arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۲

سخنگوی عارف: روحانی شبیه غرضی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف گفت: الان وضعیت به گونه ای است که عارف تنها نماینده اصلاح طلبان در انتخابات است امیدوارم شاهد ایجاد روزنه امید در بین اصلاح طلبان باشیم و این ظرفیت پشت سر عارف قرار گیرد.

به گزارش مهر، سیدحسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نشستی خبری که عصر امروز چهارشنبه در خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، با مهم خواندن انتخابات پیشرو گفت: کشور ما یکی از کشورهایی است که پرشمارترین تنوع و تکرار انتخابات را دارد. انتخابات سال 92، سی و چهارمین باری است که بناست از مردم درباره نحوه اداره کشور سوال شود.

وی افزود: امروز صاحب نظران چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی منتظر نتیجه این رویداد هستند.

عضو بنیاد باران تصریح کرد: امیدواریم عارف بتواند در تحقق این حماسه و نوسازی دولت و تغییر خط و مشی نظام اجرایی کشور از وضع نامطلوب فعلی و هدایت به سمت شرایط مطلوب ایفای نقش کند.

در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید باتوجه به اینکه عارف نتوانسته حمایت هاشمی و خاتمی را جلب کند، خود را کاندیدای اصلح طلبان می داند، که وی پاسخ داد: جریان اصلاح طلب بر این باور بود که صندوق های رأی بهترین بستر و مسیر برای دخالت شهروندان جهت تعیین مسیرشان است. اساسا اصلاح طلبان در پی‌جویی مسالمت آمیز و گام به گام در جهت اعتلای نظام به خصوص از جنس ریاست جمهوری هستند و به عنوان یک فرصت مغتنم به انتخابات نگاه می کنند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف ادامه داد: ظرف یکسال گذشته علی رغم همه رنجیدگی هایی که متوجه اصلاح طلبان بوده احزاب و چهره های اصلاح طلب بخصوص خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات نسبت به مقوله انتخابات هم به صورت نظری و عملی فعال بوده اند.

رسولی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان با مقایسه کارنامه دولت احمدی نژاد و دوره هشت ساله اصلاح طلبان به این نتیجه رسیدند که باید در انتخابات حضور فعالی داشته باشند، اظهار داشت: نتیجه گیری طبیعی در صدد تشویق خاتمی برای حضور در انتخابات بود. ما مدعی هستیم مطالبه عمومی برای آمدن خاتمی به صحنه انتخابات شعاعی فراتر از جامعه اصلاح طلبی پیدا کرد،

وی با تاکید بر اینکه خاتمی تا آخرین مراحل نگفته بودند که به انتخابات نمی‌آیند، ادامه داد: شرط خاتمی این بود که چنانچه آمدن من برای نظام و مردم هزینه نداشته باشد، شانه از زیر مسوولیت خالی نمی‌کنم و در آخرین روزهای تصمیم‌گیری آقای خاتمی به این نتیجه رسیدند که در صحنه نباشند.

رسولی با اشاره به جلسات خاتمی با افراد فراجناحی برای حضور در انتخابات تاکید کرد:خاتمی تلاش کرد شخصیت‌های فراجناحی مثل آقای ناطق نوری و هاشمی که از بزرگان انقلاب و کشور هستند، با پرچم غیراصلاح‌طلبی وارد صحنه شوند و مورد اقبال اصلاح‌طلبان قرار گیرند و این را برای عبور از این شرایط موجود مناسب‌تر می‌دانستند و از نظر آقای خاتمی این امر حتی از ورود خودشان به عنوان رهبر اصلاح‌طلبان مناسب‌تر بود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف در خصوص ثبت نام هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری افزود: هاشمی در یک اقدام شجاعانه و غیرقابل پیش بینی در انتخابات ثبت نام کرد و با آمدن هاشمی اصلاح طلبان به مطالباتشان می رسیدند و موجی از امید در جامعه و اصلاح طلبان ایجاد شد. کسانی برای همکاری با ستادهای هاشمی در انتخابات اعلام آمادگی کردند که برای من بی سابقه بود.

وی با اشاره به عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات بیان کرد: متولیان امر انتخابات با عدم احراز صلاحیت ایشان فضای عمومی کشور را نه تنها برای تحقق حماسه سیاسی آماده نکردند بلکه  آب سردی بر روی احساسات تحول خواهان و مردم ریختند.

رسولی یاداور شد: عارف بعد از ثبت‌نام آقای هاشمی بیانیه پایانی اش را آماده کرد و ما تا آخرین لحظه صبر کردیم و قطعا با حضور آقای هاشمی، آقای عارف کناره‌گیری می‌کرد، اما امروز وضعیت به گونه‌ای است که عارف تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان است و آرایش سیاسی انتخابات به گونه‌ای است که پاسخ به توصیه جناب آقای هاشمی که از این فرصت به خوبی باید استفاده شود، مستلزم رسیدن به شرایطی متفاوت از شرایط امروز است.

وی افزود: امیدوارم موج امیدی که برای حضور هاشمی در انتخابات ایجاد شده بود، احیا شود که عارف به عنوان نفر دوم اصلاحات که برخواسته از جامعه علمی است این توانایی را دارا است.

رسولی با بیان اینکه عارف پس از انتخابات 88 تنها شخصیت اصلاح طلب ایران است که از یک طرف مورد وثوق اصلاح‌طلبان و از طرف دیگر مورد وثوق نهادهای حکومتی، گفت: وی در شرایطی که فاقد منسب حکومتی بود رهبری او را در شورای عالی فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عضویت درآورد. عارف به دنبال این است که آیا می‌تواند میان جریان رنج‌دیده و هزینه داده اصلاحات پس از حوادث سال 88 و نهادهای حکومتی آشتی برقرار کند

وی با اشاره به کنار کشیدن عارف در سال 88 قبل از خاتمی در انتخابات گفت: اکنون تنها نماینده و کفیل اصلاح طلبان عارف است و اگر اکنون جنب و جوشی از اصلاح طلبان دیده نمی شود این سوال را باید از متولیان صحنه انتخابات پرسید که چرا فضای انتخاباتی کشور به چنین روزی رسیده است.

عضو بنیاد باران تاکید کرد: الان وضعیت به گونه ای است که عارف تنها نماینده اصلاح طلبان در انتخابات است امیدوارم شاهد ایجاد روزنه امید در بین اصلاح طلبان باشیم و این ظرفیت پشت سر عارف قرار گیرد. در 10 روز آینده شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.

رسولی در پاسخ به این سوال که شنیده ها حاکی از آن است که طرح 4 مرحله ای که مشاوران خاتمی و هاشمی دارند در نهایت عارف به نفع روحانی کنار کشیده و به عنوان معاون اولی با او همکاری کند، نظر شما چیست؟، گفت: عارف، شریعتمداری و جهانگیری و مهرعلیزاده جزو اولین افرادی بودند که به صورت رسمی در ملاقاتی با خاتمی اعلام کردند که برای اجماع بین اصلاح طلبان آمادگی دارند. طرح اجماع بین اصلاح طلبان با این هدف بود که تجربه تلخ 84 تکرار نشود اگر سال 84 آن تنوع کاندیداها نبود جمع جبری آرای اصلاح طلبان به علاوه آرای هاشمی بیشتر از آرای اصولگرایان بود.

وی با بیان اینکه فکر نمی کردیم آقای هاشمی احراز صلاحیت نشوند، افزود: از بین چهار کاندیدای اصلاح طلب دو نفر ثبت‌‌نام نکرده و آقای شریعتمداری نیز به مرحله بعد راه نیافت بنابراین روند اجماع متوجه عارف بود و در این باره تردیدی بین مشاوران خاتمی نبوده و نیست.

عضو بنیاد باران ادامه داد: من از اجماع مجدد بی اطلاع هستم و معتقدم اصلاح طلبان با تکیه بر اصول باید از کمترین فرصت در جهت مورد توجه قرار دادن دموکراسی در صحنه استفاده کنند و در صورت تحرک پرشتاب طی روزهای آینده می توانیم حول محور تنها کاندیدای اصلاح طلب که به صورت یکه و تنها پرچم اصلاحات را بر دوش گرفته است، حرکت کنیم اگر هوشمندانه حرکت کنیم می توانیم شرایط را تغییر دهیم.

رسولی ادامه داد: روحانی کاندیدای فراجناحی است، اما اگر بنایی به اجماع باشد، اجماع در بین حوزه همگون میسر است. بخصوص در شرایط فعلی که عمر ائتلاف های رسمی چون ائتلاف پیشرفت به پایان رسیده است و بحث اجماع جدید مدنظر نیست.

وی افزود: عارف با آقایان خاتمی و هاشمی است نشست های متناوبی داریم و امیدواریم با تغییر در فضای جامعه آنچه که خیر و صلاح است پیش آید.

خبرنگاری از رسولی پرسید چرا روحانی را جزء اصلاح طلبان نمی دانید؟، که وی گفت: اگر آقای روحانی خود را اصلاح‌طلب می داند ما هم وی را اصلاح طلب می دانیم. اگر خود روحانی بگوید که با خواستگاه اصلاح طلبانه وارد انتخابات شده است، ما هم می پذیریم، اما وقتی کاندیدایی خود را فراجناحی تعریف می کند نمی توان بدون رضایتش او را اصلاح طلب بدانیم.

رسولی با تاکید بر اینکه تاکنون روحانی وابستگی خود را به صورت شفاف به اصلاح طلبان بیان نکرده است، تصریح کرد: روحانی می خواهد از سرمایه تجهیز شده به سوی هاشمی و کمک خاتمی نهایت استفاده را ببرد که البته این امر مضمونی نیست.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اگر در نظرسنجی ها روحانی از عارف بالاتر باشد، آیا عارف به نفع روحانی از انتخابات جلوگیری می کند، گفت: در اجماع اصل اعتنا به تفکر اصلاح طلبانه است و کاندیداگزینی در درجه دوم اهمیت قرار دارد و روحانی تا زمانیکه به عنوان کاندیدای فراجناحی مطرح است شبیه آقای غرضی است که اگر این فرض باشد  که به نفع او کنار برود اسمش اجماع نیست و ائتلاف است.

وی با اشاره به اینکه احزاب اصلاح طلب و شورای هماهنگی اصلاحات و مشاورین خاتمی تاکنون تمایل خود را به روحانی اعلام نکردند، افزود: تا جایی که می دانیم اصلاح جدید در اجماع نیست و بعید می دانیم اجماع اصلاح طلبان بر روی روحانی با معاون اولی عارف شکل گیرد.

وی در خصوص چیدمان صحنه انتخابات گفت: تا قبل از پایان یافتن بررسی صلاحیت ها فکر می کردیم صحنه انتخابات رویارویی سه گفتمان اصولگرا، اصلاح طلب و حامیان دولت است. با آنچه که در مرحله بعد از صلاحیت ها اتفاق افتاد اکنون سه بلوک فکری در انتخابات فرارو خود را در قالب هشت کاندیدا عرضه کرده است.

عضو بنیاد باران با بیان اینکه گفتمان اصولگرایی با 5 کاندیدای خود خواهان تداوم وضع موجود است، عنوان کرد: آنچه که امروز می بینیم محصول و عملکرد کارنامه اصولگرایان است. امروز این جریان باید پاسخ دهد که با درآمدهای حاصل از فروش نفت در این سال ها چه شاخص مثبتی داشته است.

رسولی با اشاره به حوادث پیش آمده در مجلس  و منازعات بین سران قوا تصریح کرد: یکشنبه سیاه در شأن مردم ایران نبود در گفتمان اصولگرایی که با شعار ولایت پذیری وارد عرصه انتخابات شده تفاوتی در نگاه این 5 کاندیدای اصولگرا نیست.

رسولی با بیان اینکه اصلی ترین رقیب خود را در صحنه انتخابات اصولگرایان می دانیم، اظهار داشت: غرضی و روحانی جزء بلوک فراجناحی هستند و نماینده بلوک اصلاح طلبان عارف است. بنابراین اگر بناست صحبت از اجماع باشد به نظر من این اجماع عملیاتی شکل گرفته و متولیان امر انتخابات اجازه ندادند و اگر آنها اجازه می دادند ما غیر از خاتمی و هاشمی به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان و نه کاندیدای حداکثری اصلاح طلبان با فرد دیگری اجماع نمی کردیم. ما نه در مورد ائتلاف و در مورد اجماع با هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری صحبتی نداشتیم.

سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در پایان در پاسخ به اینکه سفرهای استانی عارف از چه زمانی شروع می شود، گفت: عارف پس از اتمام برنامه های رادیو و تلویزیونی اش سفرهای استانی‌اش را بر اساس برنامه کمیته استانی آغاز خواهد کرد.
نظرات بینندگان