arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۲

امید به گره‌گشایی در پرونده قدیمی‌ترین زن زندانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلسه رسیدگی به پرونده فاطمه مطیع، قدیمی‌ترین زن زندانی متهم به قتل دیروز در حالی برگزار شد که وکیل‌مدافع او با اصرار بر بی‌گناهی این زن پیشنهاد قاضی را برای صلح و سازش رد و درخواست کرد موکلش با وثیقه آزاد شود.

به گزارش خبرنگار ما، فاطمه مطیع که زمان بازداشت 40ساله ‌بود، متهم است مجید پسرعمه ‌شوهرش را با خوراندن سم به قتل رسانده ‌است. این زن 20سال قبل با شکایت اولیای‌دم بازداشت شد و بعد از چندین جلسه تحقیق به قتل اعتراف کرد و گفت: «مجید به خانه ما رفت‌وآمد داشت بعد از مدتی تصمیم گرفتم او را بکشم به همین دلیل سم تهیه کردم و در دوغ ریختم و به او خوراندم.» اقرار فاطمه تنها دلیلی نبود که ماموران به آن تکیه کردند و شاهدانی نیز شهادت دادند در جریان قتل مجید بودند و در جریان ارتکاب قتل توسط فاطمه هستند.

محاکمه با تکمیل تحقیقات این زن آغاز شد. فاطمه در جلسه دادگاه قتل را انکار کرد و گفت به اصرار شوهرش این اتهام را قبول کرد. با این حال دادگاه عمومی شهرری متهم را به قصاص محکوم کرد و دلایل فاطمه را قانع‌کننده تشخیص نداد. با درخواست فاطمه پرونده به دیوانعالی کشور فرستاده شد، دیوان رای صادره را نقض و اعلام کرد مدارک موجود در پرونده برای محکوم‌کردن متهم کافی نیست. پس از نقض حکم عبدالصمد خرمشاهی که وکالت فاطمه را برعهده گرفته ‌بود، لایحه‌ای نوشت و فاطمه را در این قتل بی‌گناه دانست. پرونده یک‌بار دیگر در دادگاه عمومی به جریان افتاد. فاطمه دوباره گفته‌هایش را تکرار کرد و گفت: مجید به خانه ما رفت‌وآمد می‌کرد اما من در قتل او نقشی نداشتم.

این زن طی سال‌های گذشته بارها محاکمه شده و هر دفعه بر بی‌گناهی خودش تاکید کرده است. در این بین مدارکی نیز به دست آمد که بر اظهارات زن زندانی مهر تایید می‌زد. یکی از این مدارک نوع سمی بود که مجید با آن به قتل رسیده بود. پزشکی قانونی اعلام کرد این سم گیاهی بود، درحالی‌که فاطمه در اعترافات اولیه‌اش مرگ موش را به‌عنوان وسیله‌ای برای ارتکاب این قتل معرفی کرده بود. یکی از دلایل دیگر این بود که شاهدان، دیگر هرگز حاضر نشدند شهادت خود را تکرار کنند و چند نفر از آنها نیز اظهارات‌شان علیه فاطمه را پس گرفتند. فاطمه بعد از چندبار محاکمه و محکومیت، یک‌بار نیز تبرئه شد اما این رای هم در دیوانعالی کشور نقض شد و پرونده یک‌بار دیگر به جریان افتاد. شعبه هم‌عرض رسیدگی‌کننده شاهدان را احضار کرد و از فاطمه خواست دلایل خود را برای بی‌گناهی ارایه کند. فاطمه یک‌بار دیگر مدعی شد مجید را به قتل نرسانده و اختلافی هم بین آنها نبوده ‌است. فاطمه گفت: «شوهرم از من خواست قتل را قبول کنم او گفت برایم رضایت می‌گیرد.» این درحالی بود که شاهدان نیز در دادگاه حضور نداشتند چندین جلسه محاکمه فاطمه باعث شد تا یک‌بار دیگر رای بر قصاص او صادر شود. حکم یک‌بار دیگر با نظر دیوانعالی کشور نقض شد و این‌بار دیوان خواست تا مراسم قسامه برگزار شود. اولیای‌دم 27 نفر از اقوام خود را برای قسم‌خوردن به دادگاه آوردند و آنها قسم خوردند فاطمه مرتکب قتل شده و با توجه به اصرار اولیای‌دم برای قصاص، دادگاه دوباره رای بر قصاص فاطمه داد. با توجه به اینکه قسم‌خورد ‌گان 27نفر بودند که بیشتر آنها هم زن بودند، دوباره رای صادره نقض شد. یک‌بار دیگر دادگاه عمومی رسیدگی به آن را بر عهده گرفت. این‌بار قاضی رسیدگی‌کننده بر اساس علم خود رای بر قصاص صادر کرد اما عبدالصمد خرمشاهی یک‌بار دیگر به رای اعتراض کرد. او در اعتراض خود تاکید کرد علم قاضی باید اساسی داشته‌ باشد. با توجه به اینکه شاهدان شهادت خود را پس گرفتند و اقرار فاطمه نیز مخدوش است و هیچ‌انگیزه‌ای برای قتل مجید نداشته بنابراین نمی‌توان به‌ علم قاضی استناد کرد چون این استدلال پایه و اساسی ندارد بنابراین رای صادره درست نیست. دیوانعالی کشور استدلال خرمشاهی را پذیرفت و رای صادره نقض شد و دیوانعالی کشور یک‌بار دیگر دستور داد مراسم قسامه با شرایطی که در قانون آمده ‌است برگزار شود، بنابراین یک‌بار دیگر پرونده به دادگاه عمومی برگشت. این در حالی ‌است که فاطمه 20سال از عمرش را در زندان گذرانده، او در این مدت بارها دست به خودکشی زد و فقط چندماه از این 20سال را با قرار وثیقه آزاد بوده است.
روز گذشته پرونده فاطمه برای چندمین‌بار روی میز قاضی قرار گرفت. قاضی رسیدگی‌کننده ‌بعد از شنیدن حرف‌های متهم و با توجه به اظهار بی‌گناهی وی تصمیم گرفت ادامه رسیدگی را به جلسه آینده موکول کند و گفت جلسه آینده به منظور صلح‌وسازش برگزار خواهد شد اما خرمشاهی به این تصمیم اعتراض کرد و گفت: موکل من بی‌گناه‌ است ما هیچ درخواست بخششی نداریم و درخواست ما تبرئه فاطمه بعد از 20سال است.
 این اعتراض خرمشاهی وارد دانسته ‌نشد و قاضی همچنان طرفین را به صلح‌وسازش دعوت کرد. در پایان خرمشاهی درخواست کرد موکلش با سند آزاد شود. وکیل فاطمه دیروز به خبرنگار ما گفت: با توجه به دستور رییس قوه‌قضاییه مبنی بر اینکه متهمان قصاصی بالای 10سال درصورتی‌که تعیین‌تکلیف نشده‌اند، می‌توانند با سند آزاد شوند، درخواست آزادی موکلم را با سند ارایه کرده‌ام و به نظر می‌رسد این درخواست مورد قبول واقع ‌شود و فاطمه بعد از 20سال زندان یک‌بار دیگر به زندگی برگردد. همچنین به دادگاه اعلام کردم درخواست بخشش نخواهیم کرد چراکه اصلا این قتل به دست فاطمه اتفاق نیفتاده‌ او انگیزه‌ای برای این قتل نداشته است. بنابراین او حاضر است 50 بار قسم بخورد که مرتکب قتل نشده، البته این درصورتی است که اولیای‌دم نتوانند 50 مرد را که نسبت نسبی با آنها دارند برای ادای سوگند به دادگاه معرفی کنند.
نظرات بینندگان