arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۲

آن کفش از کجا به روحانی پرتاب شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بعد از مکالمه 15 دقیقه ای روسای جمهور ایران و آمریکا، حمله عده ای خودسر به ماشین رئیس جمور و پرتاب کفش به سمت او تصویر فضای اعتدالی حاکم بر کشور را مخدوش کرد. تصاویر منتشر شده از اعضای درگیر در این حمله و مخالفان این مکالمه 15 دقیقه ای ریشه این حادثه را روشن می کند.

به گزارش مهر، ماجرای اعتراض ها و پرتاب کفش به سمت رئیس جمهور در فرودگاه بار دیگر نقش گروههای خودسر را در کشور پررنگ کرد. در پس این حوادث اما همان کسانی حضور داشتند که پیش تر در غائله قم یا ماجرای حمله به سفارت انگلیس که مورد تذکر و مخالفت رهبری قرار گرفت بود حضور داشتند.

حمید رسایی عضو ارشد جبهه پایداری از جمله مخالفان اصلی آن مذاکره 15 دقیقه ای بود. او در نطق میان دستورش در مجلس در این باره گفته بود که «شكستن مقاومت 34 ساله مسئولان عالي نظام جمهوري اسلامي و نپذيرفتن مذاكره مستقيم با آمريكا به دليل جنايت هاي بسياري كه دولت استكباري آمريكا عليه ملت ما مرتكب شده، خطاي كوچكي نيست كه به راحتي از آن بگذريم. معلوم نيست جناب آقاي روحاني بر اساس چه استدلالي در پايان سفر خود در برابر درخواست طرف آمريكايي به مذاكره تلفني تن داده است و البته طرف آمريكايي حتي در همين اتفاق كوچك هم شيطنت و عدم صداقتش را به خوش باوران نشان داده است و ادعا مي كند كه اين مكالمه، خواسته رييس جمهور ايران بوده است».

رسایی که از جمله نمایندگانی است که در ماجرای حمله به سفارت انگلیس که تبعات زیادی برای کشور داشت حضور داشت. او در سخنرانی در جمع تجمع کنندگان مقابل سفارت گفته بود «اگر انگلیسی‌ها بخواهند بیش از این زبان درازی و در امور داخلی کشور ما دخالت کنند، مسئولین جمهوری اسلامی واقعا نمی‌توانند جلوی خشم انقلابی ملت را که ۳۲ سال است آمریکایی‌ها در آن می‌سوزند بگیرند».

یکسال بعد از ماجرای حمله به سفارت انگلیس، رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان مخالفت خود را با این قضیه اعلام کرد، كنترل احساسات و پرهيز از تصميم گيري در اوج احساسات را ضروري دانسته و افزودند: حضور تشكلهاي دانشجويي در 2-3 سال اخير در مسائل مختلف اجتماعي – سياسي فعالانه و قابل تقدير بوده است اما در همين سالها مواردي وجود دارد كه براساس احساسات پاك و مقدس دانشجويان، تشكلها تصميماتي گرفته و اقداماتي انجام داده اند كه صحيح نبوده است چرا كه تصميم بايد بر مطالعه موشكافانه و دقيق متكي باشد نه بر احساسات.

رهبر انقلاب به عنوان مثال براي روشن شدن مرز آرمانگرايي و احساسات با اشاره به مخالفت بنياني نظام با مجموعه هاي استبدادي منطقه خاطرنشان كردند: با وجود مواضع كاملاً روشن نظام در اين زمينه، نبايد با كار ديپلماسي سنتي و متعارف مخالفت شود.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب یکی از دانشجویان فعال در دفاع از ماجرای حمله به سفارت نوشته بود: «از آغاز حرکت مثل تمام کارها شبهات شروع شد: آیا رهبری از کار راضی است؟ این تلقی غلط از رابطه‌ی امت و امامت که باید برای هر کاری از رهبری کسب تکلیف کرد. از اول انقلاب تا به حال بوده است. این گفتمان تعطیل عقل چقدر فرصت‌ها را سوزانده است. بارها به وسیله‌ی رهبر انقلاب استناد به جملات خصوصی و حرف های خلاف محل‌های عمومی از ایشان نفی شده است. افراد به جای آن که بر اساس گفتمان کلی رهبری و نکات مطرح شده به وسیله‌ی ایشان در جلسات عمومی و علنی، به دنبال فرمان ویژه هستند. بعضاً هم با این شبهه که رهبری نظرش این هست یا نیست و… تحلیل و کار را رها کرده در یک حالت تعلیق به سر می برد که فرمانی برسد».

محمد صادق شهبازی از مدافعان تسخیر سفارت انگلیس که دیدگاه فوق را درباره نظر رهبری نسبت به حمله به سفارت داشت، یکی از معروفترین چهره های حاضر در ماجرای اعتراض فرودگاهی به مکالمه روسای جمهور ایران و آمریکا و پرتاب کفش به سمت رئیس جمهور کشورمان بود.

درباره سوابق شهبازی باید گفت او از اعضای فعال ستاد انتخاباتی سعید جلیلی گزینه جبهه پایداری و آیت الله مصباح یزدی برای انتخابات ریاست جمهوری بود. شهبازی هماهنگ کننده ستاد مردمی حیات طیبه دعوت از دکتر جلیلی برای انتخابات بود

سيد‌حميد‌رضا طباطبايي‌ناييني، نايب‌رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با انتقاد از تلاش برخي افراطيون و نيروهاي خودسر براي برهم زدن مراسم استقبال از رئيس‌جمهور گفته است اگر با عوامل حادثه قم برخورد جدي مي‌شد امروز شاهد اين حادثه نبوديم.

در ماجرای قم که چندروزی بعد از ماجرای استیضاح معروف عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار دولت احمدی نژاد و پخش فیلمی از دیدار فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی در همان جلسه از سوی احمدی نژاد رخ داد؛ عده ای خودسر با پرتاب کفش و مهر سخنرانی علی لاریجانی در حرم حضرت معصومه را به هم زدند.

گزارش مجلس از این غائله بر نقش حلقه پرتو- حلقه نزدیک به موسسه امام خمینی وابسته به آیت الله مصباح یزدی- تاکید می کرد.

در یکی از بندهای این گزارش به عنوان نمونه می آید: «دروز قبل از راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ یکی از افراد حلقه پرتو، فرد دیگر معلومی را احضار می‌نماید و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) فراخواند».
نظرات بینندگان