arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۲

ادعای آرژانتینی: ایران از دهه 1980 میلادی مشغول راه اندازی شبکه های تروریستی در آمریکای لاتین بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان کل آرژانتین مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران از دهه 1980 میلادی به دنبال تأسیس شبکه های تروریستی در چندین کشور آمریکای لاتین بوده است.

به گزارش پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه  (شفقنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، آلبرتو نیزمن که مسئولیت رسیدگی به پرونده انفجار مرکز فرهنگی یهودیان آرژانتین در سال 1994 را بر عهده دارد، ضمن مطرح نمودن این ادعا بر علیه ایران، اعلام کرد که یافته های خود در این خصوص را در اختیار دادگاههای سایر کشورهای آمریکای لاتین – که به زعم وی ایران قصد راه اندازی شبکه های تروریستی در خاک آنها داشته است- قرار خواهد داد.

آلبرتو نیزمن با اشاره به اینکه یک گزارش 500 صفحه ای را در مورد پرونده انفجار مرکز فرهنگی یهودیان آرژانتین آماده کرده است، اظهار داشت: «در این گزارش شواهدی مطرح شده است که نشان می دهد ایران مشخصاً در پی راه اندازی شبکه های جاسوسی و ترور در کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه، شیلی، ترینیداد و توباگو، گویان و سورینام بوده است».

دادستان کل آرژانتین همچنین تأکید کرد که گزارش تفصیلی وی بر نقش پررنگ محسن ربانی – رایزن فرهنگی وقت ایران در آرژانتین- در انفجار مرکز فرهنگی یهودیان آرژانتین صحه می گذارد. نیزمن مدعی شد که محسن ربانی هماهنگ کننده اصلی شبکه های جاسوسی ایران در آمریکای جنوبی به ویژه در کشور گویان بوده است. وی ادعای خود را اینگونه توجیه کرد: «در سال 2010 یک شبه نظامی اسلام گرا به نام عبدالغدیر که قصد داشت در فرودگاه جان اف کندی نیویورک دست به عملیات تروریستی بزند، توسط مأموران فرودگاه دستگیر و در ادامه از سوی دادگاه به حبس ابد محکوم شد. تحقیقات دادگاه نشان داد که وی جزو نیروهای وابسته به محسن ربانی بوده است. او در تشکیلات ربانی آموزش دیده و در سازمان جاسوسی ایران در گویان فعالیت داشته است؛ سازمانی که از نظر ساختاری می توان آن را مشابه سازمان تحت کنترل ربانی در آرژانتین دانست».

آلبرتو نیزمن که تاکنون برای هشت ایرانی و یک لبنانی در ارتباط با پرونده انفجار مرکز فرهنگی یهودیان آرژانتین قرار بازداشت صادر کرده است، از مقامات پلیس بین الملل خواست که تلاش بیشتری برای دستگیری این 9 فرد مظنون از خود نشان دهند. نام احمد وحیدی، وزیر دفاع فعلی ایران، و سرلشگر محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نیز در بین افرادی که دادستان کل آرژانتین برای آنها قرار بازداشت صادر کرده است، دیده می شود.

کنگره آرژانتین در ماه فوریه امسال رسماً با درخواست ایران برای تشکیل کمیته حقیقت یاب مشترک در مورد حادثه بمب گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان آرژانتین در سال 1994 میلادی – که به کشته شدن 85 نفر انجامید- موافقت کرد تا شاید راهی برای حل و فصل این پرونده به بن بست رسیده پیدا شود. با این وجود، اغلب رهبران یهودیان آرژانتین از تشکیل این کمیته حقیقت یاب مشترک استقبال نکرده اند، زیرا نگرانند که اعضای این کمیته همه تحقیقات انجام شده توسط آلبرتو نیزمن طی سال های اخیر را زیر سؤال ببرند.

اتهامات تازه دادستان کل آرژانتین بر علیه ایران در شرایطی مطرح می شود که ایران از سوی کشورهای غربی به شدت برای کنار گذاشتن برنامه های هسته ای خود تحت فشار قرار گرفته است. عملی شدن طرح تشکیل کمیته حقیقت یاب مشترک مد نظر ایران می تواند در این روزهای حساس یک پیروزی دیپلماتیک مهم را برای ایران رقم بزند.
نظرات بینندگان