arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۲

جان کری به دیدار نتانیاهو می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کري وزير امور خارجه آمريکا شامگاه دوشنبه براي شرکت در نشست سازمان پيمان آتلانتيک شمالي -ناتو- در بروکسل واشنگتن را ترک کرد و پس از آن به اسرائيل که از توافق بين قدرتهاي بزرگ و ايران نگران است ، کرانه باختري رود اردن و همچنين مولداوي سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه ، اين هجدهمين سفر کري از زمان برعهده گرفتن مسئوليت وزارت امور خارجه آمريکا در فوريه گذشته تاکنون به شمار مي‌رود.  

کري در بروکسل در نشست وزيران امور خارجه ناتو که سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و انتظار مي‌رود به ويژه درباره افغانستان گفتگو کنند شرکت خواهد کرد.  

حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان از امضاي معاهده امنيتي دوجانبه با آمريکا که حضور آمريکا را در افغانستان پس از سال 2014 مشخص مي‌کند خودداري کرده است.  

يک مسئول بلندپايه در ناتو دوشنبه هشدار داد با نبود اين توافق بين افغانستان و آمريکا احتمالا پس از سال 2014 هيچ ماموريتي براي ناتو در افغانستان و حمايت مالي از اين ماموريت وجود نخواهد داشت.  

جنيفر پساکي سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه آمريکا نيز دوشنبه هشدار داد نتيجه دست نيافتن به اين توافق احتمالا خروج همه نظاميان آمريکايي از افغانستان تا پايان سال 2014 خواهد بود.  

کري همچنين قرار است به ويژه براي گفتگو درباره پيوستن احتمالي مولداوي به اتحاديه اروپا به اين کشور سفر کند.  

وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد کري در پايان اين دور سفر خود بار ديگر براي ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و گفتگو با وي درباره مسائل مهم از جمله ايران و مذاکرات با فلسطينيها به بيت المقدس سفر خواهد کرد.  

نتانياهو دوشنبه در رم بار ديگر ادعاهای ضد ایرانی خود را پس از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 تکرار کرد .

کري همچنين براي ديدار دوباره با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني به رام الله سفر خواهد کرد.  آخرين سفر کري به منطقه به نوامبر گذشته برمي‌گردد.  

گفتني است کري عامل از سرگيري مذاکرات مستقيم از اواخر ژوئيه بين اسرائيل و فلسطينيها است اما ادامه اين گفتگوها نيز احتمالا در اين مرحله نه ماهه بار ديگر به شکست تهديد مي‌شود.

نظرات بینندگان