arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۱۷۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۲

شب یلدا برای خانواده های ایران چقدر آب می خورد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در چند سال اخیر گرانی های پی در پی، کم شدن روز افزون توان خرید مردم و هرج و مرج در بازار میوه و آجیل شب چله، ایرانی های «یلدا دوست» را در تهیه این اقلام دست به عصا کرده است، به نحوی که خیلی ها دیگر بر چیدن انار، هندوانه و آجیل های مختص این شب بر سر سفره یلدا خیلی حساسیت به خرج نمی دهند.

به گزارش سرویس اقتصادی تیک Tik.ir، نکته ای که البته امسال از ظواهر امر پیداست، فراوانی میوه و آجیل های یلدایی است.

براساس مشاهدات خبرنگار ما از چند بازار اصلی میوه و تره بار تهران، مردم در یلدای امسال تمایل دو چندانی به خرید از این میادین دارند؛ میادینی که تفاوت قیمت میوه در آن با خرده فروشی های سطح شهر در برخی اقلام بیش از دو برابر است.

صف مشتریان در میادین میوه و تره بار از هفته پیش تاکنون طویل تر شده و البته خریدها هم در اغلب موارد به شکل جعبه ای و عمده است.

بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند، از این اختلاف قیمتی موجود نهایت استفاده را ببرند و هر چه نیاز است، بخرند؛ انار، هندوانه و کیوی شب چله ای. به نظر می رسد، حتی برخی خانواده ها که تازه عروس دارند برای سفارش سینی های میوه به قیمت و حتی کیفیت محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار اعتماد بیشتری دارند تا واحدهای خرده فروشی. شواهد حاکی از آن است که تقریباً تمام قیمتهای تعیین شده از سوی اتحادیه بار فروشان همین چند روز پیش اعلام شده بود، در میادین رعایت می شود.

هندوانه از قرار کیلویی 1000 تومان، انار 2000 تومان، انواع سیب از 2000 تا 3500 تومان، کیوی 2600 تومان، موز حدود 3000 هزار تومان، پرتقال 3300 تا 3500 تومان.در حالی که گرانی نسبی در پی افزایش تقاضا دامان قیمت میوه های شب یلدایی را حتی در میادین میوه و تره بار گرفته، این گرانی در خرده فروشی های شهر به مراتب بیشتر است. از ظواهر بازار چنین بر می آید که در یلدای امسال هم گرانی و بی نظمی دست از سر قیمتها برنداشته و اگر چه مسؤولان این گرانی را تکذیب می کنند، اما جیب مردم همچنان حریف این رشد قیمتی در آستانه شب چله نیست، به گونه ای که هم اختلاف قیمت با میادین بعضاً قابل توجه است و هم بنا به اظهارات فروشندگان تا رسیدن شب یلدا قیمتها رشد صعودی خود را ادامه خواهند داد.

هم اکنون در سطح خرده فروشی ها هندوانه تا کیلویی 2000 تومان هم قیمت دارد و انار تا 4500 تومان. سیب و کیوی به ترتیب حدود 4500 تا 3500 تومان، موز کیلویی 4000 تومان و پرتقال هم 4500 تومان و البته آناناس های درشت برای تزیین سبد میوه عروس خانمها و شاید هم میهمانی های خانوادگی دانه ای 25 تا 32 هزار تومان! استدلال خرده فروشان سطح شهر برای گران فروشی در آستانه شب یلدا، مانند سالهای قبل این است که این میوه ها ویژه هستند و از آن جا که حالت تزیینی و نمایشی دارند و درشت تر و مرغوب تر هم هستند، در نتیجه برای مردم بیشتر آب می خورند!

قیمت آجیل شب یلدا هم حال و روز خوشی ندارد و به نظر می رسد دست خیلی از مردم به این خوراکی اعیانی نمی رسد و فقط آنهایی که ناگزیر از خرید هستند، با این قیمتهای گزاف سرشاخ می شوند.

این در حالی است که اتحادیه آجیل و خشکبار کشور هم از مردم خواسته آجیل شب یلدا را گران نخرند؛ چون هیچ افزایش قیمتی در این روزها تصویب نشده است. آنچه قابل ذکر است اینکه به نظر می رسد استقبال نکردن مردم از قیمتهای گزاف آجیل امسال سبب کاهش نسبی برخی از انواع آجیل ( تا 10 درصد) شده است. در این روزها انواع آجیل چهار مغز در محدوده 50 تا 65 هزار تومان در نوسان است و آجیلی که به اصطلاح آجیل شب یلداست، 32 تا 35 هزار تومان به فروش می رسد.

انواع تخمه (شور و خام) کیلویی 15 تا 23 هزار تومان، انواع بادام (شور و خام) حدود 45 هزار تومان، پسته حدود 43 هزار تومان و بادام هم در محدوده 43 هزار تومان در نوسان است. در همین حال به نظر می رسد، قیمت مغز گردو که در ماه های اخیر تا حدود 65 هزار تومان هم افزایش یافته بود، این روزها کمتر از 60 هزار تومان به فروش می رسد. البته ناگفته نماند که در برخی از شهرها این قیمت پایین‌تر است.

یک شب یلدا برای مادربزرگ و پدربزرگی با یک خانواده نه چندان پرجمعیت تا 250 هزار تومان خرج می‌تراشد که شاید این هزینه‌ها از شیرینی دور هم بودن این شب بلند سال بکاهد.به گزارش فارس،‌ سرانجام شب یلدا شبی است که 20 تا 30 بچه‌ قد و نیم قد که میان آنها جوان و نوجوان و بزرگسال هم هست، میهمان بزرگان خانواده‌ها هستند.آیا فکر کردید هزینه این شب برای این عزیزان چقدر تمام می‌شود؟عزیزانی که یا دوران بازنشستگی هستند، یا مستمری بگیرند و یا اصلاً منبع درآمدی ندارند؟

بر اساس قیمتهای میوه موجود در بازار به طور متوسط هزینه‌ای معادل 60 هزار تومان در بر خواهد داشت.

همچنین برای این شب دو کیلو آجیل لازم است که هزینه حدود 80 هزار تومان است.همچنین هزینه تهیه یک وعده غذای معمولی هم با در نظر گرفتن قیمتهای کنونی گوشت، مرغ، برنج و سایر مخلفات سفره‌های ایرانی حداقل 100 هزار تومان می‌شود و بقیه خرجهای خرد و ریز هم بماند.
بنابراین یک شب میهمانی برای پدربزرگ و مادربزرگ حدود 250 هزار تومان آب می‌خورد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
1
21
قیمت 4 کیلو سیب زمینی از قرار هر کیلو 3000 تومان برای درست کردن خوراک سیب زمینی آب پز را هم اضافه کنید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
1
22
سلام هیچی به قیمت یه معامله بابک زنجانی و رضا ضراب
نظرات بینندگان