arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۲

پوتین:‌«اسنودن»رابه آمریکا تحویل نمی‌دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: رئیس جمهور روسیه با اعلام خبر اینکه افشاگر برنامه جاسوسی آمریکا در این کشور حضور دارد گفت که وی را تحویل آمریکا نخواهیم داد.

به گزارش شبکه راشاتودی، «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران در فنلاند گفت که «ادوارد اسنودن» افشاگر برنامه جاسوسی آمریکا، در حال حاضر در روسیه و در بخش ترانزیت فرودگاه «شرمتیو» مسکو به سر می‌برد.

وی اتهامات آمریکا علیه این کشور را «مزخرف و بی‌ارزش» دانست.

پوتین اظهار داشت با توجه به اینکه قرارداد استرداد مجرمان بین روسیه و آمریکا منعقد نشده و اسنودن هیچ جرمی را در خاک روسیه مرتکب نشده است، وی بازداشت و مسترد نخواهد شد.

وی گفت: «اسنودن،‌فردی آزاد است. هر چه سریعتر وی، مقصد نهایی خود را انتخاب کند، برای او و روسیه بهتر خواهد بود.»

پیش از این،‌ «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با رد اتهامات «بی اساس» آمریکا، اعلام کرده که «ادوارد اسنودن» وارد روسیه نشده است.

اسنودن روز یک‌شنبه هنگ‌کنگ را به مقصد مسکو ترک کرد و قرار بود روز گذشته با پرواز SU150 به هاوانا،‌پایتخت کوبا برود اما خبرنگارانی که در این پرواز بودند، اعلام کردند که صندلی وی در این پرواز خالی بوده است.

آمریکا رسماً با تنظیم شکایت‌نامه‌ای علیه اسنودن، او را به «جاسوسی» و «اعلام کردن فعالیت محرمانه آمریکا در زمینه شنود از شهروندان» متهم کرد.

«تام دانیلون»، مشاور امنیت ملی آمریکا، به شبکه تلویزیونی «سی بی اس» اعلام کرد که آمریکا پرونده خوبی علیه ادوارد اسنودن به هنگ کنگ ارائه داده و انتظار دارد که این کشور بر اساس توافقنامه استرداد مجرمین که سال 1998 به امضای دو کشور رسید عمل کند.

ادوارد اسنودن» مأمور 29 ساله سابق «سیا» و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) که چندی پیش در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از تماس‌های تلفنی و اطلاعات اینترنتی شهروندان آمریکایی و افراد خارجی پرده برداشته بود، به تازگی اعلام کرده که سازمان امنیت ملی آمریکا پیام‌های متنی تلفن‌های همراه چین را هک کرده است.

نظرات بینندگان