arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۲

سئوالات و ابهامات بي‌پاسخ درباره مرگ مرموز ماجد الماجد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع لبناني داستان مرگ "ماجد الماجد" را بي‌شباهت به مرگ بن لادن نمي‌دانند. چگونگي كشته شدن بن لادن و پرتاب جسد وي در آب‌هاي آزاد روايتي است كه فقط آمريكايي‌ها آن را نقل كرده‌اند. همين امر از آن روزها باعث شده تا در قصه پايان دادن به زندگي مرموز بن لادن تشكيك‌هايي صورت گيرد. اولين تشكيك اين است كه آيا مي‌توان به روايت آمريكايي‌ها اعتماد كرد؟ اما قصه مرگ ماجد الماجد يا به تعبير دقيق‌تر مرگ مرموز اين تروريست سعودي تبار كليد واژه‌هاي ديگري دارد. 

 ماجد الماجد در طول 10 سال اخير بين پاكستان و افغانستان، عراق و سوريه و لبنان و شايد كشورهاي ديگر در تردد بوده است. 

او سرشاخه بسياري از ارتباطات گروه‌هاي جهادي سلفي و اخيرا تكفيري‌هاي سوري و لبناني بوده و راه‌هاي ارتباط با رهبران القاعده از افغانستان تا لبنان را به خوبي مي‌دانسته است. به اعتقاد بسياري از كارشناسان امنيتي او ستون اصلي تامين منابع مالي و تسليحاتي گروه‌هاي جهادي سلفي در سوريه، عراق و لبنان بوده است. همين‌ها كافي است تا روشن شود كه او صيد گرانبهايي براي همه تشكيلات امنيتي‌اي بوده است كه در طول پنج سال اخير به دنبال او بوده‌اند. وقتي تشكيلات اطلاعاتي ارتش لبنان موفق به صيد اين ماهي گرانبها شد، بي‌شك همه افسران عالي رتبه لبناني كه در اين موفقيت دخيل بودند به خود مي‌باليدند. 

رشته اصلي كشف حضور او در بيروت به سازمان اطلاعات ارتش آمريكا نسبت داده مي‌شود. براساس اعلام منابع امنيتي لبنان اين تشكيلات آمريكايي بوده است كه خروج ماجد الماجد از عرسال در شرق لبنان به سوي بيروت را به اداره امنيت استراتژيك ارتش لبنان اطلاع داده بود. اطلاعات موجود نشان مي‌داد با توجه به بيماري كليوي‌اش، ماجد الماجد پيشتر حداقل يكبار ديگر (و شايد هم بيشتر) در بيروت براي مداواي خويش در يكي از بيمارستان‌هاي لبنان بسر برده اما اين بار سفر بدون بازگشتش را از عرسال به سوي بيروت آغاز كرد. 

گفته مي‌شود اطلاعات ارتش لبنان به هويت وي در بيمارستان المقاصد پي مي‌برد اما براي اجتناب از هرگونه درگيري احتمالي در اطراف و يا داخل بيمارستان، از هر اقدامي در بيمارستان المقاصد خودداري مي‌كنند چراكه به گمان ارتش لبنان احتمالا نيروهاي مسلحي از گروه "عبدالله عزام" از رهبر نظامي خود حفاظت مي‌كردند. آنها منتظر ترخيص ماجد الماجد از بيمارستان مي‌شوند و هنگامي كه با يك آمبولانس در راه بازگشت به عرسال بوده در منطقه جمهور در بين راه بيروت - اشتوره در يك ايستگاه پست بازرسي ارتش او و يك همراهش را بازداشت مي‌كنند. 

از همين جا سوالاتي به ميان آمده است كه مي‌تواند داستان مرگ او را روشن كند: 

1- آيا به هنگام ترخيص از بيمارستان المقاصد، وضعيت ماجد الماجد بهبود پيدا كرده بود يا وي به دليل نااميدي از بهبودي، بيمارستان را ترك كرده بود؟ اسناد پزشكي وي در اين باره چه مي‌گويند؟ چرا تاكنون مسئولان بيمارستان المقاصد در اين خصوص اظهار نظري نكرده‌اند؟ 

2- آيا بجز اطلاعات ارتش لبنان و آمريكا طرف‌هاي ديگري از هويت ماجد الماجد در بيمارستان المقاصد مطلع شده بودند؟ 

3- هزينه‌هاي سنگين معالجه او كه در بهترين بخش بيمارستان المقاصد بستري شده بود را چه كسي و يا چه طرفي پرداخت كرده بود؟ آيا همراه او هزينه‌هاي معالجه را پرداخت كرده بود؟ در حالي كه انجام امور پزشكي در اين بيمارستان بالا مي‌باشد چرا ماجد الماجد و يا طرف هماهنگ‌كننده وي اين بيمارستان را براي وي انتخاب كرده است؟ آيا شرايط ويژه‌اي در اين بيمارستان وجود داشته كه براي معالجه ماجد الماجد انتخاب شده است؟ 

4- در صورت بحراني بودن حال وي و امكان مرگ او در نتيجه سفر طولاني به عرسال، چرا با همان آمبولانس در جايي در بيروت استقرار نيافته و مستقيما به سوي منطقه بقاع حركت مي‌كند؟ فرضيه نداشتن ارتباطات تشكيلاتي براي فردي در حد و اندازه ماجد الماجد در بيروت به هيچ وجه قابل پذيرش نيست. 

5- از زمان دستگيري وي تا ورود به بيمارستان نظامي ارتش لبنان در خيابان سبق الخيل در منطقه بدارو چه كساني او را همراهي مي‌كرده‌اند؟ آيا در حين انتقال به بيمارستان نظامي در وضعيت بحراني بوده است يا آن كه وي شرايط طبيعي و نرمالي داشته است؟ 

6- براساس اعلام ارتش لبنان حفاظت چند لايه و شديدي در پيرامون و داخل بيمارستان نظامي براي وي اتخاذ شده بود كه هيچ پرنده‌اي بدون اجازه نمي‌توانست پرواز كند! در حالي كه هر كوچه و برزني و هر مغازه‌اي در بيروت اكنون به دوربين‌هاي مدار بسته مجهز مي‌باشند به طور قطع مداخل و خروجي‌هاي بيمارستان و راهروهاي آن و از جمله اتاق مراقبت‌هاي ويژه ماجد الماجد با دوربين‌هاي مدار بسته كنترل مي‌شده‌اند. برهمين اساس آيا نمي‌توان در دوره اقامت وي در بيمارستان و اتاق مراقبت‌هاي ويژه ماجد الماجد به شكل دقيق فهميد كه چه كساني به اتاق وي تردد داشته‌اند؟ 

7- اكنون به درستي مي‌توان تشخيص داد كه اگر ماجد الماجد پيش از بيمارستان المقاصد به بيمارستان ديگري در بيروت براي معالجه تردد داشته است، آن چه بيمارستاني بوده است؟ با صحت چنين فرضيه‌اي در آن بيمارستان وي با چه هويتي و با همراهي چه كساني وارد و خارج شده است؟ چه كساني هزينه‌هاي او را پرداخت كرده‌اند؟ پرونده پزشكي‌اش در اين بيمارستان از وضعيت وي چگونه حكايت مي‌كند؟ چه كساني هماهنگي ورود ماجد الماجد به اين بيمارستان را انجام داده‌اند؟ 

8- اكنون اين امكان وجود دارد تا پرونده پزشكي وي در بيمارستان المقاصد با بيمارستان نظامي ارتش لبنان مقايسه و كنترل شود تا روشن شود كه وي در زمان ترك بيمارستان المقاصد آيا در وضعيت بحراني بوده است يا شرايط نسبي بهتري داشته است؟ آيا تناقض احتمالي در پرونده‌هاي پزشكي نمي‌تواند گوياي سوالات بسيار در سرعت مرگ ماجد الماجد باشد؟ 

9- چرا درحالي كه پس از دستگيري ماجد الماجد هويت وي به سرعت كشف و اعلام شد اما تاكنون از اعلام كشف هويت فرد همراه وي خودداري شده است؟ 

10- چه كساني در طول حضور وي در بيمارستان المقاصد از وي ديدن كرده‌اند؟ اگر او پيشتر در بيمارستاني ديگر حضور داشته چه كساني در طول بستري بودنش، از او عيادت كرده‌اند؟ 

11- فرض اوليه حاكي از آن است كه همراه با آمبولانس حامل ماجد الماجد ماشين يا ماشين‌هاي ديگري نيز براي حفاظت از وي او را همراهي مي‌كرده‌اند و در اين صورت فرد همراه احتمالا با تلفن و يا بي‌سيم با آنها در ارتباط بوده است. در چنين حالتي اين تماس‌ها با كجا و چه كساني برقرار شده است؟ 

12- آيا تماس‌هاي تلفني با همراه و يا شخص ماجد الماجد در بيمارستانالمقاصد كنترل شده است تا طرف‌هاي مرتبط با بستري شدن وي در بيمارستان مشخص شوند؟ 

13- تشكيلات امنيتي آمريكا پس از اعلام حضور ماجد الماجد در يكي از بيمارستان‌هاي بيروت تا كجا در جريان روند دستگيري وي قرار داشته‌ است؟ شواهد اوليه مدعي است كه عمليات استراق سمع آمريكا نقش مهمي در كشف مكان ماجد الماجد در عرسال در شرق لبنان داشته است. آيا پس از كشف محل بستري شدن وي در بيمارستان المقاصد، آمريكايي‌ها همچنان عمليات استراق سمع و كنترل تحركات ماجد الماجد و همراهانش را در اين مكان و سپس بعد از خروج وي از بيمارستان تا زمان دستگيري را داشته‌اند؟ آيا امريكايي‌ها با استفاده از ماهواره‌هاي جاسوسي تصاوير خروج وي از بيمارستان و سپس انتقال وي به بيمارستان نظامي ارتش لبنان را در اختيار دارند؟ آيا آمريكا حاضر است اين اطلاعات را در اختيار لبنان به منظور كشف ابهامات مرگ وي قرار دهد؟ يا آن كه همچون پرونده ترور رفيق حريري حاضر نيست هيچگونه اطلاعاتي در اختيار تشكيلات قضايي لبنان قرار دهد؟ 

14- چرا خبر مرگ ماجد الماجد به سرعت رسانه‌اي شد؟ آيا استمرار عمليات تعقيب و مراقبت حكم نمي‌كرد تا اين خبر حداقل براي چند روز كتمان مي‌شد تا تحركات احتمالي نيروهاي وابسته به گروه عبدالله عزام و ارتباطات ماجد الماجد بيشتر كشف مي‌شد؟ 

15- چه طرف‌هايي به شكل رسمي خواستار تحويل گرفتن ماجد الماجد پيش از مرگش شده‌اند؟ پيش از رسانه‌اي شدن دستگيري وي چه دولت‌هايي از بازداشت وي مطلع شده بودند؟ 

16- آيا بجز تشكيلات امنيتي ارتش، ديگر دستگاه‌هاي امنيتي لبنان نيز در جريان موضوع بوده‌اند؟ آيا آنها به شكلي از اشكال در جريان بستري شدن ماجد الماجد در بيمارستان المقاصد و عمليات دستگيري تا استقرار وي در بيمارستان نظامي ارتش بوده‌اند؟ 

اكنون اخبار متفاوت و متناقضي درخصوص تحقيقات اوليه از ماجد الماجد به گوش مي‌رسد. برخي مي‌گويند كه سازمان اطلاعات ارتش لبنان توانسته اطلاعاتي در تحقيقات اوليه از وي به دست آورد و برخي ديگر معتقدند كه هيچگونه اطلاعاتي از وي كشف نشده زيرا وي از لحظه ورود به بيمارستان نظامي در وضعيت بحراني و بي‌هوشي به سر مي‌برده است. تحليل اين دو احتمال به دليل نبودن دلايل ملموس و اطلاعات دقيق از آخرين روزهاي زندگي ماجد الماجد و به شكل دقيق‌تر پنج روز آخر دشوار است اما پاسخ به سوالات فوق بسياري از امور پيچيده دستگيري و سپس مرگ وي را روشن مي‌كند و مي‌توان به سادگي قضاوت كرد كه او به مرگ طبيعي و در نتيجه نارسايي كليوي مرده است يا آن كه عوامل ديگري در سرعت مرگ وي دخالت داشته‌اند؟ 

از سوي د?گر شبكه الجديد لبنان خبر داده يك وابسته سفارت عربستان در بيروت 24 ساعت قبل از مرگ ماجد الماجد تروريست سعودي با وي ديدار كرده بود. اين شبكه به جزئيات بيشتر ديدار اين ديپلمات سعودي با ماجد الماجد اشاره‌اي نكرده است. بعد از دستگيري "ماجد الماجد" سركرده سعودي گروهك تروريستي "عبدالله عزام" متهم بمب‌گذاري نزديك سفارت ايران در بيروت، برخي از رسانه‌هاي عربي با مشاركت برخي از نهادهاي لبناني در راستاي وخامت حال اين تروريست سعودي اطلاع رساني كردند. ناظران سياسي معتقدند كه جريان‌هاي مغذي اين گروهك تروريستي به علت هراس از افشا شدن توطئه‌ها و عمليات تروريستي آنها عليه محور مقاومت و رسوا شدن حاميان افكار تكفيري نزد افكار عمومي جهان، اين مهره سوخته خود را كشتند. برخي ديگر از ناظران سياسي معتقدند كه قطعا نيروهاي امنيتي لبنان روند بازجويي از اين فرد جاني را آغاز كرده بودند ولي به درخواست عربستان از اعلام اطلاعات به دست آمده امتناع مي‌نمايند. 

در اين ميان يك رسانه عربي به نقل از منابع نزديك به حزب‌الله لبنان تاكيد كرد سركرده گروه تروريستي عبدالله عزام به خاطر اين كشته شد تا اعتراف نكند و حقايق هم آشكار نشود. روزنامه الراي به نقل از اين منابع نوشت ماجد الماجد سركرده گروه موسوم به كتائب عبدالله عزام كشته شد تا ساكت بماند و حقايق آشكار نشود. 

اين منابع افزودند حزب‌الله خواستار تحقيق در خصوص كشته شدن الماجد شده است، زيرا اين جنبش معتقد است نارسايي كليوي منجر به مرگ نمي‌شود. براساس اين گزارش، اين منابع گفتند كشته شدن الماجد خدمتي به تكفيري‌ها و حاميانشان است. منابع نزديك به حزب‌الله همچنين اعلام كرده‌اند حزب‌الله هيچ كس را در كشته شدن الماجد متهم نمي‌كند.

از سوي ديگر مرگ مشكوك اين تروريست خطرناك سعودي بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي لبناني داشته است. در اين زمينه روزنامه النهار نوشته است مرگ الماجد، اسرارش را هم با وي دفن كرد. 

رسانه‌هاي لبناني در حالي از مرگ ماجد الماجد سركرده گروه تروريستي عبدالله عزام به سبب آنچه وخامت حال وي خوانده بودند، خبر دادند، كه برخي منابع ديدار يك ديپلمات سعودي با الماجد پيش از مرگش را فاش كرده‌اند. منابع ديگري معتقدند الماجد به سبب روابط نزديك و گسترده‌اي كه با سازمان جاسوسي عربستان و شخص بندر بن سلطان داشته، به قتل رسيده است، تا اسرار روابطش با آل سعود و دستوراتي كه از آنها براي كشتار و ناامني در منطقه به ويژه لبنان دريافت مي‌كرد، فاش نشود.

نظرات بینندگان