arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

حداد عادل: نظر رهبری بود که حتی‌الامکان در مورد موسوی و کروبی سخت‌گیری نشود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حداد عادل با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

نقاط قوت و ضعف دولت احمدی‌نژاد،‌حصر خانگی موسوی و کروبی، برخورد جمهوری اسلامی با اقلیت‌های قومی و مذهبی، گشت ارشاد، اتئلاف 1+2 ، حمایت جنتی از احمدی نژاد و قضیه تبدیل ایران به ژاپن اسلامی از جمله پرسش‌هایی بودند که حداد عادل به آنها پاسخ داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایستا، حداد عادل در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره نقاط قوت و ضعف دولت احمدی‌نژاد گفت: دولت احمدی نژاد در دوره نهم و دهم متفاوت بود و ما از دوره نهم راضی‌تر بودیم اما انتقاداتی هم به هر دوره وارد است.

وی اظهار داشت:‌ یکی از مهمترین اشکالات دولت دهم این است که صمیمیتی بین دولت و مجلس برقرار نیست و احمدی‌نژاد بعضی از قوانین را رعایت نکرده است، توجه نکردن به قانون یکی از عیوب دولت احمدی نژاد بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به استقلال جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: استقلال یکی از مهمترین ویژگی‌های کشور ما است، استقلال ما با انقلاب اسلامی به دست آمد؛ استقلال خط قرمز ما برای تمام مناسبت‌ها و روابط بین‌المللی است، جرم بزرگ ایران در دنیای غرب استقلال‌خواهی است و تمام موفقیت‌های ما بر مبنای همین استقلال رقم خورده است.

حداد عادل در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره مذاکره با آمریکا عنوان کرد: به شرطی با آمریکا مذاکره می‌کنیم که واقعیت انقلاب و جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد، مادامی که آمریکا این واقعیت را قبول نکند و بخواهد نظر خودش را دیکته کند مذاکره به نتیجه نمی رسد، اینکه با فشار بخواهند اسلحه را بیخ شقیقه ما بگذارند و ما را تهدید کنند مذاکره‌ای نیست که ملت بخواهد.

او ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس و شهدای انقلاب به خاطر این نبود که با این مواضع بر سر میز مذاکره بنشینیم و آنها هر چه می‌خواهند به ما دیکته کنندف اگر آمریکا دشمنی را بردارد و احترام متقابل در رابطه ما با آمریکا وجود داشته باشد با او مذاکره می‌کنیم، ما هم حرف‌های برای گفتن داریم آن وقت است که در مورد مسئله هسته‌یی و خیلی چیزهای دیگر صحبت می‌کنیم تا مشخص شود اختلاف مظهر اینها نیست و مذاکره فقط یک بهانه است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست دانشجویی یکی از دانشجویان پرسشی درباره کناره‌گیری لنکرانی به نفع جلیلی سوالی پرسید که حداد عادل گفت: اگر در اصولگرایان تعدد کاندیداها کمتر باشد بهتر است، لنکرانی با توجه به این اصل کنار رفت و البته گفتمانش به جلیلی نزدیک‌تر بود لذا به نفع او کنار رفت، البته ایرادی هم ندارد حرکت لنکرانی بر همان مبنا است ما خودمان در ائتلاف اعتقاد داشتیم هر چه فضای انتخابات خلوت‌تر باشد بهتر است.

پرسش دیگری که این کاندیدای ریاست جمهوری به آن پاسخ داد مسئله زبان قومیت‌ها بود او گفت: این نگرانی در هیچ از یک گویش‌ها نباید وجود داشته باشد که جمهوری اسلامی قصد مقابله با زبان‌ها را دارد و می خواهد آن را محدود کند.

حداد عادل با طرح این پرسش که نفع ما از محدود زبان‌ها چیست خاطر نشان کرد: تعدد زبانی غنای فرهنگی ماست، ملت ما و اسلام به ما اجازه نداده با مردمی که به زبان مادری تکلم می‌کنند مخالفت کنیم، قبل از انقلاب اگر کسی چیزی به زبان کردی و یا زبان دیگری چاپ می‌کرد جرم سیاسی محسوب می‌شد، اما روزنامه‌ها و کتاب‌ها به زبان‌های محلی بعد از انقلاب خیلی رایج شد و حتی رادیو و تلویزیون‌های محلی مثل آذربایجان حداقل هشت سال برنامه به زبان محلی پخش می‌کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: هیچ‌کس نباید نگران زبان مادری‌اش باشد ولی با این حال زبان فارسی از حدود هزار سال زبان مشترک کل قلمرو ایران بوده، حتی با اینکه حکومت واحد وجود نداشته زبان مشترک واحد وجود داشته است؛ این زبان فارسی باعث اشتراک اقوام شده است، جمهوری اسلامی هم چیز جدیدی در این زمینه نیاورده است و اعلام کرده زبان رسمی کشور زبان فارسی است و باید زبان آموزشی است چون در خانه با آن تکلم نمی‌شود .

حداد عادل تاکید کرد: زبان فارسی در کنار اسلام یکی از دو رشته پیوند ایران است.

او در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری که حقوق اقلیت‌های قومی را مطرح کرده بود گفت: اینکه برنامه کودک به زبان فارسی است برای این است سن یادگیری زبان در دوران کودکی است و بچه‌ها تا سه زبان را به راحتی می‌توانند یاد بگیرند اگر برنامه‌های کودک به زبان فارسی اجرا می‌شود، بخاطر این است آرام آرام بچه‌ها را آماده تدریس برای زبان فارسی کنند.

او ادامه داد: تدریس کتاب‌های درسی به زبان فارسی یک قاعده است، بچه‌ها در خانه زبان مادری را یاد می‌گیرند و در مدرسه زبان دوم باید آموزش داده شود، آموزش زبان مادری در مدارس مقدمه تجزیه کشور است، ما با هر سیاستی که از طرف بیگانه تحت عنوان قومیتی ارائه شود به شدت مبارزه می‌کنیم.

این بخش از صبحت‌های عادل حداد با تشویق فراوان دانشجویان مواجه شد.

در ادامه این پرسش یکی از دانشجویان از حداد عادل خواست که توضیح دهد چرا با ارمنستان رابطه داریم که او در پاسخ گفت: ارمنستان همسایه ما است ما با آذربایجان هم هیچ مشکلی نداریم و خواهان همراهی آنها هستیم.

حداد عادل در ادامه این نشست درباره نظر جامعتین گفت: ما با جامعتین در ارتباط هستیم و به دیدگاه‌های آنها احترام می‌گذاریم اما قراری نگذاشته‌ایم که جامعتین برای ما تعیین‌نظر کنند، خودشان هم بنایی ندارند که برای ما تصمیم بگیرند البته ما سعی می‌کنیم با احترام به معیارهای آنها که معیارهای خودمان هم است رای‌مان را اعلام کنیم.

او در ادامه درباره موضوع حجاب که سوال یکی از دانشجویان بود اظهارنظر کرد: حجاب در درجه اول یک امر اعتقادی است یعنی اگر می‌خواهیم حجاب در کشورمان وجود داشته باشد باید سعی کنیم اعتقاد به حجاب را طوری پرورش دهیم که کسی احتیاج به مامور و بخشنامه نداشته باشد، اما سوال این است که آیا باید برخوردی صورت بگیرد یا نه؟ اگر چیزی قانونی شد این قانون باید رعایت شود و اگر عده‌ای خواستند عامدانه قانون را پشت سر بگذارند با آنها برخورد خواهد شد در کشورهای دیگر هم با برهنگی برخورد می‌کنند و اختلاف بر سر حد آن است.

او ادامه داد: اگر کسی بخواهد در ایران اسلامی هنجارها را به هم بزنند و ارزش‌ها را منکر شود قانون با او برخورد می‌کند اما باید توجه کنیم در آن سر دنیا گشت ارشاد وجود دارد منتهی حدش با ما فرق می‌کند ولی اصل موضوع فرقی نمی‌کند.

او در بخش دیگری از این نشست درباره حمایت جنتی از احمدی‌نژاد گفت: یادم نمی آید جنتی از احمدی نژاد حمایت کرده است ممکن است به او رای داده باشد اما اینکه به عنوان دبیر شورای نگهبان بخواهد موضع‌ گیری کند چنین چیزی نبوده است؛ یکبار آقای الهام اعلام موضع کرد که او نباید این کار انجام می‌داد.

پرسش دیگری که دانشجویان مطرح کردند درباره قضیه ژاپن اسلامی بود که حداد عادل توضیح داد: قضیه ژاپن اسلامی از آن شایعاتی بود که من هیچ وقت نگفته‌ام؛ در ایام قبل از انتخابات مجلس هفتم در سال 82 یک روز رهبری خطبه نماز جمعه‌ای را ایراد می‌کردند در ضمن خطبه گفتند یک خبرنگار به ایشان گفته پیشرفت‌های ایران طوری است که اگر ادامه پیدا کند ایران به ژاپن اسلامی تبدیل می‌شود من هم یک جا آن را نقل قول کردم منتهی در فضای پر تنش مجلس ششم به یک شعار تبدیل شد و گفتند حداد گفتند ایران باید ژاپن اسلامی شود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درباره اختلاف ائتلاف 1+2 هم توضیح داد: بعد از اینکه هاشمی ثبت‌نام می‌کند قالیباف می‌ گوید امروز دیگر مسئله ما ائتلاف نیست، اتحاد مسئله ما است، اما خبرنگاری فقط بخش اول این صحبت را نقل کرده بود ما سه نفر اختلاف سلیقه داریم و ممکن است به هم انتقاد کنیم اما این مانع از این نشد که با هم در یک ائتلاف قرار بگیریم.

حداد ادامه داد: البته من گفته‌ام این ائتلاف محدود به ما سه نفر نیست و اگر آرای جلیلی هم رشد کند در ائتلاف به آن توجه می‌کنیم این حرفی است که از اول زده‌ایم و الان هم همین حرف را می‌زنیم.

به گزارش ایسنا، دربخش دیگری از این نشست حداد عادل با این پرسش یکی از دانشجویان مواجه شد که بعد از مشکلات هشت ساله دولت احمدی‌نژاد چه تضمینی و جود دارد که شما دولت بهتری داشته باشید که حداد عادل گفت: ما باید تلاش کنیم نقاط قوت دوره قبل را بشناسیم و از نقاط ضعفش را از خودمان دور کنیم، هیچ کس نمی‌تواند بگوید که من بی‌عیب هستم ما اعتقاد داریم خیلی از مشکلات دوره هشت ساله احمد‌ی‌نژاد از دولت بوده و در خیلی از مشکلات هم دولت را مقصر نمی‌دانیم، اگر در همه مشکلات دولت را مقصر بدانیم بی‌انصافی است، ما دشمنی داریم که تحریم‌ها فلج کننده را اعمال می‌کند.

او در ادامه در واکنش به یکی از دانشجویان که ورق پاره بودن تحریم‌ها را مطرح کرد گفت: آن حرف‌ها مال چهار سال پیش بود، آن موقع هم موافق نبودم ولی رییس دولت نباید که دل ملت خودش را خالی کند و با اینحال تحریم‌های جدید اثر کرده و منتهی اثرهای که آنها می‌خواستند ندارد اینکه ما در همین شرایط ساخت و ساز و صنعتمان ادامه دارد بخاطر این است که تحریم‌ها چنین اثری نداشته، بعضی‌ها فکر می‌کنند همه مشکلات کشور به خاطر این است که می‌خواهیم بمب اتم بسازیم و آمریکایی‌ها که خیلی دلشان برای همه می‌سوزد مقابله می‌کنند و اگر تحریم‌ها حل شود دلار پایین می‌آید که این یک تصویر خیالی است.

حداد عادل گفت: وقتی انقلاب پیروز شد در همان هفته‌های اول ما هنوز سراغ هسته‌یی نرفته بودیم و نمی‌دانستیم هسته‌یی چه چیزی است، دادگاه‌هایی هم تشکیل نشده بود و حتی ما هنوز با آمریکا رابطه داشتیم، اما آمریکایی‌ها چند میلیارد پول ما را مسدود کردند و هنوز ندادند از روز اول انقلاب جرم این نظام اصل موجودیت است که باید بخاطر آن مجازات شود.

وی تاکید کرد: تحریم‌ها بهانه است هر وقت آنها نتوانستند به نتیجه برسند ما را تحریم کردند، با این فکر که ایران دچار بحران می‌شود و به نتیجه می‌رسند، درست است که مشکل ایجاد شده اما چیزی که آنها می خواستند نشده است دولت احمدی‌نژاد هم یک سری از مشکلاتش به همین دلیل بود، در هر دولت دیگری هم بخواهد بیاید و نخواهد سر استقلال ایران معامله کند با همین مشکلات مواجه خواهد شد البته بخشی از آن با تدبیر و مدیریت حل می‌شود که ما از این نظر به احمدی‌نژاد انتقاد کردیم.

حصر خانگی کروبی و موسوی پرسش دیگری بودند که دانشجویان مطرح کردند، حداد عادل گفت: حصر خانگی، مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود، من اعتقاد دارم این حصر خانگی بهتر از این بود که به دادگاه کشیده می‌شدند، چون در آن صورت بدتر از این می‌شد، این که کار به آنجا نرسید نظر رهبری بود که حتی‌الامکان سخت‌گیری نشود.

او ادامه داد: بعد از انتخابات رهبری با کروبی و موسوی صحبت کردند، در نماز جمعه هم به آنها احترام گذاشتند و خواهش کردند اگر مسئله اختلافی هم هست قانونی مطرح شود، در هیچ جایی دنیا با قشون‌کشی خیابانی تکلیف انتخابات را مشخص نمی‌کنند، اگر انتخابات باطل می‌شد چه تضمینی بود که گروه بازنده مردم را به خیابان نیاورد و نخواهد انتخابات را باطل کند.

حداد عادل تاکید کرد: ما ملتی هستیم که شور داریم و نباید برای خودمان قیم بتراشیم که از سازمان ملل بیایند و برای ما انتخابات برگزار کنند، اما آقایان گوش نکردند شروع کردند به بیانیه دادن و هر کدام از بیانیه‌ها تندتر از دیگری بود به نظر من در این شرایط حصر خانگی هم برای خودشان و هم برای مردم بهتر است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ممکن است قانون اساسی ما مشکلاتی داشته باشد، درباره ثبات اقتصادی گفت: باید نرخ ثابتی برای ارز تعیین کنیم که با نوسانات معقولی پیش برود و اولویت به صنایع مهمتر بدهیم، صنایعی مثل کشاورزی که مستقیما با غذای مردم مربوط می‌شود اولویت دارد در شرایطی فعلی که ارز کم است باید از کالاهایی که ضرورت ندارد حمایت کمتری شود، ارز مبادلاتی هم بر همین اساس استوار است.

حداد عادل تصریح کرد: برای حماسه اقتصادی و برون رفت از مشکلات باید به بخش خصوصی میدان داد، باید بخش خصوصی متقابل اصل 44 قانون اساسی فعال کرد و یکی از راه‌های آن هم تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، هر ایرانی به حکم ایرانی بودن باید جنس تولید شده در داخل کشور را خرید کند، این کار می تواند صنعت ما را از پیچی که سرراهش است بگذارند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست یکی از دانشجویان پرسشی درباره جبران کردن مشکلات موجود کشور پرسید که حدادعادل پاسخ داد: مگر انتظار دارید 2500 سال خرابی را ظرف مدت 30 سال جبران کنید؟ آن هم در شرایطی که هشت سال از آن فقط جنگ بوده و خواستن این همه ویرانی حداقل دو برابر طول می‌کشد ما با حد مطلوب فاصله داریم، 50 سال دیگر هم فاصله خواهیم داشت؛ مهم جهت حرکت ما است.

پرسش دیگری درباره تکنوکرات بودن قالیباف مطرح شد که حداد عادل گفت: می‌گویند قالیباف تکنوکرات است، اینکه برای اداره شهر از تکنوکرات استفاده می شود از تکنولوژی استفاده شود ممکن است یک معنای تکنوکراتی باشد اما اگر تکنوکراسی به معنای این باشد که ارزش‌های دینی و فرهنگی نباشد و به معنای سکولاریسم باشد قالیباف تکنوکرات نیست.

او درباره تمایل هاشمی به تکنوکراتی هم توضیح داد: آقای هاشمی به نوع تفکر کارگزاران تمایل داشته ولی آنها این طور معرفی شدند که به تکنوکراسی تمایل دارند ولی نمی‌توانیم بگویم یک روحانی معتقد است که ارزشهای فرهنگی و دینی باید زیر پای صنعت له شود، من اجازه ندارم چنین چیزی به او نسبت دهم.

حداد عادل در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره نتیجه نهایی ائتلاف 1+2 گفت: من کاملا تسلیم هستم، اصلا هم معمول نیست که من کاندیدا باشم یا نه، چون شرکت ما از ابتدا بر همین اصل بود که دو نفرمان کنار برویم، خدا کند ایران صاحب یک رییس جمهور عاقل و با تقوا شود چرا که ایران در حال حاضر احتیاج به دو چیز دارد که یکی تقوا و دیگری تدبیر است.

نظرات بینندگان