arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۹۴۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

بروجردی: آمدن هاشمی به صلاح وی و کشور نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمدن هاشمی در صحنه انتخابات به صلاح وی و کشور نیست.

به گزارش خبرنگار مهر از بوشهر، سید علاءالدین بروجردی عصر دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: پیش از انقلاب که استحصال منابع فسیلی ما دو برابر الان بود و جمعیت ما نیز نصف امروز بود، کسی به ما نمی‌گفت که شما به انرژی هسته‌ای نیاز ندارید و کشورهای مختلفی برای ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای آماده همکاری بودند و قراردادهایی هم در این زمینه امضا شد ولی امروز و با این شرایط به ما می‌گویند که شما منابع فسیلی زیادی دارید و نیازی به انرژی هسته‌ای ندارید.

وی افزود: اینکه کشورهای مختلف و در راس آنها آمریکا ایستاده اند و دنبال تقابل با جمهوری اسلامی ایران هستند به این دلیل است که به نتیجه رسیدند که این راه برای آنها خاصیتی ندارد زیرا 10 سال است که با فشارها و قطعنامه مختلف تهدید می‌کنند که ما تبدیل به کشور هسته ای نشویم.

اقتصاد در فضای چالشی داخلی شکوفا نخواهد شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز از استخراج اورانیوم تا غنی سازی توسط جمهوری اسلامی انجام می شود و این فشارها آب در هاون کوبیدن است و به همین دلیل است که خواهان ایجاد زمینه‌های توافق شده‌اند.

بروجردی با اشاره به این تفاهمات و نتایج آن، تصریح کرد: یکی از مهمترین خاصیت‌ها و ویژگی‌های ممتاز جمهوری اسلامی ایران، تبدیل تهدیدها به فرصت است و شاید اگر این تحریم‌ها نبود و امکانات به‌موقع در اختیار ما قرار می‌گرفت به این توانمندی‌ها دست نمی‌یافتیم.

وی افزود: در داخل باید با همدلی و توافق برای اقتصاد برنامه‌ریزی کرد زیرا اقتصاد در یک فضای دعوا و چالش داخلی شکوفا نخواهد شد و متخصصین اقتصاد در مجلس و دولت باید بنشینند با همدلی ایده‌ها را جمع‌بندی کنند و آن را به قانون تبدیل و قانون را صحیح اجرا کنند.

اگر عدالت بود تورم به این شکل بالا نمی‌رفت

بروجردی در ارتباط با سوال یکی از دانشجویان مبنی بر قرار گرفتن شعار عدالت در شعارهای انتخاباتی کاندیداها، خاطرنشان ساخت: مشکل ما این است که شعار می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم؛ واژه عدالت را در این سال‌ها بسیار شنیده ایم و این کلمه همیشه تکرار شده است اما اگر عدالت اجرا می شد ما به این میزان مشکلات اقتصادی می داشتیم؟ آیا ما ثروتمان کم است؟ آیا ما بیشترین نفت و گاز را در جهان نداریم؟

وی افزود: بحث این است که نباید شعار داد؛ باید کار انجام داد. برنامه‌هایی برای رسیدن به عدالت حقیقی باید صورت بگیرد، آن هم اصولی، نه من درآوری و برنامه‌ها به خوبی انجام شود زیرا اگر قانون مصوب اجرا نشود فاصله طبقاتی زیادتر می شود، تورم بالا می‌رود و کسی که پول دارد توان پرداخت پول برای حل مشکلش را دارد اما طبقات پایین جامعه هستندکه آسیب می‌بینند.

دیپلماسی ابزار کار آمد اقتدار نظام سیاسی است

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اختیارات رهبر در مسائله انرژی هسته ای عنوان کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌گذاری کلان را انجام می‌دهند و بر سر میز مذاکرات حضور پیدا نمی‌کنند. آن فردی که برای مذاکره به آنجا می‌رود باید دارای هنر دیپلماسی باشد. وی باید با بهره گیری از مجموعه واقعیت‌های موجود، توانمندی‌های خود نظام برای تامین منافع ملی استفاده کنند، همین طور که رهبر نیز فرمودند که بسیاری از مشکلات کشورها با دیپلماسی، ابتکار و اقتدار می تواند حل کند.

رابطه با آمریکا فشارهای فرهنگی و اقتصادی وارد می‌کند

وی افزود: اصولگراها این تصور را دارند که باید با آمریکا رابطه داشته باشند اما نه به قیمت از دست رفتن اقتدار، عزت و توانمندی. اصلاح طلبان خواستار این رابطه هستند اما با روش‌های خیلی بد ولی قطعا با رابطه با آمریکایی که امروز رسما علیه جمهوری اسلامی ایران بودجه تصویب می‌کند و برای ضربه زدن به ایران لشکر کشی سایبری می‌کند فشارهای فرهنگی و اقتصادی وارد می‌کند، اگر در این زمینه با این شیوه با آمریکا ارتباط برقرار کنیم به ضرر ایران است.

وی افزود: اما همانطور که امسال در آغاز سال رهبر خیلی صریح به این موضوع پرداختند که من مخالف با رابطه با آمریکا نیستم مشروط بر اینکه خطوط قرمز رهبری رعایت شود، ممکن است در صورت انجام این کار مذاکراتی صورت گیرد اما مذاکره با آمریکا قطعا مساوی با کاهش فشار اقتصادی نیست زیرا آنها از همه اهرم‌ها در مقابل با ما استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برخورد جدی در برابر بی احترامی احمدی‌نژاد به فرامین رهبری افزود: در یک ساختاری مانند جمهوری اسلامی ایران که جایگاه رهبری به لحاظ همه اختیارات تعریف شده است، رئیس جمهور در محدوده اختیارات قانونی‌اش مشخص است اما اگر تخطی صورت بگیرد نباید ساختار مملکت را به هم بزنیم و این تدبیری است که رهبر اتخاذ کرده است.

آمدن رفسنجانی به صلاح کشور نیست

وی در ارتباط با سوال یکی از دانشجویان در ارتباط با حضور هاشمی در صحنه و توانمندی هاشمی، گفت: حضور هاشمی در صحنه انتخابات به نفع وی و کشور نیست.

بروجردی تصریح کرد: باید فرصت در اختیار افرادی قرار بگیرد که هم از نظر سن و سال و هم از نظر توانمندی دارای قابلیتهای بیشتری باشند.

وی در ارتباط با سوال یکی از دانشجویان مبنی بر ویژگی‌های لازم برای رئیس جمهور آینده کشور، اظهار داشت: رئیس جمهور آینده باید مردمی باشد و از درون مردم برخاسته باشد. بخش مهمی از ظرفیت‌های کشور ما ارتباط با دیگر کشورها است . رئیس جمهور باید بتوانند این زمینه را ایجاد کند که این کار متخصص می‌خواهد. زاویه نداشتن با رهبری نیز از مهمترین ویژگی‌های رئیس جمهور است.

نظرات بینندگان