arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۲

آیا تجدید سازمان اصولگرایان به منظور تعامل با دولت اعندال صورت می گیرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت:

جناب حبیب الله عسکر اولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری اخیرا گفته است:"اصولگرایان بزودی تجدید سازمان خواهند کرد." درباره این خبر اولین سئوالی که به ذهن متبادر می شود این است که چرا اصولگرایان به فکر تجدید سازمان سیاسی افتاده اند؟!

آیا پیروزی دکتر روحانی در انتخابات و رای نیاوردن نامزدهای اصولگرا باعث شده است که اصولگرایان به فکر تجدید سازمان بیفتند؟ آیا عسکر اولادی بالاخره پذیرفته است که اصولگرایان در انتخابات شکست خوردند؟ یا خیر وی هنوز معتقد به پیروزی اصولگرایان در این انتخابات  است و این تجدید سازمان به منظور تعامل با دولت اعتدال صورت می پذیرد؟ از همه مهمتر آیا در پاسخ به این سئوال صرف اکتفا به یک متغیر میانی مثل شکست در یک دوره انتخابات کافی است و یا اینکه باید چرایی تجدید سازمان سیاسی را به متغیرهای مستقلی مربوط ساخت که در شکل گیری این وضعیت تاثیر داشته اند؟

برای پاسخ به این سئوالات در گام اول می بایست به برخی علل متداول و تجربه شده در تجدید سازمان سیاسی احزاب و جریانات سیاسی نظری افکند.

 متغیرهای مستقل در ضرورت تجدید سازمان احزاب و گروه های سیاسی:

1-بروز بحران سیاسی در راس و بدنه یک جریان سیاسی

2-ناکارآمدی سازمان در فرایندهای مختلف انتقال، سنتز، پشتیبانی، توزیع و بازخوردگیری از ارزشهای سیاسی

3-مطالبه ایجاد تغییرات، پوست اندازی و نوسازی گفتمانی برای حضور قدرتمند در رقابت های سیاسی

4-ضرورت ایجاد ثبات در سازمان و حذف عوامل مخرب، محرک یا مخدر

5-شفاف سازی چارچوب سازمانی، عقبه فکری و وابستگی های سیاسی

یک قضاوت منصفانه و علمی حکایت از آن دارد که هر 5 عامل فوق امروز در جریان اصولگرا به چشم می خورد و بر اساس این عوامل وضعیت پیش آمده برای اصولگرایان یعنی پیروزی آقای روحانی گریز ناپذیر به نظر می رسید. بدنه، همساز راس جریان اصولگرا نیست و در مقاطع تعیین کننده مسیر متفاوت خود را می رود. سازمان اصولگرا به دلیل تضعیف گروه های مرجع توسط عوامل درونی در حال تبدیل شدن به جریانی بی سر است -تخریب جامعتین توسط برخی گروه های افراطی در دل اصولگرایان نمونه هایی از این دست است- این سازمان بی سر به مرور در حال از دست دادن قابلیت های مختلفی نظیر انتقال، سنتز، پشتیبانی، توزیع و بازخوردگیری از ارزشهای سیاسی است. مطالبه پوست اندازی و جوان گرایی در سازمان های اصولگرا بی پاسخ مانده است. عناصر و جریانات تحریک کننده، تخدیر کننده و تخریب کننده اصل سازمان اصولگرا در این جریان نفوذ کرده اند و در نهایت برخی چارچوب های سازمانی در دل اصولگرایان فاقد شناسنامه و هویت مشخص هستند و اتفاقا بیشترین یکه تازی را در فضای سیاسی به اسم اصولگرایان انجام می دهند.
نظرات بینندگان