arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۲

اشپیگل: آغاز بهار ترکی از میدان تقسیم ترکیه/ انقلابی بی سابقه علیه اردوغان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک هفته نامه آلمانی با اشاره به گسترش اعتراضات مردمی در ترکیه از این شورشها به عنوان بهار ترکی و انقلابی بی سابقه علیه اردوغان در دوران نخست وزیری وی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی به بررسی شورشهای مردمی در ترکیه علیه نخست وزیر این کشور پرداخته و از آن به بهار ترکی یاد کرد.

اشپیگل در ادامه با اشاره به اینکه شورشها در استانبول صورتهای زیادی داشت، نوشت هزاران معترض در این شهر برکناری نخست وزیر کشورشان را فریاد می زنند.

این اعتراضات دیگر محدود به استانبول نمی شود و به بسیاری از شهرهای این کشور از جمله آنکارا و ازمیر نیز کشیده شده است. اعتراضات کوچکی که به عنوان شورشی محلی علیه تخریب پارک "قزی" در میدان تقسیم ترکیه در استانبول شکل گرفت حالا به یک انقلاب وسیع علیه دولت اردوغان گسترش پیدا کرده است.


در برلین و پاریس نیز تظاهرات همبستگی با مردم ترکیه شکل گرفته است. تا کنون هرگز در دوره 10 ساله حکومت اردوغان چنین اعتراضات گسترده ای علیه وی شکل نگرفته بود.

یک دانشجوی دکترای آلمانی که به استانبول سفر کرده بود اظهار داشته است که اعتراضات در این شهر وی و دوستانش را به یاد اعتراضات و شورشها در میدان التحریر قاهره می اندازد. در آن زمان نیز شهروندان علیه یک حاکم دیکتاتوری به پاخاسته بودند.

این دانشجوی دکترا که نخواست نامش فاش شود از مجروحان زیاد در استانبول و خشونت پلیس و استفاده نیروهای آنها از گاز اشک آور و چماق علیه معترضان خبر داد. 

این هفته نامه آلمانی در ادامه نوشت: میدان تقسیم میدان تحریر نیست و شرایط در ترکیه اساسا با شرایط مصر در سال 2011 متفاوت است. اردوغان با رای اکثریت ترکها به سمت نخست وزیری انتخاب شد. بسیاری از ترکها به وی احترام می گذارند و بر این عقیده اند که اردوغان کشور را بازسازی و اقتصاد را تقویت کرده است. حتی منتقدان نیز وی را با نفوذترین نخست وزیر کشورشان از زمان آتاتورک ارزیابی می کنند.


اشپیگل در ادامه نوشت: البته در ترکیه در سال های گذشته با موجی از خشم مردمی روبرو بوده که به ویژه با دو چیز در ارتباط است، پول و قدرت.

دولت اردوغان یک نظام سرمایه داری را دنبال می کند که شکاف بین غنی و فقیر را بیشتر کرده است.

اشپیگل در بخش دیگری ازاین مطلب خاطر نشان کرد که استبداد و زورگویی مشخصه دیگر دولت اردوغان است. نخست وزیر این کشور اتهاماتی را علیه صدها شهروند کشورش وارد می کند که از نظر وی مجرم محسوب می شوند. اردوغان یک کاریکاتوریست را به دلیل اینکه وی را به شکل یک گربه کشیده بود متهم کرده و به دادگاه کشانده است.

تحت نخست وزیری اردوغان، ترکیه از نظر شاخص های آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز به رتبه 138 کاهش درجه پیدا کرده و پشت کشورهایی مانند عراق قرار گرفت. در ترکیه نسبت به چین خبرنگاران بیشتری در زندانها به سر می برند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که اردوغان گفته است که برایش فرقی نمی کند که معترضان چه خواسته هایی دارند و وی آنها را افراط گرا می داند. اما تصاویر اعتراضات این روزها نخست وزیر را راحت نمی گذارد و این اعتراضات تا پایان دوره کاری وی ادامه خواهد داشت. سرکوب اعتراضات مردمی توسط نیروهای پلیس ترکیه در یاد مردم این کشور باقی خواهد ماند.

نظرات بینندگان