arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۲

پیغام ایران به غرب

تحلیل سایت مشهور غربی در مورد یادداشت حسین موسویان
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایت معتبر "قانون کنترل تسلیحات" در خصوص مقاله ی اخیر سید حسین موسویان نوشت:

این مقاله ی مهمی است که سید حسین موسویان، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران نوشته است و در محافل منع گسترش سلاح های هسته ای توجهات زیادی به خود جلب کرده است.  

در این مقاله، او به پنج گزینه می پردازد که ایران در قبال مناقشه هسته ای پیش رو دارد.موسویان در گزینه های مورد نظرش، به همه ی راههای پیش روی ایران اشاره کرده است، حتی گزینه هایی که روی میز ایران نیست.

دو راه از 5 گزینه ی پیش روی ایران - که روی میز ایران نیست - ساخت سلاح هسته ای و خروج از NPT است. واقعا باید این مقاله را خواند تا دریابیم که چرا این نوشته قدرتمند است و به صورت وسیع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فکر می کنم که مهمترین پیغام به غرب این است: درحالیکه ایران کاملا منطقی است اما نمی توان از این کشور انتظار داشت که برای همیشه از وضعیت فعلی تبعیت کند.

ایران مانند هر کشور مستقلی با حس و غرور ملی و منابع قابل توجه، در مقابل تهدید و اجبار نیروهای خارجی به شدت مقاومت خواهند بود و تن به اقدامات خلاف منافع ملی کشورش نخواهد داد.

در این خصوص، گزینه های دیگری هم وجود دارد که برخی از آنها می توانند برای غرب و اسرائیل ناخوشایند باشد.

مجددا، فکر می کنم که که پیغام اصلی در اینجا آن است که غرب ، پیش از اینکه ایران تصمیم بگیرد یکی از این گام ها را بردارد، برای دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره جدیت نشان دهد.


نظرات بینندگان