arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲

ادعاي تازه پنتاگون درباره موشک‌هاي ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر پایه ارزیابی جدید پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ايران در دو سال آینده، به شرط برخورداری از کمک‌های خارجی، می‌تواند اولین موشک قاره‌پیمای بالیستیک خود را آزمایش کند و آمریکا را در تیررس خود قرار دهد.

موشک قاره‌پیما معمولا بُردی فرا‌تر از ۵۵۰۰ کیلومتر دارد و فاصله آمریکا تا ایران ده هزار کیلومتر است. پنتاگون بر پایه بخش ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» ملزم است هر سال گزارشی را درباره توان نظامی ایران و بودجه تخمینی نیروهای مسلح این کشور به کنگره ارائه دهد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که ایران با کمک کشورهایی مانند کره شمالی، چین یا روسیه می‌تواند تا سال ۲۰۱۵ میلادی به این توانایی دست یابد، سالی که اغلب سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سیزده سال گذشته به درجات مختلف بر آن تاکید کرده‌اند.

از سوي ديگر، روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی نوشت: آمریکا بمب‌های سنگرشکن خود را برای مقابله احتمالی با ایران از نو طراحی کرده و برقابلیت و توانایی این سلاح ویژه افزوده است. بمب‌های سنگرشکن قادرند پیش از انفجار از موانع بگذرند، به عمق هدف برسند و سپس انفجاری با قدرت چندین هزار پوند ماده منفجره ایجاد کند. به نوشته وال استریت جورنال قدرت بمب‌های دوباره‌ طراحی شده تا ۳۰ هزار پوند (هر پوند برابر با چهار صد و پنجاه گرم است) است.در گزارش تازه وال استریت جورنال آمده است که مقام‌های آمریکایی نمی‌خواهند توسعه برنامه اتمی ایران، اسرائیل را به این نتیجه برساند، که واشینگتن توانایی جلوگیری از ساخت بمب اتمی در ایران را، در صورت شکست مذاکرات، ندارد.

وال استریت جورنال از قول کسانی که یک ویدیوی مستند را در مورد توانایی‌های بمب‌های سنگرشکن آمریکا دیده‌اند، می‌گوید این سلاح به انفجاری مهیب در سطح زمین می‌انجامد. به نوشته این نشریه ویدیوی مذکور طی هفته‌های گذشته به مقام‌های نظامی و دفاعی اسرائیل نشان داده شده است.یک مقام ارشد آمریکایی که با توانایی‌ها و تغییرات تازه در بمب‌های سنگرشکن آمریکا آشناست به وال استریت ژورنال گفته کشور متبوعش امیدوار است هرگز به این بمب جدید نیازی پیدا نشود، ولی اگر در نهایت چاره‌ای نبود، کارآیی کافی خواهد داشت.
نظرات بینندگان