arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۲

شورای امنیت: مشارکت زنان و رهبری آنها برای فرآیند صلح حیاتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شورای امنیت سازمان ملل و مقامات ارشد این سازمان امروز (یکشنبه) قاطعانه از جامعه بین‌الملل خواستند تا تعهد خود را برای تقویت نقش زنان در جلوگیری از درگیری‌ها و اجرایی کردن صلح بعد از جنگ‌ها تقویت کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل، شورای امنیت که به اتفاق آراء امروز صبح قطعنامه جدیدی تصویب کرد، تاکید کرد که صلح پایدار منوط به روشی است که نگرانی‌ها را درخصوص "حقوق سیاسی، امنیتی، توسعه و حقوق بشر، از جمله برابری جنسیت‌ها" از بین ببرد.

این شورا از کشورهای عضو و نهادهای سازمان ملل خواست از مشارکت کامل و معنی‌دار زنان در صلح و موضوعات امنیتی اطمینان حاصل کنند و متعهد شد تمرکز بر دستیابی رضایت‌بخش آنان به عدالت در شرایط درگیری و پس از درگیری را افزایش دهد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در حالی که مذاکره یک روزه درخصوص "زنان، حاکمیت قانون و تشکیلات قضایی انتقالی" را آغاز می‌کرد، گفت، اقدامات نه تنها باید شامل افزایش تعداد زنان در ایجاد صلح باشد، بلکه باید به نحو سرنوشت‌سازی روشی را که موضوعات جنسی توسط نهادهای صلح و امنیت از جمله خود شورای امنیت به آن پرداخته می‌شود، بهبود بخشد.

وی افزود، مشارکت زنان در تلاش‌های صلح‌طلبانه مربوط به برابری جنسیت‌ها و حقوق بشر جهانی است و برای دستیابی به صلح پایدار، بهبود وضع اقتصادی، پیوستگی اجتماعی و مشروعیت سیاسی حیاتی است. قطعنامه امروز این نکته را با صدای بلند و به وضوح بیان می‌کند.

بان کی مون گفت: حاکمیت قانون، دسترسی زنان به تشکیلات قضایی و مشارکت زنان عمیقا به هم مربوطند. زنان باید در هر عرصه از تلاش‌ها مشارکت داشته باشند تا بر حاکمیت قانون تاکید و جوامع را از طریق تشکیلات قضایی انتقالی بازسازی کنند. باید به نیازهای آنان برای امنیت و عدالت پرداخته شود. صدایشان باید شنیده شود. از حقوقشان باید محافظت شود.

بان از شورای امنیت خواست تا با نقض حقوق زنان در درگیری‌ها مقابله کند. وی افزود، هیات‌های سیاسی و حافظ صلح سازمان ملل باید از پیگرد ملی جنایات بزرگ بین‌المللی علیه زنان حمایت کنند.

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، هر چند زنان به طور فزاینده‌ای رهبری را در تجارت و سیاست به عهده می‌گیرند، اما این پیشرفت در فرآیندهای صلح کند بوده است.

"ملامبو نگکوکا"، رئیس اجرایی نهاد سازمان ملل در برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان هم در این نشست گفت: من یقین دارم که زنانی وجود دارند که برای این نقش‌ها به میزان کافی آموزش دیده‌اند و آنها برای انتصاب در سطوح عالیه در دسترس‌اند و علاوه بر این زنان همه جا هستند. این به همه ما بستگی دارد که مسئولیت این امر را بر عهده بگیریم و درها را برای مشارکت کامل آنها باز کنیم.

وی افزود: تدابیر ما بر حذف موانع از رهبری زنان در صلح و ایجاد ظرفیت برای نظام شورای امنیت و سازمان ملل برای پرداختن به موضوعات جنسیتی از طریق اقدامات صلح‌جویانه و امن تمرکز می‌کند.

"ناوی پیلای"، کمیسر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر نیز در این نشست، به نوبه خود نه تنها بر اهمیت پیگرد افرادی که حقوق زنان را در درگیری‌ها نقض می‌کنند، تاکید کرد، بلکه به تبعیض‌ها و نابرابری‌های ساختاری و جنسیتی نیز پرداخت.

پیلای گفت: تلاش برای توقف این نقض‌های حقوق زنان باید در تعهدات دولت‌ها شکل بگیرد تا از طریق سیاست قانون‌مدارانه جامع و اصلاحات سازمانی، به نابرابری و تبعیض جنسیتی ساختاری پرداخت.

انتهای پیام

نظرات بینندگان