arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۳۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۲

روحانی: هنرمند نه قرار است زینت المجالس باشد و نه قرار است اپوزیسیون/تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهوری در دیدار صمیمانه جمعی از هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی وهنری، گفت: تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست زیرا هنر خود ارزش است.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمانه جمعی از هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی وهنری در تالار وحدت تهران افزود: برای من شبی به یادماندنی است چون میهمان اصحاب فرهنگ و هنر و فرهیختگان هستیم؛ دعوت و مهمانی شما را پاس می دارم؛ با اهل هنر از هنر گفتن بسیار سخت است؛ معمولا دولتمردان سیاستمداران و حتی فیلسوفان و روشنفکران چونان با هنرمندان سخن گفته اند که گویی قصد تعیین تکلیف برای آنان دارند.

وی ادامه داد: آنان نگاه هنرمندان را چونان در قالب و فرم آن خلاصه دیده اند که فکر کرده اند هنر دستور دادنی و سفارش کردنی است.

وی تصریح کرد: هنر قالب و معناست؛ هنر خلاقیت است؛ این نوع جلسات هم برای هم اندیشی و همفکری اهالی اقلیم های متنوع فکری است تا از همدیگر درک نزدیکتر و متقابلی داشته باشیم.

به نوشته ایرنا، رییس جمهوری گفت: ذات هنر با مفهوم خیر و نیکی یکی است؛ قبل از عصر جدید هنر بسیار فراتر از هنرهای زیبا تفسیر می شد؛ هنر گفت و گو، هنر معاشرت؛ هنر دیپلماسی؛ هنر زندگی مسالمت آمیز؛ هنر زندگی بدون کینه.

روحانی تصریح کرد: هر کار بی عیبی هنر است؛ هنر هر کار بدون عیب است و همه ما باید تلاش کنیم هنرمندانه حرف بزنیم؛ هنرمندانه عمل کنیم، هنرمندانه با هم تعامل داشته باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه هنر، با ارزش پیوند ذاتی دارد، گفت: هنر یعنی عروج فکر از سطح عادی به سطح متعالی؛ همان که در عرفان و فلسفه اسلامی به عالم اعلا تعبیر می شود.

روحانی افزود: هر هنرمندی می خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد، علاوه بر اینکه هنر به همه جان می دهد.

رییس جمهوری ادامه داد: این هنرمند است که رودخانه را، کوه ها را، بلبل را، شمع را و پروانه را به سخن وامی دارد و اگر بگوییم که هنر مرده را زنده می کند سخنی به گزاف نگفته ایم.

**تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی معناست

رییس جمهوری با بیان اینکه تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی معناست، اظهار کرد: هنر یعنی ارزش و هنرمند ارزشمندی است که با کار خلاقانه به تعالی می رسد.

روحانی اضافه کرد: خلقت بزرگترین مظهر قدرت خدای لایزال است که فقط در این زمینه است که فتبارک الله احسن الخالقین

رییس جمهوری تصریح کرد: هنرمند جهان را بازآفرینی می کند و کار او در مسیر ارزش های الهی است؛ هنرمند البته در مسیر هنر باید با مردم ذوق مردم، خواست مردم خود را نزدیک کند.

** هنر بدون آزادی معنا ندارد

روحانی با بیان این که هنر بدون آزادی معنا ندارد و خلاقیت تنها در سایه حریت امکان پذیر است، گفت: اما اعمال محدود کننده ای نیز برای هنر وجود دارد قبل از آن که شما به نام سانسور و ممیزی و دولت نام ببرید، خود جوامع بشری و اجتماع اولین قدم برای قرار دادن چارچوب برای هنر است.

رییس جمهوری، ادامه داد: عادات، رسوم، اخلاق جامعه، فهم ها و درک ها، همه این ها مرزبندی هایی را برای هنر مشخص می کند.

روحانی با تاکید بر اینکه همه هنر همین است که حکیم سخن فردوسی بزرگ گفته است؛ مردمی بودن و صداقت، این همه هنر است.


** حافظ حافظه تاریخی، ادبی و هنری ملت ایران است

رییس جمهوری با بیان این که من گاهی اوج هنر ایرانی را در حافظ می بینم، حافظ شیرازی، اظهار کرد: هنرمند ایرانی می تواند مقتدایش حافظ باشد، حافظ حافظه تاریخی ادبی و هنری ملت ایران است.

روحانی اضافه کرد: حافظ، با سینه ای مالامال از آموزه های دینی و قرآنی اما از جهل، خرافه و ریا بیزار .

رییس جمهوری با بیان این که هنر شاعری یکی از قالب های باستان این سرزمین است برای هنر و در واقع شاعری هنر ملی ایرانیان است، افزود: حافظ با همه نقد و انتقادی که بر حکومت و جامعه داشت در طول تاریخ کتابش قدر دیده و بر صدر نشسته است.

روحانی ادامه داد: و گاهی آن چنان تعالی یافته که جایکاهش در کنار کتاب حق و قرآن مجید قرار گرفته است.

رییس جمهوری با بیان اینکه حافظ به قول بعضی ها رند روشنفکر زمان خود بود، گفت: در عین ایمان و در عین انتقاد، هرگز از ایمانش دست برنداشت و هرگز از انتقادش پشیمان نشد.

روحانی تاکید کرد: هنرمند نه قرار است زینت المجالس باشد و نه قرار است اپوزیسیون.

رییس جمهوری تصریح کرد: هنرمند نه قرار است نوک پیکان تحولات سیاسی باشد و نه قرار است گوشه نشین خرابات و خانه.

** هنرمند انسان اهل فکر، فن و اهل دل است

رییس جمهوری گفت: قرار نیست هر چه دولت یا جامعه یا حتی روشنفکران می گویند به تصویر بکشد که برداشت خود را دارد و قرار هم نیست که با دولت یا جامعه در ستیز باشد و بجنگد.

وی با بیان اینکه هنرمند انسان اهل فکر، فن و اهل دل است، اظهار داشت: برای برخی از هنرهایی که هنرمند برای ثبت و خلق آن ها نیاز به کمک دیگران دارد نباید در این زمینه دچار تردید و هراس شویم.

روحانی ادامه داد: برخی از روایت های تاریخی، دینی و حتی تاریخ معاصر شاید از حد یک شرکت خصوص در شرایط فعلی جامعه ما این بار سنگین به مقصد نرسد، اما معنا آن نیست که اگر کاری به هنرمند واگذار می شود در روایت تاریخ هم هنرمند کار خود را انجام می دهد.

رییس قوه مجریه گفت: اولین روزهایی که با جناب آقای جنتی در سال 1359 به صدا و سیما رفتیم جزو اولین آثاری که قرار شد ببینیم و برای تکمیل آن تصمیم بگیریم کار مرحوم علی حاتمی بود، آن کار آن زمان با بودجه عمومی انجام می گرفت و کار هنوز تکمیل نبود و فیلم مونتاژ هم نشده بود و قطعه قطعه فیلم را می دیدیم.

وی ادامه داد: اما معنایش این نیست که اگر هنرمند صاحب نامی سفارشی را دریافت کرد ذوق هنری او تسلیم آن سفارش باشد، او همچنان باید از خلاقیتش استفاده کند.

روحانی افزود: این چنین مشهود است که شاهنامه نیز به سفارش سلطان محمود سروده شد اما در واقع این شاهنامه سفارش یک ملت و یک تاریخ بود.

**نمی توانیم با دستور هنر را خلق کنیم

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آثار عظیم معماری از قبیل تخت جمشید و آثار اسلامی در اصفهان با حمایت حکومت بود، اما امروز به عنوان نماد یک ملت است.

روحانی با بیان اینکه هنر و آزادی رابطه مستقیم دارد، اظهار داشت: در غیر فضای آزاد هنر واقعی خلق نخواهد شد، ما در بخش هنر نمی توانیم با دستور هنر را بیافرینیم و خلق کنیم.

وی ادامه داد: هر گونه فضای امنیتی می تواند جوانه هنر را بخشکاند به تعبیر اقبال گفت ˈهر گاه خشک مغزی کوته نظر ضمام امور را در دست گرفت هنر مجال بروز نیافتˈ.

چهره های شاخص حوزه های تئاتر و سینما، موسیقی، شعر، داستان و هنرهای تجسمی از جمله شرکت کنندگان در این دیدار هستند.

رییس جمهوری هنگام ورود به سالن، توسط «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی و «حسین فریدون» دستیار ویژه خود همراهی می شد و مورد تشویق هنرمندان قرار گرفت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۵
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
7
80
واقعا از روشنفکری آقای روحانی خوشم میاد....
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
8
67
با توجه به اينكه اكثريت مردم همراه و همگرا با خواست دولت هستند، نبود رسانه اي به نسبت مستقل مجوز دار داخلي(يا مجوز دار ماهواره اي)كه خواست اكثريت مردم و هن
رمندان توش لحاظ بشه به شدت احساس ميشه و تا فضاي نشاط هست دولت بايد يا 1 كانال به اسم كانال دولتي يا خصوص ايجاد بكنه كه برنامه هاش منصفانه تر با كيفيت تر و هنري تر از فضاي مسموم رسانه به ظاهر ملي باشه.
به گمان من ما هنرمندان خيلي خوبي داريم كه حاضرند بخاطر خودي بودن و مردمي بودن اين رسانه با جان و دل در آن كار كنند و در قبالش خيلي حق الزحمه آنچناني هم دريافت نكنند وبي شك همچين رسانه اي خيلي زود تاثير گذار خواهد شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
1
2
خیلی قشنگ بود
به تعبیر اقبال گفت ˈهر گاه ... و کوته نظری ضمام امور را در دست گرفت هنر مجال بروز نیافتˈ.
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
1
4
آقای رییس جمهور خود هنرمندان باید حواسشان باشد که خودشان را تقسیم نکنند.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
2
1
از صدا وسیما گلایه مندیم که پخش سخنان آقای روحانی اولا شبکه چهار بود ثانیا همزمان با پخش سریال آوای باران بود کاش ارزش سخنرانی رئیس جمهور به اندازه پخش یک مسابقه فوتبال برای صداوسیما ارزش داشت.
نظرات بینندگان