arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
معاون فرهنگی قوه قضائیه :

سکوت روحانیت در برابر انحرافهای دولت برای ضعیف نشدن قوه مجریه بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه معتقد است: اعتماد بدنه متدین جامعه در دولت دهم از بین رفت که نمونه واضح انکار رئیس جمهور درباره به کار بردن عبارت هاله نوردر جریان انتخابات سال 88 بود.

حجت الاسلام هادی صادقی عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم و یکی از امضا کنندگان بیانیه 42 نفر از اساتید حوزه علمیه قم درباره انتخابات ریاست جمهوری درگفت وگو با خبرآنلاین در خصوص اهداف نوشتن این بیانیه توسط اساتید حوزه علمیه قم ، گفت:احساس ضرورت فعالیت روحانیت در خصوص مسائل کشور،از جمله انتخابات ریاست جمهوری از جمله دلایل نوشتن این بیانیه بود.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر احساس می شد گوش شنوایی در بدنه دستگاه های اجرایی برای شنیدن این دغدغه ها وجود نداشته است، افزود: مساله دیگر این بود که برای حفظ وحدت جامعه مصلحت نبود اساتید حوزه علمیه وارد این گونه فضاها شوند و به همین دلیل، تا حدودی سکوتی معنا دار پیشه کردیم.

وی ادامه داد:ضمن اینکه مصالح عمومی جامعه و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه نباید دستکاه اجرایی کشور تضعیف شود،موجب سکوت روحانیت در خصوص اشکالات موجود در قوه مجریه شد.

این استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد دولت در حوزه امور مذهبی، با بیان اینکه در دولت نهم نوع نگرش دولت در این خصوص چندان بارز نبود، افزود: تلقی دینی دولت در همان دولت نهم نیز مورد رضایت روحانیت نبود ، چرا که ملاک ها در خصوص فهم از مسائل دینی در دولت با دیدگاه مراجع زاویه داشت و این مساله در دولت دهم آشکار شد.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای ورود زنان به ورزشگاه ها در دولت نهم، اظهار داشت:در آن مساله، مراجع به سرعت در این خصوص موضع گیری کردند، که این امر به دلیل مسائل شرعی در این زمینه بود، اما قوه مجریه با اجتهاد نا آگاهانه معتقد بود این موضوع اشکالی ندارد که این مساله نشان دهند یک نوع نگرش« غیر اصیل» در اطرافیان رئیس جمهور بود که هیچ پایه محکم و علمی هم نداشت.

صادقی با بیان اینکه حلقه انحرافی اطراف رئیس جمهور مبانی اصولی، معرفتی محکمی ندارند، تاکید کرد: آنها در کدام دانشگاه معارف دینی را آموختند که به خود اجازه می دهند در تمام مسائل اظهار نظرهای جاهلانه کنند و متاسفانه حمایت رئیس جمهوراز این حلقه سبب شده یک نوع انحراف بینشی در این دولت به وجود بیاید.

مدیر پیشین مرکز پژوهش های اسلامی صداو سیما با بیان اینکه شخص رئیس جمهور نشان داده مرید مشایی است، گفت: در احکامی که برای این فرد خصوصا در مسئولیت دبیر خانه جنبش عدم تعهد به کار برده شده تعابیر «عجیب و غریبی» دیده می شود که اصولا در نظام جمهوری اسلامی به کاربردن آن برای مسئولی سابقه نداشته به کار ببرد.

ریس جمهور در حکم خود برای مشایی به عنوان مسئول دبیر خانه جنبش عدم تعهد، آورده است:«اینجانب جنابعالی را انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهای الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند می شناسم و آشنایی و همکاری با شما را برای خود هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ می شمارم.»

وی بابیان اینکه حتی برای روحانیون چنین مقاماتی را بیان کردن درست نیست، گفت: این تعابیر نشان از انحراف و رابطه مرید و مرادی جاهلانه است که فردی چشم و گوش بسته آنها را به کار می برد.

این عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم که معتقد است اطلاعات دینی چهره ای چون مشایی بسیار سطحی است، خاطر نشان کرد: نه تنها این اطلاعات سطحی است بلکه نوعی کج فهمی و انحراف در سخنرانی ها و اظهارات این شخص دیده می شود، که ترویج کننده اسلام التقاطی است و تئوری اسلام بدون روحانیت را تبلیغ می کند.

حجت الاسلام صادقی همچنین در خصوص انتقادات به دولت دهم در حوزه سیاست خارجی ، اظهار داشت: باید در این خصوص نوعی تفکیک قائل شد چرا در برخی از موراد استقامت شخص رئیس جمهور ستودنی بود، اما برخی اظهار نظرها در این حوزه تنها هزینه برای کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی باید همزمان به موضوع عزت، حکمت و مصلحت توجه داشت، گفت: درست است که دولت در بسیاری از مواقع برعزت ملی پافشاری کرد اما 2 اصل حکمت و مصلحت نیز در سیاست خارجی وجود دارد و پرداختن به موضوع هولوکاست بیدارکردن آتش زیر خاکستری بود که ضرورتی به آن نبود.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در دولت نهم در جمع اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان به موضوع هولوکاست پرداخت آن را افسانه ای تاریخی خواند.

صادق محصولی از جمله چهره های حامی رئیس جمهور و عضو کنونی جبهه پایداری اخیرا در نشستی در مشهد «طرح هولوکاست را به عنوان یکی از ارزنده‌ترین کارهای احمدی‌نژاد در سیاست خارجی» یاد کرد و گفت: برخی با ارائه مسئله هولوکاست توسط احمدی‌نژاد اعلام نارضایتی کردند اما به عقیده من مطرح کردن هولوکاست کار درستی بود. عضو شورای مرکزی جبهه پایداری متذکر شد: هولوکاست سبب روشن شدن بسیاری از وقایع و حوادث شد و این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

اما حجت الاسلام صادقی معتقد است پرداختن به موضوع هولوکاست در برهه ای از دولت نهم نه ضروت داشت و نه مفید بود، ضمن اینکه زیر سوال بردن این مساله مطابق اصل حکمت و مصلحت نبود.

وی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی در خصوص نامشروع بودن رژِیم صهیونیستی مشخص است، گفت: حتی حضرت امام خمینی (ره) در خصوص این رژیم جعلی این گونه وارد میدان نشدند و این کار، نوعی بیدار کردن دشمنی بود که حفظ حاکمیت رژِیم صهیونیستی برایش یک اصل مهم و حیاتی است .

صادقی با بیان اینکه هر روش تهاجمی در سیاست خارجی  باید در نقطه ای صورت بگیرد که موثر باشدگفت: پرداختن به موضوع هولوکاست نه تنها حکیمانه نبود و درآن مصالح ملی رعایت نشد ، بلکه منافع جهان اسلام را نیز تامین نکرد و شدت حمله استکبار جهانی راعلیه ما بیشتر کرد و منجر به تحریم های بیشتر جمهوری اسلامی شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم یکی دیگر از اشکالات دولت در حوزه سیاست خارجی را توجه جدی نکردن به بیداری اسلامی دانست و گفت:بیداری اسلامی که می توانست به نفع جهان اسلام تمام شود ، با کم تحرکی ما به نوعی مدیریت شد و بخش زیادی نه تنها مهار شد، بلکه موجب فشار بیشتر به نقطه مقاومت در جهان اسلام شد.

این امضا کننده بیانیه 42 نفر از اساتید حوزه علمیه قم در بخش دیگری از این گفت وگو مهمترین اقدام دولت آینده در حوزه اقتصاد را کنترل گرانی های افشار گسیخته ای دانست که به عقیده وی « یک جریان طبیعی نداشت» و بسیار به نرخ ارز وابسته بود، در حالی که نرخ ارز کنترلش در اختیار دولت است.

وی در توضحی این مطلب، افزود: خود دولت مصرف کننده بیشترین ارز است و قطعا در بخش مدیریت بازار ارز، بانک مرکزی این مساله را رها کرد که نتیجه آن عدم تاثیر این نرخ در کلیه اجناس بود و منجر به گران شدن کلیه اقلام شد.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه گفت: در مساله ارز کمبودی در این زمینه نداریم اما نحوه انتقال ان به کشور با دشواری مواجه بود که این مساله تدبیر دولت را می طلبید، اما عدم توجه به این مساله سبب کمبود موقت آن در بازار  شد.

وی گفت: مساله اول در دولت آینده توجه به ارز و رابطه آن با بازار داخلی و اصلاح اقتصادی در این بخش است ،چون اقتصاد در همه بخش ها به طور مستقیم با غیر مستقیم به مساله ارز مرتبط است و این موضوع باید یکی از نقاط پایه در بررسی اصلاحات در دولت آینده باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث قم بابیان اینکه بی توجهی و تخریب اخلاق درکشور قابل تحمل نیست، اظهار داشت: ریختن قبح اظهارات خلاف واقع و دروغ در این دوره اتفاق افتاد و این مساله موجب شد اعتماد عمومی به اظهارات مسئولان از بین برود.

وی با بیان اینکه وقتی یک خطا علنی می شود اثراتش بسیار بزرگتر از آن است، گفت: این اقدامات سبب می شود اعتماد متدینین از بین برود که مصداق آن در مساله انکارهاله نور از سوی رئیس جمهور در جریان انتخابات 88 بود.
نظرات بینندگان