دیگر گروه‌ها باید گفت که معرفی نامزد واحد اصولگرایی در اولویت قرار دارد.

باهنر در پاسخ به سئوال دیگری با موضوع سیاست خارجی در دولت آینده گفت: در حوزه کلان سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی فعال جزو اهرم‌های مدیریت هر کشور محسوب می‌شود و باید حداکثر استفاده از آن بشود تا منافع ملی تأمین شوند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه روابط ایران با دیگر کشورها باید در حداکثر لبخند و حداقل اخم باشد، بیان داشت: انتقاداتی در همین زمینه نسبت به دولت‌های نهم و دهم داریم، چراکه ایران طی این مدت دیپلماسی فعال نداشته و بیشتر بر پایه اخم بنا شده بود؛ هرچند ایران با برخی کشورها اختلافات ایدئولوژیکی و اعتقادی دارد و شاید این امر به سادگی حل نشود، اما منافع مشترک با بسیاری از کشورها وجود دارد.

وی اضافه کرد: آمریکا از موضع زورگویی و دست بالا به دنبال مذاکره است، در حالی که ایران تعامل را در به رسمیت شناختن حقوق متقابل می‌داند؛ به تعبیر مقام معظم رهبری، آمریکا یک دستکش آهنین است که تنها یک روکش مخمل روی آن کشیده، بنابراین باید این دست به دست انسانی تبدیل شود و این امر تنها از طریق به رسمیت شناختن حقوق ایران محقق می‌شود؛ چنانچه به این نتیجه برسیم که مذاکره یا حتی ارتباط با آمریکا حقوق ما را تأمین می‌کند وارد آن می‌شویم، اما در حال حاضر اعتقاد داریم چنین مسئله‌ای در کار نیست.

باهنر با تأکید بر استفاده از دیپلماسی عمومی در ارتباط با سایر کشورها ابراز داشت: تجار، دانشجویان و حتی نمایندگان مجلس می‌توانند، پایه‌گذار چنین روابطی باشند.

سوال بعدی از باهنر در مورد هدفمندی یارانه‌‌ها و ادامه آن در دولت بعدی بود که وی در پاسخ گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها برای اقتصاد کشور ضروری و جزو آرزوهای مجالس و دولت‌های قبلی بوده است؛ دولت نهم این مهم را قبول کرد و مجلس هم همکاری لازم را داشت؛ شروع کار هم خوب بود، اما در ادامه دولت بخش‌هایی از قانون مصوب مجلس را اجرا نکرد؛ ضمن اینکه اختلاف نظر ما با دولت این است که هدفمندی باید به تدریج اجرا شود و دولت هم معتقد است، کار باید به صورت ناگهانی تمام شود و علاوه براین، برای اجرای مرحله دوم باید آسیب‌شناسی شود، در حالی که دولت چنین نظری ندارد.

وی یادآور شد: هدفمندی یارانه‌ها به شکل مرحله نخست همچنان ادامه می‌یابد و یارانه‌ها هم پرداخت می‌شوند، اما در مرحله دوم باید به بنگاه‌های اقتصادی کمک‌هایی صورت گیرد که این امر در مرحله نخست با بی‌توجهی روبه‌رو شد؛ تبدیل کردن یارانه نقدی به خدمات عمومی مانند درمان رایگان و بیمه بیکاری در مرحله دوم باید در دستورکار قرار گیرد.

باهنر با بیان اینکه حرف احمدی‌نژاد در پرداخت یارانه 250 هزار تومانی در صورت دفعی اجرا کردن هدفمندی یارانه‌ها صحیح است، افزود: با این حال این تنها نصف جمله واقعی است و حقیقت این است که یک و نیم برابر آن را باید از مردم دریافت کرد؛ به عنوان مثال حامل‌های انرژی چند برابر افزایش قیمت خواهند داشت، بنابراین مجلس معتقد است مردم تاب این فشار را ندارند و باید پیش از شروع به پرداخت یارانه بیشتر آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد.
نظرات بینندگان