arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۲ - ۱۶ تير ۱۳۹۲

علي مطهري: هاشمي از ظلمي كه به او شده بود، گذشت/ رفع حصر موسوي و كروبي بايد با تدبير و بدون عجله و احساسات صورت بگيرد

اصلاح‌طلبان تعصب به خرج ندادند كه روحاني يك «اصلاح‌طلب اصطلاحي» نيست كه رسما در گروه آنها باشد، بلكه وقتي اهداف اصلاح‌طلبانه را در آرمان‌هاي روحاني ديدند به سمت او حركت كردند و يك مقدار عمل‌گرايانه به موضوع انتخابات نگاه كردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علي مطهري در گفت‌وگوي مشروحي كه با خبرآنلاين داشت، در پاسخ به سوالي كه به رويكرد انتخاباتي اصلاح‌طلبان اشاره داشت، گفت:

اصلاح‌طلبان تعصب به خرج ندادند كه روحاني يك «اصلاح‌طلب اصطلاحي» نيست كه رسما در گروه آنها باشد، بلكه وقتي اهداف اصلاح‌طلبانه را در آرمان‌هاي روحاني ديدند به سمت او حركت كردند و يك مقدار عمل‌گرايانه به موضوع انتخابات نگاه كردند.

شايد بتوان گفت اصلاح‌طلبان تا حدودي به سمت اصولگرايي ميل كردند ولي يك تصميم عاقلانه و با تدبير گرفتند. آقاي خاتمي در اينجا نقش اساسي داشت، چون از سوي افراطيون اصلاح‌طلب تحت فشار بود كه حتما از يك اصلاح‌طلب ايده‌آل حمايت كند نه از يك چهره ميانه‌رو مثل آقاي روحاني. اما آقاي خاتمي كار هوشمندانه‌يي كرد. ايشان احساس كرد كه اين آخرين فرصت است و اگر آن را از دست بدهد، در آينده اصلاح‌طلبان عاقبت بدي خواهند داشت و فضاي كشور به سمت بسته شدن بيشتر پيش خواهد رفت؛ لذا از آقاي روحاني حمايت كردند كه كار خوبي بود.

همچنين هاشمي از ظلمي كه به او شده بود، گذشت. به گفته وي، اگر اين آقايان يك تصميم احساسي مي‌گرفتند و قهر مي‌كردند، بخش وسيعي از مردم در انتخابات شركت نمي‌كردند. به اين ترتيب مديريت اين هشت سال ادامه و افراط‌ها استمرار مي‌يافت. شرايط خيلي بدي پيش مي‌آمد. ولي الحمدلله مردم آمدند و شرايط را تغيير دادند كه پيروزي بزرگي براي انقلاب بود و در واقع انقلاب اسلامي به مسير اصلي‌اش بازگشت.

وي همچنين گفت: «ضرورتي براي ادامه برخي تصميمات و مثلا از جمله حصر برخي افراد وجود ندارد. دلايل امنيتي هم براي اين كار از اين پس قانع‌كننده نيست. چون قبلا مي‌گفتند آزادي اينها ممكن است باعث فعال شدن جنبش سبز و اخلال در امنيت كشور شود، ولي الان بخش اعظم جنبش سبز با نظام آشتي كرده و ضرورتي براي ادامه اين حصر نيست.»وي افزود: «بارها اعلام كرده‌ام كه اساسا حصر بدون محاكمه نبايد انجام مي‌شد. آقايان موسوي و كروبي اگر محاكمه مي‌شدند و فرضا به چند سال زندان محكوم مي‌شدند، چون از خود دفاع كرده‌ بودند و حرف‌هايشان را زده بودند و حقايق براي مردم روشن شده بود، وجه حقوقي و قانوني داشت، اما به‌طور كلي مجازات بدون محاكمه از نظر حقوق شهروندي و از نظر قوانين مردود است.»

علي مطهري مي‌گويد رفع حصر آقايان موسوي و كروبي بايد با تدبير و بدون عجله و احساسات و هيجان صورت بگيرد و آقاي روحاني بايد در اين زمينه «به مرور» با مقامات امنيتي و قضايي گفت‌وگو كند. مطهري ادامه داد: حتي ساير كساني كه از سال 88 زنداني شدند ديگر ضرورتي ندارد كه مورد اين سخت‌گيري‌ها واقع شوند.

مطهري تاكيد كرد: در اين دوره انتخابات، انتقادات زيادي به دولت و نظام شد اما هيچ اتفاقي هم نيفتاد جز اينكه آگاهي مردم و رشد سياسي و اجتماعي مردم افزايش پيدا كرد. فرض كنيم آقايان تاجزاده و بهزاد نبوي هم آزاد باشند و مقاله بنويسند، اتفاقي در كشور مي‌افتد؟ فكر نمي‌كنم. آقاي نوري‌زاد آزاد است و مقاله و نامه مي‌نويسد و گاهي هم تند مي‌نويسد، اما آيا نظام آسيب ديده است؟ به قول آقاي افروغ چرا فقط قبل از انتخابات فضا باز مي‌شود و بعد از انتخاب رييس‌جمهور، بسته مي‌شود؟ مگر از اين فضاي باز آسيب ديديم؟ آيا جز اين است كه با طرح انتقادات در داخل كشور، دشمن خلع سلاح مي‌شود؟

وي تصريح كرد: در شادي مردم پس از اعلام نتيجه انتخابات، هيچ شعاري عليه نظام وجود نداشت؛ چون مسوولان نظام تجربه سال 88 را در اختيار داشتند. اما در سال 92 رهبر انقلاب با درايت بارها گفتند كسي نظر من را نمي‌داند، حتي خانواده‌ام هم نمي‌دانند نظر من كدام نامزد است و راه سوءاستفاده را بستند. اين راه كه بسته شد، راه سوءاستفاده‌هاي بعدي هم بسته شد. همچنين رهبر انقلاب به نهادهاي نظامي گوشزد كردند كه در انتخابات دخالت نكنند. اينها در سلامت انتخابات بسيار موثر بود.

نظرات بینندگان