arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۶۹۶۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۲

پورمحمدی: آقای روحانی در پذیرش قانون، دیدگاه مثبت و روشن دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر حفظ وحدت و انسجامی که در سایه خلق حماسه سیاسی در کشور به وجود آمده، از همکاری با دولت آینده برای کاهش مشکلات کشور خبر داد و گفت: حضور حماسی مردم در 24 خرداد، فرصت هرگونه توطئه و آسیب را از دشمن گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در همایش مدیران کل دفاتر ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور با اشاره به مشارکت گسترده در دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، گفت: حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات در برابر توطئه دشمنان، هم نیاز کشور بود و هم باعث تقویت انسجام و وفاق ملی شد. هر قدر مشارکت در عرصه انتخابات بالاتر باشد، ‌انسجام و یکپارچگی کشور تقویت می‌شود. الحمدالله در انتخابات 24 خرداد این اتفاق افتاد.

وی با بیان این‌که مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر خلق حماسه سیاسی محقق شد، اظهار کرد: مطالبه و خواست مقام معظم رهبری مبنی بر خلق حماسه سیاسی بر اساس نیاز کشور بود. یعنی برای حل مشکلات کشور نیازمند تحقق حماسه سیاسی بودیم. این درک مهم و هوشمندانه مقام معظم رهبری و نیز تمهیداتی که اتفاق افتاد سبب شد که این حضور گسترده در انتخابات رقم بخورد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشارکت 73 درصدی مردم در دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این میزان مشارکت جزو بالاترین نرم‌ها در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری در دنیا است. البته از این میزان بالاتر هم وجود دارد ولی معمولاً میزان مشارکت در کشورهای دیگر پایین‌تر از این نرم است. بنابراین مشارکت 72 یا 73 درصدی جزو مشارکت ارزشمند در تاریخ انتخابات ایران است و باید شاکر این حضور گسترده و همراهی مردم بود.

وی با بیان این‌که انتخابات ممکن است مجالی برای برخی تحرکات و فتنه‌ها باشد،تصریح کرد: کسانی که به دنبال فتنه و آسیب زدن به کشور هستند، ‌معمولاً فرصت انتخابات را برای اجرایی کردن توطئه‌های خود مناسب می‌بینند ولی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اخیر این آسیب‌ها بسیار محدود بود. الحمدالله پرونده انتخابات با آرامش بسته شد.

وی علت پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را ایجاد یک پذیرش و قناعت عمومی دانست و افزود: آقای روحانی یکسری مطالب را بیان کرد که مورد اقبال عمومی قرار گرفت. دیدگاه‌ها و شعارهای ایشان تندروانه، ‌دارای جهت‌گیری بخشی و یا مربوط به یک تفکر خاص در جامعه نبود. در واقع آقای روحانی بر این نکته تأکید می‌کرد که باید آرمان‌ها و شعارهای انقلاب را از موضع اعتدال و میانه‌روی تعقیب کرد که مطلوب و توقع اکثریت جامعه نیز همین است.

پورمحمدی با اشاره به اهمیت التزام و تعهد روحانی به کف انتظارات و توقعات جامعه بیان کرد: رأی مردم در روز 24 خرداد نشان داد این‌که کسی بیاید و شعار قانون‌مداری را مطرح کرده و بگوید از همه تخصص‌ها و توانایی‌های کشور در عرصه مدیریت اجرایی استفاده خواهد کرد، ‌برای اکثریت جامعه ارزشمند است. این پیروزی و حضور مردم در عرصه انتخابات تحقق اراده الهی است و همه از جمله رئیس‌جمهور منتخب باید شاکر لطف و عنایت خداوند و قدردان مردم باشند و به تکالیف خود عمل کنند.

وی با اشاره به همکاری گسترده سازمان بازرسی کل کشور با دولت‌های مختلف خاطرنشان کرد: امیدواریم با دولت آینده هم ارتباط خوبی داشته باشیم. در این راستا قرار شد که در سازمان بازرسی با معاونت‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده تا ببینیم چه کاری می‌توانیم برای دولت آینده انجام دهیم. معتقدیم سازمان بازرسی در جهت تقویت مدیریت، ارتقای سلامت اداری، ‌مبارزه با فساد و قانون‌شکنی و حسن جریان امور تجربه و تخصص لازم را دارد و می‌تواند آن را در اختیار رئیس‌جمهور منتخب و وزرا و کابینه آینده قرار دهد تا در راستای عبور از مشکلات و تقویت مدیریت کشور گام برداریم.

رئیس سازمان بازرسی گفت: خوشبختانه ذهنیت آقای دکتر روحانی برای پذیرش همکاری با سازمان بازرسی مثبت است و در پذیرش قانون دیدگاه مثبت و روشن دارد که امیدواریم این شرایط باعث بهبود وضعیت کشور شود.

پورمحمدی با تأکید بر همکاری گسترده با دولت آینده، افزود: باید سعی کنیم وحدت و انسجامی که احیاء شد به‌هم نخورده و آن را خط خطی نکنیم. هر کس سلیقه‌ای دارد و الآن سلیقه قانونی و مشروع کشور همان است که رأی آورده است. بنابراین اگر کسی خلاف این سلیقه عمل کند خلاف قانون و شرع عمل کرده است. ممکن است سلیقه منتخب مردم مورد پسند برخی نباشد. در این صورت باید تلاش کنند از راه مشروع و قانونی سلیقه مطلوب خود را حاکم بر کشور کنند. در شرایط فعلی باید از سلیقه مورد پسند اکثریت جامعه حمایت کرد تا بتواند به وظایف خود عمل کرده و مشکلات کشور را برطرف کند.

وی تصریح کرد: مردم نیز از همه به‌ خصوص از کارگزاران دستگاه‌های اجرایی و حکومتی در همه بخش‌ها انتظار دارند که طبق روال قانونی در خدمت منتخب اراده ملی باشند. این وظیفه ما است و باید به آن عمل کنیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خطاب به مدیران کل دفاتر ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، گفت: مجموعه دفاتر ارزیابی عملکرد دستگاه اجرایی کشور مجموعه‌ای است که می‌تواند به هر دولتی خدمت ارائه دهد. اگر دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند به این مجموعه توجه کنند، ‌دستاورد بسیار ارزشمندی کسب خواهند کرد. این مجموعه مجرای ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد و نیز موجب افزایش رضایت‌مندی عمومی خواهد شد.

وی با تاکید بر ارتباط مجموعه دفاتر ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور با رئیس‌جمهور و دولت منتخب مردم بیان کرد: امروز مردم به فردی رأی دادند که قانون‌مداری و کسب رضایت عمومی را سرلوحه شعارهای خود قرار داده است. باید بدانیم که قانون‌مداری لوازمی دارد؛ که از جمله آن‌ها پاسخگویی، شفلف‌سازی و روان‌سازی فعالیت‌های اداری است.

وی افزود: دولت باید توجه داشته باشد که مجرای تحقق این امر تشکیلات دفاتر ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور است. یکی از شاخص‌های رعایت حقوق اساسی و حقوق شهروندی در جامعه که دستور کار همایش امروز است، میزان پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مردم است. امروز نهادهای آمبودزمانی که در حال گسترش در دنیا هستند به‌عنوان نماد رشد سیاسی و اجتماعی جوامع در نظر گرفته می‌شوند.

پورمحمدی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران از جهت مبانی قانونی حقوق شهروندی قوی است، اظهار کرد: بسیاری از مواد قانون اساسی در بالاترین سطح به حقوق شهروندی پرداخته است. انتخابات ریاست جمهوری اخیر که هم در داخل رضایت همه گروه‌های اجتماعی را در پی داشته و هم در دنیا موجی از اعتراف دشمنان به ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده، به خاطر اجرای قانون بود. البته در این انتخابات بخشی از ظرفیت‌های قانونی مورد استفاده قرار گرفت و معتقدم ظرفیت‌های قانونی ما خیلی بالاتر از این‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به برخی اصول قانون اساسی درباره تساوی حقوق، ‌حقوق زنان و کودکان، آزادی عقیده، آزادی احزاب، آزادی مطبوعات، ‌تأمین اجتماعی، ‌حق مسکن و آموزش و پرورش و... بر ظرفیت‌های قانونی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: قانون اساسی و قوانین جاری ما فوق‌العاده غنی و به حقوق بشر به‌صورت عمیق و گسترده پرداخته است. بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران چیزی از نظر قانونی کم ندارد و مردم انتظار دارند کارگزاران این قوانین را به طور کامل اجرایی کنند.

پورمحمدی در ادامه با اشاره به برخی شعارهای دکتر حسن روحانی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز که رئیس‌جمهور منتخب مردم فردی است که بر اجرای دقیق قانون اصرار دارد باید کمک کنیم که حقوق مردم رعایت شود. در این صورت هم به وظیفه خود عمل کرده‌ایم و هم رضایت مردم و خدا را کسب کرده و جایگاه کشور را ارتقاء داده‌ایم. از طرف دیگر با توجه به این‌که رئیس دولت آینده هم روحانی است و هم فارغ‌التحصیل رشته حقوق، انتظار است پایبندی‌اش به حقوق شهروندی بیشتر از رؤسای جمهور قبل باشد.

وی افزود: امروز بسترهای تحقق حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران فراهم است؛‌ برای پاسخگویی به این مطالبه جدی اجتماعی سامانه‌های رسیدگی به شکایات و سیستم‌های مختلف شکل گرفته است که برای هر دولتی مجموعه ارزشمندی است. این مجموعه در خدمت دستگاه اجرایی و دولت آینده و آقای روحانی است که رئوس شعارهایش رعایت حقوق مردم بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اقدامات این سازمان اجرای در عرصه بین‌الملل گفت: در زمینه مبارزه با فساد کارهای خوبی در عرصه بین‌الملل انجام‌ شده و کارهای خوبی در دستور کار آینده است. از جمله این‌که مهرماه امسال تهران میزبان نشست آمبودزمانی آسیایی است. این نشست در حالی از سوی سازمان بازرسی کل کشور برگزار می‌شود که موضوع مبارزه با فساد و اجرای کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد در دنیا جدی شده و در حال اجرا شدن است. برای اجرای این کنوانسیون از سال گذشته کشورهای عضو سازمان ملل مورد بازرسی قرار می‌گیرند که ایران دو هفته قبل میزبان بازرسان سازمان ملل بود. در برخی از این بازرسی‌ها از سایر کشورها ایران نیز حضور دارد.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای کنوانسیون مبارزه با فساد فعال برخورد کرد، ‌گفت: ایران به همراه برخی کشورها از جمله ‌روسیه، ‌چین، ‌هند و مصر مجموعه را تشکیل دادند تا مانع اقدامات یک‌جانبه گرایانه آمریکا و برخی کشورهای غربی در خصوص کنوانسیون مبارزه با فساد شوند. چرا که تلاش زیادی صورت گرفته بود تا کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد که در عرصه بین‌المللی بسیار تعیین کننده است در اختیار پیشبرد سیاست‌های آمریکا قرار گیرد اما با فعالیت ایران این موضوع ناکام شد.

پورمحمدی در پایان تاکید کرد: اگر دفاتر ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی بتوانند یک هویت شورایی پیداکرده و شورای مرکزی تشکیل دهند می‌توانند خیلی مفید‌تر و موثر‌تر در فعالیت‌ها ظاهر شوند.
نظرات بینندگان