arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۱۴ تير ۱۳۹۲

آغاز جداسازي اينترنت از اينترانت خانگي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزير ارتباطات گفت: به محض دريافت مجوز افزايش پهناي باند (اينترانت) به 2 مگابيت بر ثانيه از شوراي عالي فضاي مجازي، اينترنت از اينترانت کاربران خانگي ADSL جدا و سرعت دسترسي به سايت‌هاي‌ داخلي به 2 مگ مي‌رسد.

به گزارش سيتنا، علي حکيم جوادي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مراحل اجرايي شدن جداسازي اينترنت از اينترانت اظهار داشت: اين کار به دو بخش دستگاه‌هاي دولتي و کاربران خانگي تقسيم شده است.

معاون وزير ارتباطات افزود: در بخش دستگاه‌هاي دولتي 140 هزار نقطه دولتي به يکديگر متصل شده‌اند.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران تصريح کرد: به اين معني که هم‌اکنون تمام زيرمجموعه‌هاي مربوط به يک اداره در سراسر کشور به يکديگر متصل شده‌اند و از طريق مرکز داده خودشان در تهران بي نياز به اينترنت با يکديگر تبادل اطلاعات مي‌کنند که اين کار اجرايي شده است.

وي ادامه داد: قدم بعدي نيز به اشتراک‌گذاري اطلاعات بين دستگاه‌ها از طريق IX‌ است؛ به اين معني که ارتباط داخلي بين دو دستگاه‌ بدون نياز به اينترنت برقرار شود که اين کار هنوز عملياتي نشده است.

حکيم جوادي توضيح داد: با به اشتراک‌گذاري واقعي اطلاعات بين دستگاه‌ها براي مثال ديگر نياز به ارائه کارت ملي در ادارات نيست؛ زيرا تمام ادارات به معني واقعي به يکديگر متصل‌اند و با مراجعه به هر اداره‌اي در آنجا دسترسي به کارت ملي فرد از طريق سازمان ثبت احوال فراهم است.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح کرد: در زمينه جداسازي اينترنت از اينترانت کاربران خانگي، نيز در سال گذشته پايلوت اين کار با همکاري شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت پر سرعت و شرکت مخابرات ايران اجرا شد و کاملا موفقيت آميز و انجام شدني بود.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران ادامه داد: بنابراين با توجه به نتيجه اين آزمايش که نشان داد اين کار براي کاربران خانگي کاملا انجام شدني است و نيز تصويب آيين‌نامه مربوطه در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، هم‌اکنون آمادگي داريم تا در هر زمان جداسازي اينترنت از اينترانت کاربران خانگي را اجرا کنيم.

وي خاطر نشان کرد: براي اين کار منتظر اخذ مجوز پهناي باند 2 مگابيت بر ثانيه هستيم که با جداسازي اينترنت از اينترانت، پهناي باند اينترانت 2 مگ به کاربران ارائه شود.

حکيم جوادي گفت: با توجه به اينکه مجوز افزايش پهناي باند بايد از سوي شوراي عالي فضاي مجازي صادر شود، حدود يک سال پيش درخواست افزايش پهناي باند به 2 مگابيت بر ثانيه را به اين شورا ارائه‌ کرديم و به محض دريافت مجوز، بلافاصله اينترنت از اينترانت کاربران خانگي جدا خواهد شد.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکيد کرد: اين کار موجب افزايش سرعت دسترسي به سايت‌هاي داخلي و در نتيجه رونق گرفتن سايت‌هاي ايراني خواهد شد که در نهايت به توسعه ديتاسنترهاي (مرکز داده) را نيز در پي دارد.

نظرات بینندگان