arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۲

آیا قیمت مسکن پایین می آید؟ چه باید کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسكن موضوعي است كه تقريبا با تمام اركان اقتصادي ما كما بيش در ارتباط است. موضوعي كه ما با آن برخوردار هستيم اين است كه مسكن مورد نياز مان را نتوانستيم براي جامعه تامين كنيم. علت تمامي افزايش‌ها و تلاطم‌ها و اتفاق‌هايي كه چند سال اخير اتفاق افتاد ناشي از اين است كه عرضه مان نسبت به تقاضاي مان كمتر بود.

يعني در حال حاضر بيشترين حرف را در بخش مسكن موضوع عرضه و تقاضا مي‌زند. البته اخيرا تلاش‌هايي شده كه اين موضوع را كمرنگ‌تر جلوه دهند. تلاش شد اين اقدام هم با ارائه آمار و به شكل بحث‌هايي كه اخيرا صورت گرفت انجام شد به طوريكه شاهد اين بوديم كه تبليغ بيش از اندازه روي توليد شد.

از سوي ديگر واقعيت اين است كه بر اساس مطالعات انجام گرفته در حال حاضر ما كمبود مسكن داريم ولي تمام پتانسبل ما در بخش دولتي و بخش خصوصي توليد حداكثر 750 تا 800 هزار مسكن است.

همين اختلاف ميان عرضه و تقاضا باعث مي‌شود با پديده افزايش مستمر قيمت مواجه باشيم. در چنين شرايطي ما روش‌هاي متعددي براي بررسي نياز مسكن داريم. روشي كه عموما در جوامعي كه آمارشان دقيق نيست استفاده مي‌شود يك روش كلي است. تشكيل خانوار‌هاي جديد را محاسبه مي‌كنند، ضريب استهلاك، ضريب تخريب و خانه‌هاي خالي را به آن اضافه مي‌كنند و در نهايت به اين مي‌رسند كه در در يك بازه زماني چه قدر نياز به مسكن وجود دارد.

بر مبناي اين مسائل معتقدم طرح آني در حوزه مسكن عملياتي نخواهد شد و در اين حوزه مسكن طرح آني جوابگو نيست و حداقل يك برنامه ريزي 5 ساله براي مسكن نياز است تا بتوان به نتايج قابل قبولي رسيد.

از اين رو دولت آينده بايد در بخش مسكن راهكار‌هايي را در دو مقطع ميان و بلند مدت دنبال كند. 90 تا 93 درصد توليد مسكن را بخش خصوصي انجام مي‌دهد. دولت آينده به جاي اينكه خودش را درگير مساله ساخت و ساز كند، روي اين موضوع تمركز كند. در بهترين حالت ممكن دولت مي‌تواند ده درصد توليد مسكن را داشته باشد. بر اين اساس دولت بخش خصوصي را تقويت كند.

در عين حال نبايد از اين واقعيت نيز غفلت كرد كه بخش خصوصي در توليد مسكن با مشكلات فراواني مواجه است؛ بخش خصوصي مشكلات متعددي دارد. دولت آينده بيايد و دسترسي آنها را به منابع مالي داخلي و خارجي تسهيل كند. اولين حرف را در ساخت و ساز منابع مالي و تامين آن مي‌زند. قوانين لازم را به ثبت برساند تا بخش خصوصي از سال آينده و حتي ماه‌هاي پاياني سال جاري بتواند توليد را افزايش دهد.

بيت‌الله ستاريان،كارشناس مسكن
نظرات بینندگان