arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۲

مشروح نامه 29 مقام پیشین آمریکا به اوباما: دولت روحانی فرصت بالقوه بزرگی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
میانه‌روهای هر دو طیف‌ آمریکایی، معتقدند کشورشان باید در مواجهه با ایران راه دیپلماسی را در پیش بگیرد

 ۲۹ نفر از مقامات پیشین آمریکایی به «باراک اوباما» نامه نوشتند و از رییس‌جمهوری ایالات متحده خواستند تا در مواجهه با دولت جدید ایران که از مردادماه بر سر کار می‌آید، راه دیپلماسی را در پیش گیرد. انتخاب «حسن روحانی» به ریاست‌جمهوری ایران موجب ایجاد جو مثبت در بسیاری کشورها نسبت به ایران شد، آمریکا، انگلیس، فرانسه و... پیام‌های مثبتی برای انتخاب روحانی به سوی ایران روانه کردند.

مقام‌های پیشین آمریکایی در حالی به اوباما نامه نوشتند که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسراییل، در این هفته مدعی شد که ایران تا رسیدن به «خط قرمز» هسته‌ای فاصله کمی دارد و «دنیا نباید به حسن روحانی اعتماد کند».

«نتانیاهو»، هشدار داده بود که شاید لازم شود اسراییل، حتی پیش از ایالات متحده، مجبور به اقدام برای توقف برنامه هسته‌ای تهران شود. او گفته که حسن روحانی که می‌گوید خواستار بهبود روابط با غرب است «لبخند بر لب دارد و در همان حال در حال ساخت بمب است.»

خبرگزاری «فرانسه» گزارش داد که مقام‌های آمریکایی در نامه خود به اوباما نوشته‌اند که آغاز به‌ کار حسن روحانی از ۱۲ مرداد، سوم آگوست، «فرصت بالقوه بزرگی» را فراهم می‌کند. در میان امضاکنندگان این نامه اسامی «توماس پیکرینگ»، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، «آن - ماری اسلاوتر»، معاون اول «هیلاری کلینتون» و «لری ویلکرسون»، رییس ستاد «کالین پاول»، وزیر خارجه پیشین آمریکا، دیده می‌شود.

این مقامات در نامه خود آورده‌اند: «به نظر ما دولت شما باید با بر سر کار آمدن حسن روحانی فرصت را غنیمت شمرده و مذاکرات جدید چندجانبه و دوجانبه‌ای را با ایران دنبال و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز که درها را به‌ روی سیاست معتدل از سوی تهران می‌بندد، پرهیز کند.»

این نامه همچنین از دولت ایالات متحده خواسته است تا در صورت همراهی ایران با خواسته‌های قدرت‌های غربی، آمریکا نیز آماده کاستن از شدت تحریم‌ها باشد. روز دوشنبه، در اقدامی دیگر، دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا با تنظیم نامه‌ای که به امضای ۵۹ نفر از سیاسیون این کشور رسیده از باراک اوباما خواستند تا در تعامل با حسن روحانی «از تمامی ابزارهای دیپلماتیک» استفاده کند.

در این نامه که نام ۱۲نفر از جمهوریخواهان نیز در میان امضاکنندگان آن به‌ چشم می‌خورد، آمده است «با وجود اینکه رییس‌جمهور در ایران قدرت محدودی دارد، اما اگر روحانی را امتحان نکنیم، اشتباه کرده‌ایم.» این نامه می‌افزاید: «همچنین باید مراقب باشیم که با اقدامات ما این فرصت بالقوه از دست نرود و کاری نکنیم که به ضرر مشروعیت رییس‌جمهوری تازه تمام شود و موضع او در برابر تندروها تضعیف شود، تندروهایی که مخالف «سیاست صلح و آشتی» مورد اشاره حسن روحانی هستند.»

این مقام‌های پیشین آمریکایی در حالی نامه‌ای خطاب به اوباما نوشته‌اند که برخی شخصیت‌های تندرو این کشور که به لابی اسراییل نزدیک هستند، بر موضع‌گیری‌های ضدایرانی خود ادامه می‌دهند.

«جان بولتون»، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل که به اتخاذ مواضع جنگ‌طلبانه ضدایرانی مشهور است روز گذشته مدعی شد که با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، هر روز که می‌گذرد اسراییل را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. ایسنا، به نقل از «اورشلیم‌پست» گزارش داد: «جان بولتون»، «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری منتخب ایران را یک «دام» برای دولت «اوباما» خواند.

وی گفت که «اسراییل باید دیروز به ایران حمله می‌کرد، زیرا هر روزی که می‌گذرد ایران پیشرفت بیشتری می‌کند و اسراییل در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد.» این در حالی است که تهران همواره بر صلح‌آمیز بودن نیات هسته‌ای خود تاکید داشته است. بولتون گفت که اوباما در دولت اول خود تلویحا گفت که تسلیحاتی را که تل‌آویو با استفاده از آنها بتواند به ایران حمله کند در اختیارش قرار نمی‌دهد.

وی در عین حال گفت که اهمیت دارد تل‌آویو و واشنگتن به لحاظ سیاسی متحد باشند و اطلاعاتشان را با یکدیگر مبادله کنند. بولتون گفت که ایران در 10سال گذشته که مذاکرات انجام گرفته است به گسترش و تعمیق زیرساخت‌های خود پرداخته است.
نظرات بینندگان