arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۲

رییس سازمان انرژی اتمی: نیروگاه بوشهر خطری برای کشورهای حوزه خلیج فارس ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر با کمک آژانس و متخصصان روسی و ایرانی به طور کامل رعایت شده است و کشورهای حوزه خلیج فارس مطمئن باشند این نیروگاه برای آن‌ها هیچ خطری ندارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در سخنانی در مراسم امضای پروتکل تحویل نیروگاه اتمی بوشهر که عصر روز دوشنبه در محل این نیروگاه انجام شد، با بیان این‌که «تحریم‌ها و محدودیت‌ها در سی‌وچهار سال گذشته نتوانست ملت بزرگ ایران را از پا درآورد و امروز شاهد برگ زرینی بر افتخارات این ملت بزرگ هستیم»، افزود: اگر خداوند را شاکر باشیم، یقینا برکات بیش‌تری بر ما نازل می‌شود.

او گفت: در تاریخ ملتی سراغ نداریم که این مقدار تحت فشار باشد و به همان میزان دستاورد داشته باشد. به همین دلیل است که امروز کشورهای مقابل ما زبان تعامل را به جای تقابل به کار می‌گیرند؛ چراکه دیدند 34 سال مقابله با ایران راه به جایی نبرد بلکه بر اقتدار ملت روز به روز افزود.

صالحی با بیان این‌که «چالش ما با دنیای غرب، چالش اندیشه و فکر است»، با طرح این مساله که «چرا باید به مسلمان بودن و ایرانی بودن خود افتخار کنیم؟» تصریح کرد: ایران قبل از ورود اسلام عظمتی را بر پا کرد و نمونه‌ای از حکمرانی را همراه با مدنیت به دنیا عرضه کرد. بعد از اسلام ایرانی‌ها اندیشه اسلام را بارور و گسترش دادند و اسلام از طریق ایران به تمام نقاط جهان رسید. امروز شاهدیم با انقلاب اسلامی ملت ایران بار دیگر افتخار گذشتگان را که نمونه‌ای از حکمرانی و مدنیت و معرفت‌شناسی است را متجلی کرد و این اتفاق با هدایت امام خمینی(ره) صورت گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته نه این‌که امروز در بهترین وضعیت هستیم اما آن‌چه که در بالا گفتم هدف و مقصد ماست و ما سعی می‌کنیم از اشتباهات‌مان بیاموزیم و خود را اصلاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آینده ایران روشن و تابناک است و از کسانی که در صنعت هسته‌یی از ابتدای امر تا به امروز زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنم؛ چراکه با تمام مشقت‌ها اولین نیروگاه اتمی را امروز در اختیار داریم و مهم‌تر این‌که در صنعت نیروگاهی در حال بومی‌سازی هستیم.

او با قدردانی از کشور دوست و همسایه، روسیه اظهار کرد: قبل از انقلاب در زمان شوروی ما از روس‌ها ذوب‌آهن را گرفتیم با وجود آن‌که در مدار سیاسی کشورهای غربی بودیم و امروز نیز در عرصه فن‌آوری هسته‌یی باز هم روس‌ها به کمک ما آمده‌اند و امیدوارم این همکاری‌ها بیش از پیش در تمامی زمینه‌ها ادامه یابد.

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر ایمن بودن نیروگاه بوشهر خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها برای آن‌که نیروگاه اتمی بوشهر ایمن تحویل گرفته شود، انجام شده و کلیه تشکیلات از اطمینان لازم برخوردار است و خوشحالم بگویم تا جایی که امکان داشت، این اولویت محقق شد.

وی خطاب به کشورهای دوست خلیج فارس گفت: من به این کشورها می‌گویم نگران نباشند. آن‌ها می‌توانند متخصصان خود را به ایران بفرستند تا از نیروگاه بوشهر بازدید کنند و درباره ایمن بودن آن به یقین برسند و این‌که هیچ خطری این نیروگاه را تهدید نمی‌کند. طبیعتا برای ما مساله ایمنی مهم‌تر است؛ چراکه در اطراف این نیروگاه، جمعیت قابل توجهی زندگی می‌کنند. پس یقین بدانید که این نیروگاه امن است. هم‌چنین باید بگویم با کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متخصصان روسی و ایرانی رعایت تمامی نکات ایمنی صورت گرفته است.

او تاکید کرد: به کشورهای خلیج فارس اطمینان می‌دهم که درباره نیروگاه بوشهر نگرانی نداشته باشند و توصیه می‌کنم این کشورها هم وارد عرصه هسته‌یی شوند همان‌طور که شنیدیم امارات متحده عربی اقداماتی را آغاز کرده است. نیروگاه‌های اتمی با استفاده از انرژی پاک فعالیت می‌کنند و نیروگاه بوشهر می‌تواند از 7 میلیون تن آلاینده یک نیروگاه فسیلی جلوگیری کند.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش گفت: ما در آینده با ساخت نیروگاه‌های دیگر در بوشهر بیش از پیش می‌توانیم از امکانات ایجاد شده استفاده کنیم و صنایع داخلی را به این واسطه ارتقا دهیم و امیدوارم در آینده نه چندان دور، شاهد کلنگ‌زنی نیروگاه‌های بعدی باشیم. نیروگاه‌هایی که امکان آب‌شیرین‌کن داشته باشند.

وی در پایان از مقام معظم رهبری به خاطر پشتیبانی‌ها و حمایت‌شان از فن‌آوری هسته‌یی در راستای ایجاد رفاه برای ملت و فتوایی که در راستای ممنوعیت در حرام بودن سلاح هسته‌یی صادر کردند که می‌تواند از سوی وزارت خارجه به عنوان یک سند مورد تاکید قرار گیرد و هم‌چنین از رییسان جمهور گذشته تاکنون و مسوولان سازمان انرژی اتمی بعد و قبل از انقلاب قدردانی کرد.

وی با اشاره به تلاش‌های اکبر اعتماد اولین رییس سازمان انرژی اتمی ایران و تلاش‌هایش در حمایت از برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی که تاکنون ادامه داشته است و نیز پس از انقلاب صحابی، امراللهی، آقازاده و عباسی قدردانی کرد.

صالحی هم‌چنین از محمود جعفری پدر نیروگاه بوشهر یاد کرد و از تلاش‌هایش قدردانی کرد.
نظرات بینندگان