arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲

مسکو: توافقنامه موشکي با دمشق پيامي براي واشنگتن بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با وجود توافق روسيه و آمريکا براي برگزاري کنفرانسي بين المللي، جنگ ديپلماتيک و نيابتي آن ها در بحران سوريه همچنان ادامه دارد. رئيس کميته روابط خارجي مجلس دوماي روسيه اعلام کرد: «تکميل توافقنامه موشکي امضا شده ميان روسيه و سوريه پيامي است به آمريکا تا به ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه نينديشد.»
الکسي پوشکف، رئيس کميته روابط خارجي مجلس دوماي روسيه در مصاحبه با شبکه خبري سي.ان.ان گفت: «ما از دخالت خارجي در امور سياسي سوريه حمايت نمي کنيم اما آمريکا بايد بداند که در انديشه ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه نباشد. ما مخالف اين مساله هستيم چرا که به نظر ما اين اولين گام براي دخالت هوايي در سوريه است.»
آمريکا در ماه هاي گذشته بارها به بهانه هاي مختلف تهديد کرده است که در سوريه منطقه پرواز ممنوع اعلام مي کند. به گزارش ايسنا، پوشکف در پاسخ به اين سوال که اگر روسيه به صلح پايبند است براي چه موشک پيشرفته به سوريه ارسال مي کند؟ عنوان داشت: «به عقيده من موضوع بسيار پيچيده است دولت سوريه از روسيه خواسته تا به منظور تقويتش در برابر حملات هوايي به موشک هاي پيشرفته مسلح شود، ما مي دانيم که حملات هوايي چيزي است که ناتو پيشتر نيز از آن عليه ليبي استفاده کرد و بايد اعلام کنم که روسيه هرگز از اين نوع دخالت حمايت نمي کند.» ناتو و آمريکا 2 سال پيش در کشور ليبي با اعلام منطقه پرواز ممنوع به گروه هاي مسلح مخالف دولت وقت اين کشور کمک کردند که حکومت معمر قذافي را سرنگون کنند.
اين عمليات پس از صدور قطعنامه اي انجام شد که روسيه نيز در شوراي امنيت به آن راي موافق داده بود. اما روسيه پس از آن بارها اعلام کرده است که کشورهاي غربي از قطعنامه شوراي امنيت سوء استفاده کرده اند. کرملين در 2 سال گذشته هيچ گاه اجازه نداد که قطعنامه مشابهي عليه سوريه در شوراي امنيت تصويب شود.
*** انتقاد آمريکا از ارسال تسليحات روسي به سوريه
در مقابل آمريکا نيز از روسيه به علت ارسال موشک هاي ضدکشتي به سوريه انتقاد کرده است. اگرچه جن ساکي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتي روزانه اين وزارتخانه گفت ايالات متحده از ارسال محموله جديد موشک هاي ضد کشتي به سوريه بي اطلاع است، اما ساعتي بعد ژنرال دمپسي در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا از چنين اقدامي انتقاد کرد.
ژنرال مارتين دمپسي از اقدام روسيه که به ادعاي او "به تلاش مشترک اين کشور و ايالات متحده براي پايان خونريزي در سوريه آسيب مي زند"، انتقاد کرد. به گفته ژنرال دمپسي اين تصميم حکومت بشار اسد را "جسورتر" مي کند و باعث طولاني تر شدن بحران مي شود. روسيه پس از آن اجراي توفق هاي نظامي سابق اش با سوريه را ادامه داد که دولت آمريکا اعلام کرد گروه هاي مسلح مخالف بشار اسد را به سلاح هاي جنگي مجهز مي کند. روزنامه نيويورک تايمز به تازگي گزارش داده است که روسيه يک محموله از موشک هاي ضد کشتي ياخونت را در اختيار حکومت سوريه قرار داده است.
چاک هگل نيز از روسيه خواست در اعطاي کمک نظامي به سوريه تجديد نظر کند. به گزارش بي بي سي، وزير دفاع آمريکا گفت: «آن چه ما نمي خواهيم رخ دهد و آن چه روس ها نمي خواهند رخ دهد، رسيدن سوريه به وضعيتي است که شاهد يک جنگ منطقه اي در خاورميانه باشيم.» با اين حال روسيه اعلام کرده است که فروش سلاح به سوريه در چارچوب قوانين بين المللي انجام مي شود و به جاي روسيه، کشورهايي که به صورت غيرقانوني براي مخالفان بشار اسد سلاح مي فرستند بايد اقدامات شان را متوقف کنند.
*** احتمال افزايش فشار کنگره به اوباما
نقل و انتقال تسليحات از روسيه به سوريه احتمالا باعث افزايش فشارها از سوي برخي از نمايندگان کنگره آمريکا بر بارک اوباما، رئيس جمهوي اين کشور براي اعمال نفوذ و داشتن نقشي بيشتر در سوريه مي شود. رابرت منندز، رئيس کميته امور خارجه سناي آمريکا گفت: «ما مي توانيم در حاشيه بمانيم و آنچه را که مورد ميل و رغبت اسد است شاهد باشيم يا از منافع ملت آمريکا با حمايت از اپوزيسيون مسلح و به منظور ايجاد يک سوريه جديد در آينده پشتيباني کنيم.» اين مقام مسئول يکي از قانونگذاران در تدوين تحريم ارسال سلاح و فروش نفت به دولت اسد و تامين کننده تسليحات مرگبار و آموزش مخالفان دولت دمشق محسوب مي شود.
*** رئيس سيا در سفري غيرمنتظره به اراضي اشغالي، اسرائيل را از اقدام نظامي يک جانبه عليه سوريه برحذر داشت
رئيس سازمان اطلاعات آمريکا (سيا) از تل آويو خواست تا از انجام هرگونه عمليت نظامي يک جانبه عليه سوريه خودداري کند. به گزارش ايسنا به نقل از شبکه خبري روسيه اليوم، جان برنان، رئيس سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا در سفر غير منتظره اخيرش به تل آويو از مقامات رژيم صهيونيستي خواست تا از هرگونه عمليات نظامي يک جانبه و بدون هماهنگي آمريکا عليه سوريه اجتناب کند. برنان در ديدار با نخست وزير رژيم صهيونيستي، وزير جنگ اين رژيم و نيز رئيس سازمان جاسوسي اسرائيل (موساد)، علاوه بر مساله سوريه، درباره پرونده هسته اي ايران و لزوم تشديد تحريم ها عليه ايران گفت وگو کرد.
نظرات بینندگان