arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۲

آمريکا: از تکنولوژي‌هاي ارتباطاتي براي تأثير بر انتخابات ايران استفاده مي‌کنيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنيم: وندي شرمن،‌ معاون امور سياسي وزارت خارجه آمريکا، ضمن اظهار نظر در مورد انتخابات رياست جمهوري در ايران در مجلس سنا و نمايندگان، از طرح‌ها و برنامه‌هاي دولت آمريکا براي اين انتخابات خبر داد. مجلس سنا در نشستي که 15 مي [25 ارديبهشت ماه] با موضوع سياست گذاري آمريکا در قبال ايران، به بررسي تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا و بين‌المللي عليه ايران پرداخته در ضمن اين نشست به موضوع انتخابات در ايران نيز پرداخته است.

در اين نشست، وندي شرمن، معاون امور سياسي وزارت خارجه آمريکا در شرايطي که چندين روز تا اعلام نظر شوراي نگهبان باقي مانده بود، مدعي شد: شوراي نگهبان ايران، که به‌هيچ‌وجه مشروعيت و مسئوليت پذيري مدني ندارد، از ميان 600 فردي که براي شرکت در انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام کردند، شمار زيادي را بدون هيچ دليلي حذف کرد.

در ادامه وي به توصيف انتخابات رياست جمهوري و جنبش سبز در ايران پرداخته از طرح و برنامه‌هاي دولت آمريکا براي اين انتخابات چنين سخن گفت: بعيد مي‌دانم کسي در ميان ما باشد که بداند در اين دوره از انتخابات چه اتفاقي خواهد افتاد. ما انتظار نداريم همه آنچه را جنبش سبز انجام داد، دوباره مشاهده کنيم؛ و جنبش سبز در جريان انتخابات سال 2009، اساساً روي تقلب در انتخابات و نه تغيير رژيم در ايران متمرکز شده بود.بنابراين هرآنچه در توان داريم به‌کار مي‌گيريم تا در جريان اين انتخابات اعمال نفوذ کنيم. اقدامات مختلفي مي‌توان انجام داد که در مورد برخي از آنها بايد در جلسات محرمانه خود صحبت کنيم، اما آنچه به‌صورت عمومي مي‌توان ذکر کرد اين است که مي‌توانيم از سفارت مجازي خود براي به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با مردم ايران بهره ببريم، اما بايد اين اطمينان را نيز حاصل کنيم که تکنولوژي ارتباطاتي در ايران با موانع بسيار روبه‌رو نخواهد شد و مردم به‌راحتي با استفاده از تلفن‌هاي همراه خود و رايانه‌هاي شخصي مي‌توانند از جريان حقيقي امور باخبر شوند؛ ازاين‌طريق مي‌توان مطمئن شد که مردم ايران به احتمال بيشتر از ابزارهاي لازم براي برگزاري انتخاباتي آزاد و منصفانه برخوردار خواهند بود.
نظرات بینندگان