arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۲

رسایی: جلیلی برعکس احمدی نژاد آدم جنجالی و پروپاگاندا نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک نماینده مجلس ابراز عقیده کرد: جریان مقاومت و پیشرفت در انتخابات پیش رو، بیشتر از دو کاندیدا ندارد و آن آقای جلیلی و حدادعادل است و بر اساس جمع‌بندی ما فردی که توانایی مقاومت بیشتر و اجرایی بیشتر دارد، آقای جلیلی است و از همین رو به عنوان کاندیدای اصلح او را تشخیص دادیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام حمید رسایی در نشست طلاب حامی سعید جلیلی در حسینیه قهرودی‌ها با بیان اینکه هر زمانی دولت‌ها به شعارهای اصیل انقلاب نزدیک‌تر بودند خدمت‌رسانی در آن‌ها بیشتر بوده است، گفت: دولت‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون داشته‌ایم هرکدام غیر از دولت موقت بازرگان و خیانت بنی‌صدر که با گفتمان انقلاب امام و اسلام و انقلاب در تقابل بودند، سایر دولت‌ها هم خدمتگزار بودند و هم هزینه در بر داشتند.

وی با تشریح دولت‌های بعد از انقلاب تاکنون یادآور شد: دولت موقت بازرگان با اشغال لانه جاسوسی توسط دانشجویان دستش را بالا برد و گفت که دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد و نهضت آزادی ماهیت خود را نشان داد. دولت بنی‌صدر که با رای 11 میلیونی روی کار آمد، به امام و جنگ خیانت کرد و امروز در فرانسه مستقر است.

رسایی ادامه داد: بعد از آن دولت جنگ که مقام معظم رهبری در راسش بود و بیشترین مشارکت سیاسی را در این دولت داشتیم شاهد بودیم که در دور دوم ریاست جمهوری ایشان نیز با رای بالا انتخاب شدند. بعد از آن دولت سازندگی آمد که در این دولت در دور دومش با کاهش مشارکت سیاسی و کاهش آرای آقای هاشمی روبه‌رو بودیم.

این نماینده مجلس به دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت: البته دولت خاتمی با این اصطلاح "اصلاحات" به عرصه نیامد و این واژه‌ای بود که بعد از چند ماه به ادبیات سیاسی کشور وارد شد و کم‌کم مشخص شد منظور از اصلاحات، اصلاحات مبانی و جهت‌گیری‌های اصیل انقلاب است. بسیاری از عناصر اصلی اصلاح‌طلبان امروز یا در شبکه‌های رسانه‌ای معاند هستند یا در سازمان‌هایی که عقبه‌شان به سازمان‌های جاسوسی وصل است شرکت دارند و برخی هم که در داخل بودند در کودتای چهار سال پیش نقش اصلی را داشتند.

وی همچنین به دولت شهید رجایی اشاره کرد و افزود: دولت رجایی دولت مکتبی بود که با وجود عمر کم اما خاطره خوشی را در اذهان مردم به جای گذاشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت اصلاحات هم خدمات داشت و هم هزینه، اظهار کرد: خدماتش البته از مضراتش کمتر بود.

این حامی سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت هاشمی دولت پرکاری بود اما به دلیل سیاست‌های اقتصادی که تورم 49 درصدی به دنبال داشت، نتوانست نتایج خوبی به جای گذارد. متاسفانه تورم دولت سازندگی با وجود اینکه حاصل یک جراحی اقتصادی نبود اما به طور صعودی تورم را افزایش داد. سیاست‌های اقتصادی دولت سازندگی مثل سیاست هدفمندی یارانه‌ها نبود که تورم در ذاتش بود.

وی با انتقاد از دولت سازندگی ادامه داد: برای اولین بار و آخرین بار در دولت آقای هاشمی شاهد اغتشاشات اقتصادی در شهرهایی مثل اراک، قزوین، مشهد و شیراز بودیم که بدون زمینه‌سازی سیاسی به وجود آمد. اغتشاشات دوره سازندگی مثل فتنه 88 نبود که زیرساخت سیاسی داشته باشد. همچنین در این دولت به خاطر برخی سیاست‌ها مدیرانی در طبقه اشراف شکل گرفتند که با معیارهای انقلابی در تضاد بود.

رسایی با انتقاد از دولت اصلاحات نیز تصریح کرد: دولت خاتمی بیشتر مشغول به دعوا و بازی سیاسی بود و کارش حمایت از بعضی احزاب، روزنامه‌ها و گروه‌ها بود و با شعار توسعه سیاسی به میدان آمد.

این نماینده مجلس در ادامه به دولت عدالت احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: دولت احمدی‌نژاد نسبت به دولت‌های قبل خدمت‌رسانی بیشتری از خود نشان داد چراکه نزدیک‌ترین نگاه را به گفتمان انقلاب اسلامی داشت. دولت احمدی‌نژاد در حالی بر سر کار آمد که در دولت اصلاحات عده‌ای به اسم خط امام و عکس امام علیه امام عمل کردند و دولت احمدی‌نژاد این اقدامات را جبران کرد.

وی با انتقاد از دولت دهم ابراز عقیده کرد: در دولت دهم کم‌کم شاهد حاشیه‌سازی بودیم بویژه در دو سال اخیر و تحت تاثیر این حاشیه‌ها خدمت‌رسانی به مردم نیز کاهش یافت. آماری که امروز از اقدامات و دستاوردهای کشور ارائه می‌شود مربوط به چهار ساله نخست دولت نهم و دو سال اول دولت دهم است. ما اوج افول دولت دهم را بعد از خانه‌نشینی احمدی‌نژاد شاهدیم که دولتش را در یک نفر خلاصه کرد و در این مساله رویکردش بقای قدرت بود.

رسایی با بیان خاطره‌ای مدعی شد: در چهار سال دولت نهم نماز جماعت در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شد اما وقتی آقای مشایی در دولت مسئولیت گرفت کم کم نماز جماعت هم جمع شد. در همان نماز‌های جماعت وقتی فرصت می‌شد نکاتی را بیان می‌کردم و این در حالی بود که آقای مشایی با صحبت از مکتب ایرانی می‌کرد. من به آقای احمدی‌نژاد می‌گفتم که چرا به آقای مشایی تذکر نمی‌دهی و او به من می‌گفت کل حزب‌اللهی‌ها در کشور چقدرند؟ 5 الی 6 میلیون. در حالی که بخش عمده‌ای از جامعه، مردم عادی‌اند بنابراین نمی‌توان کشور را برای 5 - 6 میلیون نفر اداره کرد. ما باید 13 میلیون رای موسوی را به سبد نظام بیاوریم و در بین این 13 میلیون کسانی هستند که از این جور حرف‌ها خوششان می‌آید.

وی ادامه داد: من در پاسخ گفتم این طور نبوده که 13 میلیون رای موسوی کسانی باشند که از این نوع حرف‌ها خوششان بیاید بلکه خیلی از آن‌ها به خاطر اینکه موسوی نخست وزیر امام و دوران جنگ بود به او رای دادند و البته عده کمی هم به خاطر برخی مواضعش به او رای دادند. انقلاب و جنگ بر دوش یک اقلیت بوده است و از ابتدای تاریخ هم که نگاه کنیم اسلام را یک اقلیت هدایت کرده‌اند. توده‌ها همواره نگاه‌شان به آن اقلیت است و با آن‌ها همراهی می‌کنند.

این حامی جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری افزود: در همین حال در طول سال‌های گذشته رقبای احمدی نژاد نیز مواضع‌شان را با هاشمی تنظیم کردند چرا که معتقد بودند چون احمدی نژاد رفتارش را تغییر داده است می‌توانند 24 میلیون رای احمدی نژاد را از آن خود کنند. در انتخابات پیش رو نیز رقابت بین دو تفکر مقاومت به عنوان رمز پیشرفت و رفاه با گفتمان سازش است. متاسفانه برخی آقایان پز پیشرفت می‌دهند اما می‌خواهند به سیاست‌های قبلی برگردند که نتیجه آن جز سازش و عقب‌نشینی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مشهد مبنی بر اینکه کسی را انتخاب کنید که ویژگی مثبت دولت را داشته باشد و نقاط ضعف آن را نداشته باشد، اظهار کرد: باید به رییس جمهوری رای دهیم که با فرهنگ مقاومت همخوان و با گفتمان انقلابی عجین باشد.

وی با انتقاد از کسانی که هدفمندی یارانه‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهند، گفت: هدفمندی از جمله قوانین قانون پنج ساله اول کشور است که باید در دولت‌های هاشمی و خاتمی نیز اجرا می‌شد و الان هم همه می‌گویند باید ادامه پیدا کند. در تلویزیون این حرف‌ها را می‌زنند اما در سایت‌ها و روزنامه‌هایشان چیز دیگری می‌گویند.

رسایی درباره اجرا نشدن هدفمندی یارانه‌ها در دولت‌های قبلی نیز گفت: دلیل اجرا نشدن این طرح، تورم ناشی از آن بود. مشاوران هاشمی و خاتمی به آنها گوشزد می‌کردند که نباید با توجه به تورمی که این قانون دارد، آن را اجرا کنند.

وی با انتقاد از برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست داخلی و خارجی، مواضع برخی آقایان بازگشت به همان روحیات قبل است اما ما معتقدیم دو جریان مقاومت و سازش روبروی هم هستند. جریان مقاومت دو کاندیدا دارد و آن جلیلی و حداد عادل هستند. جمع‌بندی ما این است که بین این دو نفر، آن کسی که مقاوم‌تر و اجرایی‌تر است را انتخاب کنیم و آقای جلیلی را به عنوان کاندیدای اصلح تشخیص دادیم که البته نیاز به کمک هم دارد.

رسایی با اشاره به دیدگاه‌های سعید جلیلی اظهار کرد: او معتقد است کشور، دو راه‌حل اساسی دارد؛ اول اینکه باید گفتمان انقلاب حاکم شود و در این میان رهبری تنها کفایت نمی‌کند. بازوی اجرایی برای عملی کردن این گفتمان مهم است و اگر این بازو از بن دندان به این گفتمان اعتقاد نداشته باشد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، چراکه در اتاق یک چیز گفته می‌شود و در عمل انجام نمی‌شود.

وی راهکار دوم جلیلی را اصلاح ساختاری عنوان کرد و افزود: بخشی از این اصلاح ساختار در دولت قبل انجام شد اما در بخش‌هایی مثل گمرک، سیاست پولی، مالیات، بانک‌ها و... کارها زمین مانده است. اگر آقای احمدی‌نژاد تمام فکر و ذکرش را بر روی یک نفر نمی‌گذاشت، می‌توانست گام‌های زیادی را بردارد.

این نماینده مجلس با انتقاد از اظهارات برخی کاندیداها مبنی بر اینکه می‌توان در عرض سه ماه گرانی را رفع کرد، گفت: این حرف یعنی چه؟ در مردادماه رییس جمهور تنفیذ می‌شود و سه ماه طول می‌کشد که کابینه معرفی شود و یا راه پاستور را یاد بگیرند. چوب جادو نیست که بزنی و همه چیز عوض شود یا با یک بشکن همه چیز را تغییر دهیم. اینکه برخی‌ها می‌گویند دولت گرانی‌ها را درست می‌کند، تحلیل غیرواقعی است.

وی اضافه کرد: برخی کتابچه برنامه‌هایشان را ارائه می‌کنند. باید پرسید که این برنامه‌ها که کتاب شده است، براساس چه چیز کتاب شده است؟ کشور قانون برنامه پنجم، اصل 44، قانون بودجه و چشم‌انداز 20 ساله دارد و هر برنامه‌ای باید بر این اساس نوشته شود. غیر از این باشد، نمایندگان مجلس جلویش را می‌گیرند. از این رو معتقدم که برخی از حرف‌های آقایان شعاری است. ما معتقدیم که هرکس می‌خواهد رییس‌جمهور شود، باید بگوید به لحاظ اجرایی چه ایده و مکانیزمی را اجرا خواهد کرد تا قانون پنج‌ساله به اهدافش برسد.

رسایی درباره تیم جلیلی و اینکه آیا او به مسائل اجرایی آشناست یا خیر، گفت: کسی که رییس‌جمهور می‌شود، نباید الزاما متخصص در همه امور باشد. اما باید ایرادات، اشکالات و گره‌های کور کشور یا فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسد. فکر می‌کنم در مجموع جهت‌گیری و شعارهای آقای جلیلی شعاری نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برخی آقایان هستند که هشت سال است ستاد زده‌اند آن وقت به آقای جلیلی می‌گویند ستاد و برنامه‌ات کو؟ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جایی است که وقتی مسائل به طور عادی حل نمی‌شود به آنجا می‌رود. مدیریت مقابله با فتنه 88 در شورای عالی امنیت ملی بود. احمدی‌نژاد در این سال‌ها رییس شورای عالی امنیت ملی بود اما بعد از فتنه و خانه‌نشینی در جلسات شرکت نمی‌کرد و عملا کار روی دوش جلیلی بود. از این رو در شش سال گذشته بر مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور اشراف دارد.

وی درباره تیم جلیلی گفت: به هرحال در شورای عالی امنیت ملی، معاونت‌ها و کارگروه‌هایی وجود داشته است که می‌تواند در دولت او (جلیلی) کمک کند. خیلی‌ها به خاطر مخالفت با مشایی از دولت کنار گذاشته شده‌اند که می‌توانند برگردند. ما اصلاح‌طلب داریم که به اصلاحات اسلامی معتقد است، مثل آقای رحیمیان بنیاد شهید.

رسایی تاکید کرد: بنابراین آقای جلیلی هم نگاهش اجرایی است به مشکلات و هم بر مسائل کشور اشراف دارد. البته او آدم جنجالی و پروپاگاندا نیست و شخصیت آرامی دارد؛ برعکس احمدی‌نژاد.

این حامی سعید جلیلی ابراز عقیده کرد: بعد از ثبت‌نام جلیلی، همه رسانه‌های خارجی، بمباران تبلیغاتی‌شان را شروع کردند و همین مساله ما را در تصمیم و رای‌مان راسخ‌تر کرد. دلیل اینکه مردم جلیلی را دوست دارند، این است که او نماد عزت است. این حالت نسبت به احمدی‌نژاد هم وجود داشت اما چند سالی است که دیگر وجود ندارد؛ به ویژه بعد از خانه‌نشینی‌اش.

رسایی در پایان با بیان اینکه "اسناد ویکی‌لیکس می‌گوید جلیلی فردی نرم در مذاکرات نیست و بسته عمل می‌کند و کوتاه نمی‌آید"، مدعی شد: آقای احمدی‌نژاد درباره مذاکرات با 1+5 به جلیلی گفت که اگر خواستند (آمریکایی‌ها) قدمی بزنند و صحبت کنند، شما صحبت کنید اما آقای جلیلی در پاسخ گفت که می‌گویند خیر، آقا اجازه نداده است.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: از نظر خارجی‌ها جلیلی شخصیتی است که مواضع آقا را پیاده و اعمال می‌کند و این خیلی مهم است. از نظر ما اصلح کسی است که به اصل 110 قانون اساسی معتقد باشد و باید مردم را هم به سمت چنین فردی هدایت کنیم.

نظرات بینندگان