arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

برند تجاری به نام دیوید بکام چگونه متولد شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب ورزشی، شاید دیوید بکام بهترین بازیکن نسل خود نبود ولی خبر خداحافظی او از دنیای حرفه‌ای فوتبال مثل یک بمب، رسانه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد. آنها نه فقط برای شیوه بازی او که بیشتر برای کارهایش در خارج از زمین فوتبال به او می‌پرداختند.
دیوید بکام زمانی اولین قرارداد حرفه‌ای فوتبالش را امضا کرد که بیشتر بازیکنان فوتبال بعد از بازنشستگی، یا رستوران و..... راه می‌انداختند و یا دنبال کسب و کارهای کوچک می‌رفتند.
بکام پس از ۲۱ سال وقتی تصمیم به بازنشستگی گرفت، تبدیل به یکی از مشهورترین فوتبالیست‌های جهان شده بود، نماد همه چیز از نوشیدنی تا سوپر مارکت، عطر تا شورت، آکادمی فوتبال تا لیگ‌های فوتبال.
برای هیچ یک از ورزشکاران انگلیسی میهمانی خوش آمد گویی در موزه هنرهای مدرن لس آنجلس با حضور تام کروز، ویل اسمیت، جرج کلونی و اپرا وینفری برگزار نشده است.
کارنامه دیوید بکام همان طوری که بیرون از دنیای فوتبال پر از هیجان و رنگ و لعاب بود در داخل مستطیل سبز هم پر بود از دستاورد‌های گوناگون؛ ۱۹ جام که ۱۰ تای آنها در قهرمانی در لیگ برتر انگلستان بود، تنها بازیکن انگلیسی که در چهار کشور مختلف توانسته با چهار تیم قهرمان شود.
بکام شاید بازیکن سرعتی نبود و نمی توانست دفاع حریف را در کورس جا بگذارد اما احتیاجی به این توانایی نداشت چرا که می توانست توپ را به راحتی پشت سر آنها بیندازد.
بازیکنی که کم پیش می‌آمد تکل یا سر بزند اما باپای راست اش می توانست توپ‌های بلند، ضربه های چیپ (ضربه نرم و تکنیکی به توپ) و ضربه‌های قوسی بزند.
پل اسکولز که چندی پیش از فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کرد در مقایسه با بکام هافبک کامل تری بود، استیون جرالد هم همینطور، فرانک لمپارد هم وضعیت مشابه‌ای در مقایسه با بکام دارد. رایان گیگز، هم مدت بیشتری بازی کرد و هم قهرمانی‌های متعددی با منچستریونایتد کسب کرد.
بازیکنان هم دوره بکام در منچستر در مقایسه با او فوتبالیست بهتری بودند ولی چگونه او توانست در صحنه جهانی از همه آنها فراتر برود؟
او کاشف الگوی ورزشکار مشهور نبود ولی به همراه مشاوران خود شاخص‌ها و روش‌های جدیدی برای آن ایجاد کرد. از طرف دیگر ویکتوریا همسر او، مدیریت و رهبری این کارزار را به گونه‌ای بر عهده گرفت که شاید از پس فرد دیگری بر نمی‌آمد.
دیوید بکام و ویکتوریا زمانی با هم ازدواج کرده‌اند که رسانه‌های جهان بیشتر از هر زمان دیگری روی زندگی ستاره‌ها تمرکز داشتند.
ازسوی دیگر برخلاف برخی دیگر از بازیکنان او توانست تصویر محبوبی از خود در بین مردم به جا بگذارد و همین باعث شد تب بکام سراسر جهان را فرا گیرد.
بکام در تمام این سال‌ها قراردادهای مختلفی با شرکت‌های بزرگی چون، پپسی، آدیداس و دیگر نام‌های بزرگ امضاء کرد.
دیوید بکام از یک بازیکن فوتبال به نامی تجاری بدل شد تا جایی که اگر در این اواخر کسی با یکی از تبلیغاتی که او در آن حضور داشت، مواجه می‌شد، بیشتر به جنبه تبلیغی آن توجه داشت تا پیشینه فوتبالیست بودن او.
تب بکام تقریبا همه جا را فرا گرفت. مدل موهای او که شاید در ابتدا جلف به نظر می‌آمد در انگلستان تبدیل به مد روز شد.
امروز اگر شما به کشوری دوردست مثلا کامبوج یا لائوس سفر کنید و آنجا به رستورانی بروید، هنوز می توانید پوستری از دیوید بکام روی دیوار آنجا ببینید.
در دوران اوج نام تجاری بکام، دیگر فوتبالیست ها زیر سایه او قرار گرفته بودند. سال گذشته در تحقیقی که مجله فرانس فوتبال انجام داده بود او به عنوان پولدارترین بازیکن جهان اعلام شد.
موفقیت تمام نشدنی نام تجاری بکام در کنار دیگر برندهای سرشناس باعث شده که او به‌عنوان معیاری برای تبلیغات ورزشکاران بدل شود.
بر اساس این پژوهش، در آمد سالانه او ۲۸ میلیون پوند تخمین زده شده است، درآمدی بیش از مسی و رونالدو.

ویکتوریا بکام نقش تعیین کننده‌ای در درخشش دیوید بکهام در خارج از دنیای فوتبال داشت
اما قرار گرفتن در چنین موقعیت ویژه‌ای با بودن در کنار یک شخصیت پرنفوذ امکان پذیر است، در زندگی دیودید بکام این شخصیت کسی نیست جز ویکتوریا همسرش او.
ویکتوریا گرچه استعداد چشمگیری در خوانندگی نداشت ولی او با استفاده از همین فرصت کوچک استفاده به ستاره‌ای بزرگ و پایدار تبدیل شد که همین نشان از نبوغ سرشار او دارد.
آلکس فرگوسن سرمربی پیشین منچستریونایتد باور داشت که مهاجرت بکام به سرزمین مد و سرگرمی باعث کاهش توانایی او در زمین خواهد شد.
اما با نزدیک شدن به پایان دروان حرفه‌ای بکام شکل دیگری پیدا کرد و باعث شد او دوران فوتبال حرفه‌ای خود را ادامه دهد، و در خارج از فوتبال و در دنیای تبلیغات هم نام تجاری او باعث سود قابل توجه برای باشگاه‌ها شد.
به جرات می‌توان گفت که هیچ ورزشکار دیگر بریتانیایی نتوانسته به اندازه دیوید بکام در سراسر جهان مشهور، سرشناس و ثروت مند شود.
دیوید بکام از وقتی که به منچستریونایتد پیوست، همواره در برابر روزنامه نگاران مودب بود و از الگوی یک ستاره جوان لوس و پررو فاصله گرفت.
حتی کسانی که بکام را پول دوست و محتاج شرکت‌های نام های بزرگ تجاری می دانند، نمی توانند رفتار فوق العاده او را در مقابل رسانه‌های سرسخت کتمان کنند.
تمرین‌های متفاوت او برای مواجه با رسانه‌ها باعث شده بود که او در برخورد با نمایندگان مختلف رسانه‌ها همیشه از وقار خاصی برخودار باشد، به عنوان مثال نوع حرکت انگشتانش در گفتگوی های تلویزیونی و یا تنگ کردن چشم‌ها در برابر عکاسان نشان از نکته‌های ریزی دارد که دیوید بکام به خوبی با همه آنها آشناست.
دیوید بکام همیشه شیفته فوتبال بود. حالا پس ۲۰ سال بازی در بالاترین سطح فوتبال باید دید کسی که از فوتبال تبدیل به یک مارک تجاری شد، آیا در لباس مربیگری به فوتبال باز خواهد گشت؟

 

نظرات بینندگان