arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

بار گران "گرانی دارو" روی دوش مردم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمارهاي ضد و نقيض از تخصيص ارز مرجع به دارو حالا با اظهارت بهمني رئيس بانك مركزي داراي ابعاد پيچيده تري شده است. رئيس بانك مركزي در جلسه غير علني امروز مجلس از عدم تخصيص ارز مرجع به دارو سخن گفته است و در پاسخ به سوال يك نماينده تنها به خواندن يك آيه از قرآن بسنده كرده است: «لا یکلف الله نفس الا وسعها».
اما پيدا نيست كه چرا رئيس بانك مركزي از وسع و توان خود در بحبوحه پيگيري ارز توسط وزير سابق بهداشت حرفي به ميان نياورده بود. پيگيري هاي وزير سابق سرانجام به عزل وي منجر شد و وزير جديد هرگونه كمبود دارويي در كشور را حاصل شايعات رسانه ها دانست.
كاهش ذخاير ارزي دولت در نتيجه ريخت و پاش هاي بي حاصل حالا آنقدر مشهود است كه رئيس بانك مركزي ديگر كمبود دارو را به ناتواني وزارت بهداشت در تخصيص ارز مرجع حواله نمي كند. در بودجه سال 92، ارز 1226 توماني دارو تبديل به ارز 2450 توماني شده است و قطعا بايد منتظر افزايش قيمت دارو در سال جاري بود. اين در حالي است كه پيش از اين رحيمي معاون اول از اختصاص ارز مرجع به كالاي اساسي تا پايان دولت خبر داده بود.
افزايش قطعي دوبرابري قيمت دارو
عابد فتاحي عضو كميسيون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو در اين خصوص گفت: «اظهارات رئيس بانك مركزي با واكنش شديد كميسيون بهداشت مواجه شده است و اين ادعا متناقض با ادعاي قبلي ايشان است كه مي گفتند ارز دارو بطور كامل پرداخت شده است.»
فتاحي با اشاره به آمارهاي ضد و نقيض در اين باره گفت: «آمارهاي وزارت بهداشت، بانك مركزي و معاونت غذا و دارو در تضاد با هم است و اين موضوع باعث شده است كه حل بحران دارو با مشكل مواجه شود.»
وي با اظهار نگراني از افزايش قيمت دارو در سال جاري گفت: «افزايش دو برابري قيمت ارز در بودجه قطعا موجب افزايش دوبرابري دارو خواهد شد و ما نگران اين موضوع هستيم. مجلس تمام تلاش خود را در اين خصوص بكار خواهد برد اما به نتيجه رسيدن آن بعيد به نظر مي رسد.
بانك مركزي ديگر ارز مرجع ندارد
حسن تاميني ليچايي نائب رئيس كميسيون بهداشت نيز در گفتگو با فرارو در واكنش به اظهارات اخير رئيس بانك مركزي گفت: «عليرغم ادعاهاي متعدد مبني بر عدم اختصاص ارز دارو بانك مركزي تاكنون ارز مرجع به دارو پرداخت مي كرده است. اين موضع به تاييد كارشناسان مجلس نيز رسيده است اما بانك مركزي ديگر قادر به پرداخت ارز مرجع به دارو نيست.»
تاميني با اشاره به بحران دارو در كشور و دارو هايي كه كه در گمرك به دليل عدم اختصاص ارز در حال فاسد شدن هستند گفت: «بايد براي دارو يك فكر اساسي كرد چرا كه افزايش قيمت دارو به طور مستقيم به بيماران فشار مي آورد. تلاش مجلس بر اين است فشار ناشي از افزايش قيمت دارو كاهش دهد.»
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با حذف ارز 1226 توماني و جايگزيني آن با ارز 2450 توماني، به وارد كنندگان يارانه پرداخت خواهد شد يا نه گفت: «بحث پرداخت يارانه در ميان نيست تنها از توليدكنندگان دارويي كه با ارز آزاد هنوز به توليد ادامه مي دهند حمايت خواهد شد.»

نظرات بینندگان