arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲

افزایش شدید قیمت‌ کالاهای اساسی در ایران: هر تخم‌مرغ ۴۵٠ تومان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال حذف ارز مرجع برای واردات خوراک مرغ و تعیین نرخ جدید ارز در ایران، قیمت تخم‌مرغ به دانه‌ای ۴۵٠ و شانه‌ای ۱۳ هزار و ۵٠٠ تومان افزایش یافت.

به گزارش انتخاب ؛، فرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، با بیان این که «خوراک مرغ، تأثیر ۸٠ درصدی در قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ دارد»، گفت: این کالای اساسی در سال‌های گذشته با نوسانات بسیاری مواجه بود.

وی اضافه کرد: دولت از سال گذشته متعهد بود نرخ ارز مرجع را برای واردات نهاده‌های تولید حفظ کند. با تغییر دولت نیز، مجددا بر تامین ارز مرجع برای واردات نهاده‌های تولید تا پایان سال تاکید شد، اما اخیرا شرکت پشتیبانی امور دام نرخ جدیدی برای فروش نهاده‌های تولید اعلام کرده و ارز مرجع از واردات این کالای اساسی حذف شده است.

همچنین با حذف نرخ ارز مرجع، قیمت دیگر کالاهای اساسی در ایران افزایش یافته است.

پیش از این، قیمت هر کیلوگرم سویا ١۶٠٠و قیمت هر کیلوگرم ذرت ۱۳٠٠ تومان بود، اما اکنون با حذف نرخ ارز مرجع، هر کیلوگرم سویا ۱٨۵٠و هر کیلوگرم ذرت حدود ١١٠٠تومان شده است.

همچنین این افزایش قیمت درحالی است که یک عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به کمبود گندم در سال آینده و در نتیجه اجبار دولت به واردات گندم هشدار داد.

گفته می شود که کمبود گندم در ایران، نتیجه تأمین نشدن کود مورد نیاز کشاورزان است.

نظرات بینندگان