arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۲

علت امضا نشدن حکم شهرداران جدید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه مدرک تحصیلی صولت مرتضوی با قانون انتخاب شهرداران تطابق ندارد، گفت: دنبال این هستیم تا برای افرادی که مدرک تحصیلی‌شان مرتبط با آئین‌نامه نیست، اما تجربه کار مرتبط با شهرداری را دارند، چاره ای بیندیشیم.

حسینعلی امیری قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص آخرین وضعیت امضای احکام شهردارانی که اخیرا توسط شوراهای اسلامی شهر برخی شهر‌ها انتخاب شده‌اند، اظهار داشت: احکام مربوط به شهرداران شهرهای دارای جمعیت 200هزار نفر به بالا و کلانشهر‌ها باید بعد از تصویب شورای شهر به امضای وزیر کشور برسد.

وی افزود: قانون و مقررات برای شهرداران، ضوابط و ویژگی‌هایی را تعیین کرده و در این ضوابط بحث مدرک تحصیلی نیز ذکر شده است. براساس قانون فردی باید به عنوان شهردار منصوب شود که مدرک تحصیلی متناسب با کار شهرداری داشته باشد. آئین‌نامه مربوط به مدارک شهرداران در سال 77 تصویب شده و طبیعتا از سال 77 تاکنون رشته‌های جدید و رشته‌های بین رشته‌ای ایجاد شده که در آئین‌نامه مربوط به سال 77 وجود ندارد.

قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: به طور مثال معتقدم که یکی از رشته‌های مرتبط IT است، چرا که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در شهرداری‌ها پیگیری می‌شود، موضوع رایانه و شبکه‌های تبادل اطلاعات است، اما در آئین‌نامه قبلی این‌گونه رشته‌ها لحاظ نشده است. لذا باید این آئین‌نامه مورد بازنگری قرار بگیرد.

امیری خاطرنشان کرد: صولت مرتضوی که از سوی شورای شهر مشهد به عنوان شهردار انتخاب شده و چندتن از شهرداران دیگر شهر‌ها مدارک تحصیلی خود را ارائه کرده‌اند، ولی رشته تحصیلی آن‌ها در آئین‌نامه سال 77 وجود ندارد، اما در عین حال دارای سوابقی هستند که آن سابقه‌ها مرتبط با امر شهرداری است؛ مثلا فردی که در گذشته فرماندار یا استاندار بوده یا سابقه معاونت در وزارت کشور داشته است، طبیعتا با وظایف شهرداری آشناست.

وی در ادامه گفت: وزارت کشور به دنبال این است تا برای افرادی که مدرک تحصیلی‌شان مرتبط با آئین‌نامه نیست، اما تجربه کار و امور مرتبط با شهرداری را دارند، چاره‌ای بیاندیشد و راه‌حل‌هایی با استفاده از ظرفیت‌‌ها و قانون آئین‌نامه انتخاب شهرداران پیدا کند تا بتوانیم از وجود این افراد استفاده کنیم. این موضوع نیاز به بحث‌های کار‌شناسی دقیق‌تری دارد و انشاءالله تا چند روز آینده این کار انجام می‌شود.

قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: ما می‌خواهیم موضوع سابقه کاری افراد را جایگزین مدرک تحصیلی‌ غیر مرتبط با امر شهرداری کنیم تا مشکل آن‌ها حل شود و نظام جمهوری اسلامی بتواند از توان این افراد در امر شهرداری استفاده کند.
نظرات بینندگان