arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۲

انتقاد جلیلی از برخی تصاویر تلویزیونی از نمایش زنان آر.پی.جی زن در دفاع مقدس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مسئله زن نه تنها متهم نیستیم بلکه در این زمینه نسبت به غرب مدعی هستیم.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز در همایش بانوان حامی جلیلی گفت: زندگی دوست داشتنی که قرآن کریم از آن به عنوان حیات طیبه یاد می کند شرط ایمان و عمل صالح دارد؛ قرآن به صراحت بیان می کند که چه زن و چه مرد هر کدام این دو عامل را کنار هم قرار دهند به این حیات دوست داشتنی  که مربوط به همین دنیاست دست پیدا می کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث های انتخاباتی یکی از مهمترین و اساسی ترین محورهای سخنان من این بوده که ساختار اجرایی دولت باید زمینه ای را فراهم کند که ظرفیت ها از دو آسیب انفعال و انحراف مصون بماند.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: هر چقدر نظام اسلامی در این عرصه موفقیت داشته باشد به همان اندازه ظرفیت ها در مسیر خود بیشتر آزاد می شود؛ یکی از بحث های اساسی که در انتخابات مطرح می کنیم این است که اگر از یک تمدن نوین اسلامی صحبت می کنیم این تمدن از دو بخش سخت افزاری مانند صنعت و بخش نرم افزاری برخوردار است.

جلیلی افزود: اگر می خواهیم در زمینه های دیگر پیشرفت داشته باشیم باید مبتنی بر گفتمان دینی و اندیشه اسلام ناب باشد، این مسئله پشت سر خود یک ادعا دارد و آن اینکه گفتمان اسلام تنها گفتمانی است که می تواند پیشرفت را به دنبال داشته باشد و هرکس در مسیر تحریف این گفتمان بر آید آنچه رقم خواهد زد برای ما تعالی نخواهد بود.

وی گفت: ما معتقدیم اگر بر مبنای این گفتمان مقاومت کردیم این مقاومت است که برای ما پیشرفت می آورد نه مصالحه.

جلیلی ادامه داد: باید الگوی مقاومت خود را بشناسیم و بدانیم چرا مقاومت ما نه تنها توانسته ایستادگی کند بلکه پیشرفت هم کرده است، زیربنای مقاومتی که ما در عرصه های مختلف داشته ایم به خصوص در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی ناشی از مقاومت فرهنگی بوده است، تفاوت گفتمان ما با سایر گفتمان ها نیز در این مسئله مشخص می شود.



کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر امروز از اندیشه گفتمان ناب اسلام به عنوان یک پارادایم استفاده می کنیم این پارادایم با سایر اندیشه ها متفاوت است که این امر موجب می شود در نتیجه هم نگاه های مختلف داشته باشیم.

جلیلی با بیان اینکه در گفتمان انقلاب اسلامی واحدی که جامعه را شکل می دهد فرد نیست بلکه خانواده و اصالت دادن به آن اصل تأکید کرد: اما در غرب این واحد را فرد تشکیل می دهد، در اندیشه غربی براساس این نگاه به گونه ای عمل می کنند که از همه ظرفیت ها باید استفاده شود و چون زن نیمی از ظرفیت جامعه را تشکیل می دهد نمی توان از نیروی کار آن استفاده نکرد پس باید از آن هم به همان اندازه که از مرد استفاده می شود استفاده کرد؛ از این رو برای جامعه غربی شکل گیری خانواده اهمیت ندارد و نگاه آنها به ازدواج پدر و مادر با نگاه ما متفاوت است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر ما کوچکترین واحد جامعه را خانواده می دانیم دلیلش این است که مناسبات را در نگاه دیگری شکل می دهیم، اگر خانواده اساس جامعه شود آن زمان است که جامعه براساس خانواده شکل می گیرد، در چنین شرایطی حضور زن در فعالیت های اجتماعی باید مبتنی بر شعور معنوی و اجتماعی کامل باشد اینجاست که می توان دید نقش زن در عرصه های مختلف، یک حضور جهادی می شود.

جلیلی با اشاره به این که دوران دفاع مقدس گفت: حضور زنان در دفاع مقدس حضور مجاهدانه بوده و این گونه نبوده که کنار مردان آر پی جی بزنند به جز در اوایل جنگ ولی برخی در تصاویر سینمایی نشان می دهند که در دوران دفاع مقدس در کشور ما مانند نگاه مرد، زن در کنار مردان آر پی جی می زدند و به اصطلاح خودشان می خواهند با این کار خدمت کنند در حالی که زنان در دفاع مقدس حضور مجاهدانه ای داشتند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این نگاه را داشته باشیم نه تنها در مسئله زن نباید متهم باشیم بلکه در این زمینه نسبت به غرب مدعی هستیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از اساسی ترین موضوعاتی که باید منتخب مردم دنبال کند این است که متناسب با چنین نگاهی که مبتنی بر حضور مجاهدانه زن و نقش اساسی دادن به خانواده است تعجیل کند باید بتوانیم این نگاه انقلابی و صحیح را در جامعه تعریف کنیم.

جلیلی تاکید کرد: انشاء الله دولت آینده بتواند این مطالبه رهبری و حضور اسلامی ناب را در زمینه ساختارسازی و ساز و کارسازی تعریف کرده و برای ارائه یک الگوی موفق از رفتار سیاسی و اجتماعی برای زن عمل کند.

جلیلی در پایان یادآور شد: همان طور که معتقدیم در سیاست خارجی اقتصاد و ... الگو می دهیم و افتخار ما این است که بر مبنای گفتمان خودمان عمل کرده ایم در حوزه فعالیت اجتماعی و سیاسی زن هم باید الگو ارائه دهیم.

همچنین در ابتدای این همایش زهره طبیب زاده نماینده مجلس شورای اسلامی دکتر روح افزا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر جوادی رئیس سازمان محیط زیست در دولت نهم سخنرانی کردند.
نظرات بینندگان