arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

مصباح یزدی: مشروعیت قانون اساسی به ولایت فقیه است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: در انتخابات باید کسی را انتخاب کنیم که در مرحله‌ نخست معتقد به ارزش‌های اسلام، تابع ولایت ‌فقیه و دارای روحیه‌ مقاومت باشد و بعد از آن به سایر تخصص‌های علمی و عملی او توجه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و ‌پژوهشی امام خمینی (ره) در بیست ‌و پنجمین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) نعمت بزرگی است که خداوند متعال به ما عطا کرده است، اظهار داشت: امروز، وظایف اجتماعی و سیاسی به عنوان وظیفه شرعی و اسلامی کاملا مشخص و واضح است، در حالی‌ که در گذشته تقوا و وظایف شرعی به نماز و روزه و ذکر مصیبت اهل‌بیت (ع) محدود می‌شد و حضرت امام خمینی (ره) نیمی دیگر از وظایف شرعی که مربوط به حوزه اجتماع و سیاست بود را احیا کرد و این یکی از ابعاد برکات وجودی ایشان است.

وی با اشاره به ‌اینکه مسأله‌ ولایت ‌فقیه سابقه در غیبت صغری و حتی در زمان حضور ائمه‌ (ع) دارد، افزود: امام خمینی (ره) در عمل، ولایت ‌فقیه را احیا کرد و امام خمینی (ره) در واقع آبروی 50 ساله خود را برای احیای این مسئله بر کف دست گرفت، آن‌ هم در شرایطی که خیلی زمینه مساعد نبود.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به ‌اینکه حدود 3 دهه از عمر حضرت امام خمینی (ره) در راه تلاش و فداکاری برای تشکیل نظام اسلامی گذشت، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت 50 سال از طرح جدی مسأله ولایت فقیه، هنوز مسائل مربوط به ولایت ‌فقیه به‌ صورت کامل حل نشده ‌است و آنگونه که باید روی این مسئله کار نشده است.

وی تصریح کرد: امروز کتاب‌های فقهی زیادی در باب صلاة و طهارت نوشته ‌شده است، اما در عین‌ حال مسئله حکومت اسلامی با این اهمیت کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به مثال‌هایی بیان داشت: علاوه بر بحث‌های کلی فقهی، باید نیازهای مردم هم در نظر گرفته شود، بنابراین همان‌گونه که مباحث فقهی تشکیل حکومت اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، موضوعات مختلف حکومت مانند اقتصاد نیز، باید به‌ صورت تخصصی مورد بحث و تحقیق قرار گیرد، چراکه صرف بیان حکم شرعی مشکلات مردم را حل نمی‌کند بلکه باید در کنار آن متخصصینی باشند که موضوعات را نیز شناسایی کرده و احکام را بر آن‌ها تطبیق دهند.

علامه مصباح یزدی با بیان اینکه مسائل مختلفی در نظام اسلامی مطرح شد که نیاز به بررسی دارد، ادامه داد: مشروعیت قانون اساسی به دلیل امضای حضرت امام خمینی (ره) به‌عنوان ولی‌فقیه است، چراکه مشروعیت حکومت به ولی فقیه بستگی دارد.

این استاد فلسفه با اشاره به ارتباط مسئولان اجرایی با ولایت‌ فقیه گفت: بنا بر نظر حضرت ‌امام (ره) اگر همه مردم به شخصی به ‌عنوان رئیس‌ جمهور رأی دهند، اما ولایت ‌‌فقیه او را نصب نکند، طاغوت خواهد بود.

وی ادامه داد: تأکید امام و مقام معظم رهبری بر وجوب مشارکت مردم در انتخابات آن را به یک وظیفه واجب تبدیل می‌کند که سبب عزت و اقتدار نظام می‌شود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به نحوه شناسایی ولی ‌فقیه توسط خبرگان رهبری اضافه کرد: از نظر قانون جمهوری اسلامی، روش تعیین رهبری، بهترین روشی است که بر اساس آن می‌توان حکم شرع را در معرفی ولایت‌فقیه پیاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ملاک‌های اصلح برای انتخاب رئیس‌ جمهور گفت: اگر گفته شود اکثریت مردم با توجه به فشارهای اقتصادی به‌ ویژه در سال‌های اخیر، حل مشکل گرانی‌ها را در اولویت انتخاب خود قرار می‌دهند، سخنی بیهوده نیست، البته با توجه به شرائط حق هم دارند، اما برای کسانی ‌که انگیزه دینی قوی دارند این سؤال مطرح می‌شود که آیا اولویت دیگری وجود ندارد؟

مصباح یزدی با اشاره به سخنان حضرت امام (ره) خاطرنشان کرد: مردم نه برای شکم، بلکه به دلیل دین‌ خود انقلاب کردند، بنابراین وقتی امام خطرات را برمی‌شمردند، بالاترین خطر را، احساس خطر برای دین می‌دانستند.

وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست ‌جمهوری در دوره‌های مختلف تصریح کرد: کم‌کم کار به‌جایی رسید که در بین شعارهای نامزدها، حتی یک مورد نیز اسلام و دغدغه دینی مطرح نمی‌شد.

مصباح یزدی ادامه داد: برخی سیاست‌مداران با وجود اینکه خودشان افراد متدین و اهل تهجد هستند، شعارهای اسلامی در بین سخنان‌شان وجود ندارد، چراکه این‌گونه به آنها القا ‌شده است که مردم از این مسائل دوری می‌کنند و بالعکس اگر مثلا گفته شود گشت ارشاد را برمی‌دارم، مردم اقبال خواهند داشت.

وی با اشاره به وظیفه روحانیت در عصر حاضر خاطرنشان کرد: آیا ما نیز باید آلت دست کاندیداهایی شویم که شعارهای اقتصادی سر می‌دهند یا باید دغدغه دین و اسلام را داشته ‌باشیم که خواسته مردم از انقلاب‌شان بود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شبهات زیادی در خصوص اسلام و به‌ ویژه ولایت ‌فقیه در حال مطرح شدن است، گفت: این در حالی ‌است که تریبون و رسانه برای تقویت اسلام و ولایت‌فقیه بسیار اندک است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی نهادهای وابسته به روحانیت و نظام، به‌ جای اینکه به ترویج ولایت ‌فقیه به ‌عنوان نماد اسلام بپردازند، آن‌ را در حد ولایت بر صغار و مجانین پایین آورده‌اند، کار نکردن در این زمینه به معنای پایمال کردن خون ده‌ها هزار شهید است.

مصباح یزدی با اشاره به عزتی که در پرتو تشکیل نظام اسلامی حاصل شده است، بیان داشت: امروز دشمنان اذعان دارند که بسیاری از مشکلات جهانی بدون حضور ایران قابل حل نیست و این عزت به‌ دلیل وجود شخص امام خمینی (ره) و جانشین برحقش، مقام معظم رهبری است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: ما امروز باید تلاش کنیم تا اولا مردم را متوجه باورها و ارزش‌های اسلامی کنیم و ثانیاً در انتخابات، باورها و ارزش‌های نامزدها را مورد ارزیابی قرار دهیم، چراکه در طول تاریخ انقلاب هر ضربه‌ای که نظام خورده است، به‌ دلیل وجود مسئولانی بوده که اعتقاد چندانی به ارزش‌های اسلامی و ولایت ‌فقیه نداشته‌ و یا حتی خود را رقیب ولایت ‌فقیه می‌دیده‌اند.

وی دشمن‌شناسی و فراست در شناخت حیله‌های دشمنان را از دیگر ملاک‌های کاندیدای اصلح دانست و گفت: مسئول نظام اسلامی باید روحیه مقاومت در برابر استکبار و دشمنان داشته باشد.

مصباح یزدی ادامه داد: هر چند نمی‌توان کسی را یافت که در همه ملاک‌ها در حد اعلا باشد، اما باید حد نصاب در پای‌بندی به ارزش‌های اسلامی، تبعیت از ولایت ‌فقیه و روحیه‌ مقاومت و سازش‌ناپذیری در او وجود داشته‌ باشد و من حیث‌المجموع در این جهات بر دیگران برتری داشته باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه روحیه‌ سازش‌پذیری به شدت در مسئولان و برخی نامزدها وجود دارد، چراکه آنها دوست دارند بدون سر و صدا و با آرامش به کار خود بپردازند و منافع خود و خانواده‌شان را تأمین کنند و همین مسئله نقطه ضعف مسئولان است و اگر در مقاطعی از دفاع مقدس هم با مشکلی روبه‌رو شدیم، به دلیل همین روحیه‌ سازش‌کاری بود که در نهایت جام زهر را به امام چشاند.

وی افزود: این‌که برخی ادعا می‌کنند هم می‌توان تحریم نشد و هم عزت خود را در مقابله با استکبار و آمریکا حفظ کرد، در عمل با تناقض روبه‌رو است.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در انتخابات باید کسی را انتخاب کنیم که در مرحله‌ نخست معتقد به ارزش‌های اسلام، تابع ولایت ‌فقیه و دارای روحیه‌ مقاومت باشد و بعد از آن به سایر تخصص‌های علمی و عملی او توجه شود.
نظرات بینندگان