arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲

سایپا علیرغم تحریم های مضاعف، صادرکننده ممتاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون صادرات و امور بین الملل سایپا با بیان این که هدف صادراتی این شرکت تا سال 1395 حدود 20 درصد از محصولات تولیدی است، تاکید کرد: سیاست گروه خودروسازی سایپا بر این است که از این طریق بتواند به خودکفایی ارزی دست پیدا کند.

به گزارش سایپا نیوز، ˈمحسن دستخوش جوانˈ با اشاره به اولویت بندی چهار منطقه مهم دنیا در هدف گذاری های صادراتی سایپا به ایرنا گفت: مناطق آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و منطقه CIS ( کشورهای مشترک المنافع شوروی سابق ) به عنوان مهمترین اولویت های صادراتی سایپا درنظر گرفته شد.

وی نخستین اولویت سایپا در اهداف صادراتی را بازارهای منطقه خاورمیانه برشمرد و افزود: علاوه بر کشورهای سوریه ، عراق و افغانستان ، در منطقه CIS نیز محصولات خود را به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و ازبکستان صادر کرده و موفق شدیم به بازار اوکراین با استانداردهای سخت گیرانه اروپایی وارد شویم.

جوان اضافه کرد: در همین راستا موضوع ورود به بازار بزرگ روسیه را در دستور کار داریم که بازاری اروپایی محسوب می شود و امیدواریم از ابتدای سال 2014 فعالیت ما در بازار روسیه با معرفی محصولات جدید به خصوص خودروهای تیبا و تیبا 2 آغاز شود.

معاون صادرات و امور بین الملل سایپا ادامه داد: سایپا از دیرباز در منطقه خاورمیانه حضور جدی داشته است به طوری که در چند سال متوالی توانستیم درسوریه رتبه برترین واردکننده از لحاظ تعداد خودرو را به خود اختصاص دهیم و همین اتفاق در کشور عراق نیز صورت پذیرفته است.

جوان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شناسایی کف هرم بازارهای صادراتی تاکید کرد: ما با تکیه بر همین اصل در کمتر از چند سال 110 هزار دستگاه خودرو به عراق صادر کردیم و با توجه به این استقبال بی نظیر و به منظور حصول اطمینان از استمرار صادرات به کشور عراق خط تولید سایپا بزودی در این کشور به بهره برداری می رسد که نمونه خوبی از یک صادرات پایدار در منطقه خواهد بود.

وی سپس با اشاره به استراتژی های صادراتی سایپا در منطقه آفریقا از حضور سایپا در بازارهای سودان، مصر و الجزایر خبرداد و تاکید کرد: در کشور مصر با صادرات تیبا حضور خود را پررنگ تر کرده ایم و در کشور الجزایر به عنوان بزرگترین بازار آفریقا بعد از کشور آفریقای جنوبی برنامه ریزی های جدی شده تا بتوانیم در دور جدید اقدامات با حضور مستقیم در بازار محصولات خودمان را عرضه کنیم.

جوان اظهار داشت: در غرب و شمال غرب آفریقا در کشورهایی مانند سنگال، نیجر، ساحل عاج، نیجریه و غنا برنامه حضور جدی داریم و در حال مذاکره هستیم تا محصولات سایپا را در این بازارها با تیراژ بالاتر عرضه کنیم.

وی افزود: در امریکای لاتین نیز از سال 2006خط تولید محصولات سایپا با سرمایه گذاری مشترک با طرف خارجی در کشور ونزوئلا شروع به فعالیت کرده است و امیدواریم که بتوانیم دیگر کشورهای آن حوزه را نیز به بازارهای صادراتی محصولات خودمان تبدیل کنیم.

جوان با اشاره به موانع و مشکلات موجود در صادرات محصولات سایپا گفت: بحث نقل و انتقال ارز و روابط بانکی با کشورهای دیگر یک مشکل جدی برای صادرکنندگان بوده که انجام مبادلات تجاری با سایر کشورها را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: از دیگر موانع، کمبودهای موجود در زیرساخت های حمل و نقل در کشور است که به دلیل عدم سرمایه گذاری و حمایت درست، هزینه های هنگفتی به صادر کنندگان تحمیل شده و با تشدید تحریم ها و کارشکنی های شرکت های حمل و نقل خارجی افزایش هزینه صادرات را در پی داشته است.

جوان با انتقاد به برخی اظهارنظرهای نادرست افزود: متاسفانه نزدیک به یک سال است که بواسطه اظهار نظرات نسنجیده در خصوص کیفیت محصولات و سطح استاندارد خودروهای داخلی، برخی از بازارهای صادراتی بدلیل همجواری و بعضاً همزبانی با کشورمان، واردات خودرو از ایران را کاهش دادند و عملاً با استناد به اظهارات مذکور باعث کاهش حجم صادرات خودرو و در نتیجه وارد آمدن ضرر و زیان هنگفت به صنعت ملی و تولید داخلی شدند.

وی در ادامه اظهار داشت: با وجود تحریم های مضاعف صنعت خودرو، کسب دومین عنوان صادر کننده ممتاز برای سایپا را می توان موفقیتی بزرگ بر شمرد.

معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: در دهه دوم تلاش و فعالیت های صادراتی شرکت سایپا امروز شاهد رشد تصاعدی و چشمگیر شرکت سایپا در حوزه صادرات و تسری این فعالیت ها به شرکت های گروه سایپا هستیم به گونه ای که اگر ما در دهه 1370 کار را با صادرات انگشت شمار خودرو شروع کردیم امروز براحتی می توانیم راجع به صادرات ده ها هزار دستگاه خودرو صحبت کنیم.

جوان خاطرنشان کرد: یک واقعیت را باید پذیرفت که علاوه بر آنکه کشور ایران هدف تحریم های ناعادلانه شده، صنعت خودروی کشور نیز بطور خاص از ابتدای جولای امسال تحریم شده است. شرایط بسیار دشوار تر از قبل است و برای تحقق اهداف صادراتی باید ضمن تلاش مضاعف از محدودیت ها و یا تاثیرات ناشی از آن کاسته شود.

وی گفت: با تمام این موانع سیاست سایپا بر حفظ روند صعودی صادرات بوده است و امیدواریم علاوه بر تحرکات مثبت دیپلماتیک دولت تدبیر و امید، شاهد حمایت هایی از صنعت خودرو کشور باشیم که در سایر کشورهای صاحب این صنعت نیز جاری گردیده است و با بهبود شرایط بتوانیم با گام های مستحکم تری به سوی پیشرفت میهن عزیز اسلامی قدم برداریم.
نظرات بینندگان