arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۹ تير ۱۳۹۲

ديابتي ها بر اساس نوع ديابت خود مي توانند روزه بگيرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزه گرفتن يا نگرفتن بيماران به نوع بيماري آن ها بستگي دارد. چنان که در بعضي از بيماران مانند بيماران مبتلا به ديابت نوع۲، روزه گرفتن مفيد است و به بهبود و درمان بيماري کمک مي کند. با اين حال بيشتر بيماران بايد نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلي قرار دهند و ضمن مشاوره با متخصص تغذيه به روزه داري اقدام کنند.

رضيه شناور کارشناس ارشد تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شيراز با بيان اين مطلب افزود: بيماران مبتلا به ديابت نوع يک، ديابت دوران بارداري و ديابت کنترل نشده نبايد روزه بگيرند اما روزه گرفتن براي آن دسته از بيماران مبتلا به ديابت نوع ۲که ديابت آنان با رژيم غذايي کنترل شده است، مفيد هم است.

وي افزود: افرادي که براي کنترل ديابت خود از قرص استفاده مي کنند اگر دچار علايم افت قند خون در طول روز شوند بايد بلافاصله روزه خود را باز کنند. بيماران مبتلا به ديابت هم که روزه مي گيرند بايد رژيم غذايي ويژه خود را در افطار و سحر رعايت کنند. اين افراد نبايد در مصرف غذاهاي شيرين که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده مي شود،زياده روي کنند، بلکه بايد ميزان توصيه شده توسط متخصص تغذيه را رعايت کنند.

شناور تصريح کرد: بيمار ديابتي که سحري نخورده باشد و يا بيماري که براي کنترل ديابت لازم است در طول روز نيز قرص مصرف کند و همچنين بيماري که بايد در طول روز انسولين تزريق کند، نمي تواند روزه بگيرد.وي افزود: اگر بيمار عوارض ديابت مانند عوارض کليوي و چشمي داشته باشد بهتر است براي پيشگيري از عوارض بيشتر، روزه نگيرد و با پزشک خود مشورت کند.
نظرات بینندگان