arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۲

شجاعی: واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به صداوسیما قطعی نشده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واگذاری‌ زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به صدا و سیما هنوز قطعی نشده است.

به گزارش ایسنا، علیرضا شجاعی درباره دلیل واگذاری ناگهانی زمین‌های نمایشگاه بین المللی تهران به صدا و سیما از سوی دولت گفت: این بحث از چند سال پیش مطرح بود و نمایشگاه بین‌المللی در فهرست واگذاری قرار گرفته بود.

وی افزود: البته نمایشگاه بین‌المللی تهران دارای نقش حاکمیتی است و در همین حال ایران در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها تعهداتی به کشورهای دیگر دارد و بهتر است در واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صدا و سیما تامل بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: قرار بود ابتدا نمایشگاه پرند ساخته شود و نمایشگاه تهران به آنجا منتقل شود این در حالی است که نمایشگاه پرند هنوز آماده‌سازی نشده است. بنابراین بهتر است واگذاری نمایشگاه تهران در شرایط کنونی انجام نشود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد:‌ آن‌طور که من در اخبار شنیده‌ام واگذاری زمین‌های نمایشگاه تهران به صدا و سیما هنوز به طور قطعی تصویب نشده است.

شجاعی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تصمیم واگذاری زمین نمایشگاه‌های بین‌المللی به صدا و سیما به سرعت اجرایی نخواهد شد و باید این تصمیم با توجه به تعهدات بین‌المللی ایران اجرایی شود.

چند روز پیش معاون اول رییس‌جمهوری خبر داد که از تصویب واگذاری کل زمین‌های مربوط به نمایشگاه بین‌المللی تهران به صدا و سیما در هیئت دولت خبر داد. این در حالی بود که سخنگوی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در واکنش به این خبر اعلام کرد که زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی قابلیت واگذاری به غیر را ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر جداسازی دوباره این وزارتخانه به دو دو وزارتخانه‌ صنایع و معادن و بازرگانی نیز گفت: این کار به مصلحت کشور نیست. ادغام برکات زیادی برای کشور داشته و چند سال کار مطالعاتی درباره آن انجام شده است. به نظرم چند سال دیگر شاهد نتایج مثبت‌تری از ادغام خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز تاثیری روی کاهش یا افزایش صادرات کشور نداشته است، اظهار کرد: در حال حاضر برخی از صنایع و واحدهای تولیدی کشور از نظر تامین ارز موردنیاز خود به خودکفایی رسیده‌اند اما به دلیل مسائل مربوط به تحریم قادر به ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه نیستیم.

شجاعی با اشاره به اجرای طرح استقلال ارزی توضیح داد: کسری تراز تجارت غیرنفتی کشور در سال 90 معادل 18 میلیارد دلار بود که این رقم در سال گذشته به 12 میلیارد دلار کاهش یافت. اگر ما بتوانیم کسری 12 میلیارد دلاری تراز تجاری کشور را جبران کرده و سه میلیارد دلار مواد اولیه موردنیاز صنایع را نیز امسال وارد کنیم طرح استقلال ارزی محقق خواهد شد.

به گفته وی دو هدف اصلی اجرای طرح استقلال ارزی شامل افزایش حجم تجارت کشور و متعادل کردن تراز تجاری کشور می‌شود.

نظرات بینندگان