arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۲

آیا عاملان بر باد دادن ده ها میلیاد دلار ذخائر کشور نباید محاکمه شوند؟

در طول ده سال گذشته اجازه داده نشد قرارداد مذکور اصلاح و اجرا گردد و موضوع قرارداد یعنی مخازن گازی حوزه سلمان، بدون دریافت یک دلار، خالی شود! جهت اطلاع افکار عمومی، لازم به ذکر است درآمدی که کشور طی این مدت می توانست از میادین گازی فوق ببرد که نبرد و دیگر گازی هم وجود ندارد که این درآمد را ایجاد کند، بیش از مبلغی است که قرار است احتمالا در مذاکرات ژنو و در صورت دادن امتیازهای مهم هسته ای، عاید کشور شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایت "آینده" نوشت: جریانی که طی ده سال گذشته موجب شده تا دهها میلیارد دلار از ذخائر گازی کشور در میدان سلمان بر باد رود، اکنون به جای ایستادن در دادگاه و محاکمه مدعی کشور شده اند.

 از حدود ده سال قبل تا کنون، یک جریان افراطی با تبلیغاتی و سیاسی کردن موضوع قرار دادگازی کرسنت، قصد داشت از این موضوع به نفع خود بهره برداری کند. اما تنها در این مدت توانست هزینه های سنگینی به کشور تحمیل کرده و موجب شود تا ده ها میلیارد دلار از ذخائر گازی کشور در میدان سلمان یا بسوزد و یا توسط کشور امارات برداشت شود.
عوامل این جریان افراطی که در کنار نامهایی چون محمدرضا رحیمی، رییس اسبق دیوان محاسبات و معاون اول محمود احمدی نژاد تا مرحوم کردان، هاشمی ثمره و برخی نیروهای خودسر مراکز حساس نظام دیده می شدند، با به راه انداختن موجهای تبلیغاتی انتشار شایعات، تهدید و ارعاب و انواع و اقسام فعالیتهای مرعوب کننده، سعی داشتند تا خود را بر این موج اقتصادی سوار کرده و دیگران را از میدان به در کنند.

نتیجه این اقدام، آن شد که قرارداد کرسنت که با اصلاحاتی قابل اجرا بود و طرف مقابل پذیرفته بود تا 90 درصد قیمت مورد نظر ایران در آن تغییر بوجود آید، هیچ گاه عملیاتی نشود و به جای اجرایی شدن، سر از محاکم قضایی و بنگاه های تبلیغاتی دربیاورد.
طی ده سال گذشته صدها عنوان گزارش و مطلب توسط عوامل رسانه ای جریان افراطی درباره این موضوع نوشته شد تا با بزرگان سیاسی و اجرایی کشور تسویه حساب شود، اما هیچ گاه به واقعیات و پشت پرده این هیاهو که همان سوء استفاده اقتصادی و سیاسی از یک پروژه فنی است، اشاره نشد.
در طول ده سال گذشته اجازه داده نشد قرارداد مذکور اصلاح و اجرا گردد و در مقابل عایدی کشور این شد که موضوع قرارداد یعنی مخازن گازی حوزه سلمان، بدون دریافت یک دلار، خالی شود!

اکنون بخش عمده مخازن سلمان در طول ده سال گذشته یا سوخته شده و یا توسط طرف اماراتی برداشت گردیده و به فروش رسیده است و تقریبا این مخازن به حالت خالی در آمده است.
اکنون آیا وظیفه مدعی العموم یا دادستان کل کشور نیست که همچنان که یک نویسنده یا رسانه را به جهت انتشار مطلبی مورد پیگرد قرار می دهد، کسانی که با ده سال هیاهوی تبلیغاتی و زدن اتهام و فضاسازی، این خسارت بزرگ را به کشور وارد کردند، بازخواست کند؟

جهت اطلاع افکار عمومی، لازم به ذکر است که درآمدی که کشور طی این مدت می توانست از میادین گازی فوق ببرد که نبرد و دیگر گازی هم وجود ندارد که این درآمد را ایجاد کند، بیش از مبلغی است که قرار است احتمالا در مذاکرات ژنو و در صورت دادن امتیازهای مهم هسته ای، عاید کشور شود.
نکته تاسف بار آن است که جریانی که اکنون به خاطر زدن خسارت ده ها میلیارد دلاری به کشور باید محاکمه شود، تشویق شده و با در دست گرفتن فضای مجلس و دادن اطلاعات غلط به عده ای از نمایندگان ناآگاه، همچنان قصد باج گیری از وزارت نفت و حفظ مافیای نفتی را دارد.

نظرات بینندگان