arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۲

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره حوادث مصر: محمد مرسی اقداماتی برای رفع نگرانی‌های مردم انجام دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای نسبت به حوادث مصر ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به حوادث جاری در مصر ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه در این بیانیه گفته محمد مرسی، رئیس جمهور مصر باید اقدامات بیشتری برای رفع نگرانی‌های مردم مصر انجام دهد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده واشنگتن امیدوار بوده مرسی به نگرانی‌های مردم توجه بیشتری داشته و گامهایی را برای رفع آنها مشخص می‌کرد اما متأسفانه هیچکدام از اینها در نطق وی وجود نداشته است.

در این بیانیه همچنین از تمامی احزاب و طرفین ذی‌نفع خواسته شده است با یکدیگر تعامل کنند و به صدای مردم گوش فرا دهند.

واشنگتن همچنین به تعطیل شدن سفارتخانه این کشور در روز گذشته اشاره و تصریح کرده این سفارتخانه در روزهای آتی هم تعطیل خواهد بود.

این وزارتخانه البته افزوده سفیر و کارکنان سفارت در ساختمان سفارتخانه حضور خواهند داشت و به ارزیابی اوضاع امنیتی خواهند پرداخت.

در این بیانیه آمده است: «سفیر ما در قاهره از انتقال دموکراتیک حمایت کرد. او بر حقوق مردم تاکید کرد و بر طرفداری از جناح خاص نپرداخت».

اعتراضات در مصر، از روز یکشنبه و همزمان با اولین سالگرد انتخاب آقای محمد مرسی، به مقام ریاست جمهوری این کشور آغاز شده‌اند.

آقای مرسی در پی انقلاب سال 2011 که به سرنگونی آقای حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر منجر شد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

جریان مخالف مصر موسوم به تمرد که در پس این اعتراضات قرار دارد به مرسی تا ساعت 5 بعدازظهر به وقت محلی (15 به وقت گرینویچ) روز سه‌شنبه 11 تیر فرصت داده است با کناره‌گیری از سمت خود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراخوان صادر کند وگرنه‌ با مبارزه‌ای در قالب نافرمانی مدنی مواجه خواهد شد.

چند گروه سیاسی نیز می‌گویند دولت مصر تحت سلطه اخوان‌المسلمین قرار دارد. مخالفان همچنین مرسی را به انحراف از انقلاب 2011 متهم می‌کنند.

با این وجود طرفداران مرسی می‌گویند وی در حال پاکسازی موسسات مصری از فساد است اما برای تحقق آرمان‌های انقلاب سال 2011 به زمان نیاز دارد.

فرمانده ارتش مصر دو روز پیش با صدور بیانیه‌ای که از تلویزیون مصر پخش شد به گروههای سیاسی این کشور مهلتی 48 ساعته داد تا به درخواست های مردم پاسخ دهند.

ارتش تأکید کرد در غیر این صورت ارتش طرح خود را برای آینده مصر ارائه خواهد داد.

در واکنش به اولتیماتوم ارتش، ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای بر مخالفت «محمد مرسی» رئیس جمهور این کشور با بیانیه ارتش مبنی بر اعطای مهلت 48 ساعته به منظور تحقق خواسته‌های ملت، تاکید کرد.

محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر طی نطق تلویزیونی خطاب به ملت با اعلام اینکه از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند، از ارتش مصر خواست که ضرب‌الاجل خود را پس بگیرد.
نظرات بینندگان